Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Nafayette

Trådstartare
Har fyllt i blanketteländet som då ALLA som har fler än 4 hästar eller nåt ska ansöka om..

Frågorna ÄR gräsliga.
T.ex om man vet att hästköpare är lämpliga.. (vi säljer travare i 48 andelar..typ, till 08 banktjänstemän som går ihop i ett bolag)

Dom vill ha betyg/meriter/referenser/ritningar och mycket mer.

Detta är paragrafrytteri av högre nivå.
Spelar ingen roll vem man pratar med så är "tyckandet" detsamma.

Det är ägarna till 1 eller 2 hästar som misssköter det hela mest.
Det är där man ser pållar i garage och en liten plätt på utsidan..
Det är dom som är till stor del okunniga i hästhantering.
Det är dit hovslagaren åker max två gånger/år.

Men..som vanligt är det vi som bedriver företag inom hästnäringen som kommer att få betala hela kalaset att det sitter inkompetenta tjänstemän som inget begriper..

Har någon testat att få svar på frågor???
Sådana här svar får man i alla fall...

-Hmm...ring i morgon då är Mr X tillbaka...
-Nää..säger du det?? Sedan när??
-Vi har inte fått någon information...
-I våran kommun gäller dessa regler istället...
-Va??? Har ni skrivit i blanketterna???
-Näää...vi har inte skickat blanketter..än...Men vi jobbar på det...
-Han är på lunch..återkommer den 30 januari...

Osv..osv..

Blir så trött..
Ritningar och övriga papper kan då se sig i månen efter.
Vi har häcken full ändå..att sköta om hästarna.

AM (sur och j-a vrång)

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

"Tas nån hänsyn till om ärftliga defekter på hästarna uppkommer i avelsarbetet?"
Vad tusan tror dom folk svarar på en sån fråga? :devil:
finns väl ingen som svarar nej även om så skulle vara??

Sen stod det ju att man skulle bifoga betyg och intyg på utbildningar man gått.
Undrar om man kan få se blankett-utformarens betyg om man frågar? :p

Och följdfrågan där var väl nåt om man kollar upp uppfödningarna senare i livet också..va????

Fler korkade frågor:
Hur hanterar man ett genetiskt avelsfel?? (ungefärlig skrift)

SCAN svarade vi... :devil:

AM

Nafayette skrev:
Och följdfrågan där var väl nåt om man kollar upp uppfödningarna senare i livet också..va????

Fler korkade frågor:
Hur hanterar man ett genetiskt avelsfel?? (ungefärlig skrift)

SCAN svarade vi... :devil:

AM
:rofl: :bow:

Jag fyllde i blanketterna när jag var på lite grinigt humör, och svarade också med lite fåniga kommentarer.
MIn sambo vägrade skicka in dom, och beställde hem nya istället. :(

Det är bara att börja om.
Skicka gubben till stallet så länge.

Frågorna är verkligen sanslösa..
Måste vara en skrivbordsidiot med kattuppfödning som snickrat ihop formuläret... :smirk:

AM

Ärligt talas hade jag svårast att få till detta med rasthagar, sommarbete och utevistelse.
Vi har ju bara två hagar jag egentligen kallar "rasthage", då jag anser att det är en 20*20 m stor inhägnad med grus.
Sen när man har så många hästar som både ni och vi har, så är det inte lätt att svara rakt upp och ner på frågorna.

Missuppfattade vi frågan kanske??
Rasthage är vinterhage..för oss i alla fall..

20 gånger 20 är väl sjukhage...

AM

Men vad har du för frågor?? Dom fick inte jag....inte om hästköpare är lämpliga :eek:
Å jag är redan godkänd :bump: :bump:

ett tips är att ta kontakt med kommunen och be att få en karta över egendomen, sen är det bara att markera hagarna...stallet är ju ganska lätt att rita upp..

Har också fått hem blanketterna men inte (orkat) fylla i dem än. Känns så j*vla meningslöst. Som du skrev så kommer de inte åt de hästarna som har det dåligt genom detta, tvärtom.

När jag ringde till kommunen för att beställa papprena frågade jag vad det skulle komma att kosta. Ingen aning svarade de! De visste inte ens om det var en engångs summa eller en årlig.
"Det är olika i olika kommuner..."

Men det är väl bara att betala och se glad ut. Jag har försökt att komma undan men iom att vi har godkänd hingst nu så måste vi ha det här tillståndet.

Hela djurskyddsmyndigheten är en present till Miljöpartiet som av någon anledning vill kontrollera oss djurägare ännu mer. Det är också intressant att han som drev frågan hos Miljöpartiet senare blev generaldirektör.

Skandal kallar jag det!

:eek: Jösses, det har jag missat?
Djurskydd i all ära, men när någon väl missköter sina djur å det grövsta står alla myndigheter stilla i alla fall.
Att det ska ta år efter år att få bort de som konsekvent har illa sköttaq djur?

Tomas> jo,ja men.....säger som Edvard Persson sa en gång i en av sina många filmer: Bra att det finns...synd bara att det behövs :cool:

Förresten, vadå för blankett?? Har inte sett någon i vår kommun (Tomelilla) 11pers./häst, 104 pers./traktor, traktortätast i landet enligt SCB :eek:

Rolle på Österlen, dyngsur efter att ha varit ute och fodrat pållarna, det blev bara okulärbesiktning idag ;)

Senast ändrad:

Till Rolle och Noble Art.
Här har ni den "berömda" blanketten. FRAMTIDA DASSPAPPER
Klicka på länken blanketter..
En bit ner i listan ser ni "tillstånd häst"
Ni måste ha acrobat reader i datorn och en skrivare fullmatad med papper...
(hur f-n gör Algot 73 utan dator/internet)
Håll till godo och ta en stor wisky innan nuí fyller i.. ;)

AM

Senast ändrad:

Algot 73 ringer sitt lokala kommunkontor och får papprena hemskickade. Alldeles gratis dessutom.

Jag kan förvisso hålla med er om att delar av frågorna var onödigt byråkratiska, men som Rolle säger: Det är synd att det behövs.

Det borde vara varje djurägares (och i övrigt alla andra verksamhetsutövare) rättighet att ha en bra relation med sin kommun.

Löjligt med tidsbegränsning, tänk om man bygger stall å de helt plötsligt bestämmer sig för att man inte får ha verksamhet mer.De är ute efter att jävlas verkar det som.
Naturligtvis ska man kontrollera att folk sköter sina hästar men varför åker aldrig de riktiga djurplågarna fast? :mad:

KOnstigt..
Olika regler mellan olika instanser??

Varför har t.ex. inte MArtha samma frågor som jag och CK???

Hävdar fortfarande att det är fel grupp som kontrolleras via blanketterna...

AM

Pappren jag fick mig tillsända att fylla i var inte alls så detaljerade. Verkar som om kommunerna har fått "tota ihop" frågorna lite som dom vill.

Vi, dvs även martha, har använt de blanketter som Djurskyddsmyndigheten själva författat. Jag har inte kollat vart du länkade?

Moniq; Visst är det så, det är ju kommunerna som ger tillstånd så det är upp till dem hur frågorna totas ihop. Vi har s.a.s. ansvaret även om Djurskyddsmyndigheten ställt kravet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka