Vadär skillnaden mellan en LA:1 och LA:4 tex.

G

GemRock

Hej

Jag var och kollade lite på en dressyr tävling idag och de red en LA:5 tror jag att det var. Efter lite googlande har jag fortfarande inte fått svar. :angel:

Vad är skillnaden mellan de olika LA - klasserna?

Vad kommer efter LA? Msv dressyr? :o (faktiskt osäker på detta med klasser)

Är det nya program för varje år, så om jag anmäler mig till en dressyr tävling typ LA:1 tex. Hur vet jag vilket program som skall ridas? Eller är det alltid 2009programmet?

Kan ni hjälpa en novis att reda ut begreppen??:bow:

Sv: Vadär skillnaden mellan en LA:1 och LA:4 tex.

Om du googlar Stallbacken så får du fram de olika dressyrprogrammen i bild så är det lättare att se skillnaden. Siffrorna efter LA: skiljer de olika programmen åt bara, ju högre siffra dess tu svårare program inom just den klassen.
Vissa program förnyas vid årsskiftet, men inte alla. Det framgår i propositionen exakt vilken årgång på programmet det ska vara, det är väl oftast/alltid det senaste. Men som sagt, alla program förnyas inte årligen.
Precis, MSV kommer efter LA. Programmen är listade efter svårighetsgrad inne på Stallbacken så där kan du se vilka som kommer sen efter MSV.

Hej!!

Tack för det, jag hittade sedan efter kååång tid en redogörelse på alla olika moment, det var enkelt att överblicka. Förutom att det hade skrivit ut halva alfabetet framför vissa moment?

tex..6. BXE samlad trav

7 SHCM arbets trav

Vad menas med alla dessa bokstäver??

Hoppas inte jag framstår som en idiot nu, men nu måste jag fråga iallafall.

Jag tittade lite på Stallbacken och den är genomförlig på ett annat sätt än texten ovan..

Bokstäverna är beskrivning av vägen som skall ridas, alltså mellan vilka punkter. Om du tittar på ett ridhus så står det bokstäver längs väggarna - dessutom är det bokstäver i mitten som man själv får plugga in. T ex mitt på kortsidorna heter bokstäverna A på ena sidan och C på motstående sida.

Har du aldrig gått på ridskola, ridit i ridhus? Bokstäverna markerar ut olika platser på ridbanan och talar om hur manskall rida programmet, var man skall vända, stanna, fatta galopp etc.

hehe...

Jo, jag vet att det finns bokstäver i ett ridhus och att man skall rida mellan dem, fast jag hade nog tänkt mig det hela på ett annat sätt bara.

2 bokstäver åt gången och inte i en enda klunga..

Jag har däremot inte satt mig in i ett skrivet dressyrprogram tidigare, det var därför jag undrade om det.

Jag är inte så dum som det verkar, men jag trodde det skulle stå annorlunda. Jag har inte intresserad mig för detta tidigare.

Tack för era svar, Nu vet jag hur det funkar.:bow::bow:

Är du är inte dum. Bättre att fråga och få svar, hur ska man annars få reda på nt???

Tänk på bokstavsordningen som direktiv på att köra.

Du kan köra Stockholm Göteborg via Västerås, Örebro, Mariestad och Alingsås. Eller så kan du köra via Norrköping, Jönköping och Borås.

Tänk dig att varje bokstav är en stad som talar om hur du skall transportera dig och häst från en plats till en annan.

Hehe..ja.

JAg trodde ju att det var så som ni beskriver (mellan städer..) men jag var inte säker på det, för när jag läste det på programmet då jag inte hade manegens bokstäver framför mig. (kan de inte utantill) Det var väl iaf 6-7 år sedan man hade bokstäver att ta hjälp av också för den delen.

Men visst, vi skall grejja detta också..hehe:bump:

.. och på ridsportsförbundets hemsida hittar du alla dressyrprogram samt banan med bokstäver, både långa och korta banan (finns ju program som går på 20*40 resp 20*60 bana).
Du hittar också TR där alla olika regler som gäller för dressyrtävling står. Som tävlande är man skyldig att känna till de regler som finna angivna i TR. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 528
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar