Är det bara jag som tolkar det med att styra med benen?
Jag rider mina hästar jättemycket med benen, och då menar inte jag att jag sitter o klämmer som på en kaviartub -utan olika placering av skänkeln betyder olika saker. Om jag t.ex. tar bak ytterskänkeln lite så vill jag att hästen skall forma sig runt min innerskänkel. Med vikten/sätet/höften kan jag sedan bestämma om jag vill att hästen skall gå in på en volt eller om jag vill ha den att göra en sluta eller en öppna (alla innebär ju att jag vill ha hästen böjd i bålen). Min ena häst(den jag rider o tränar mest) kan jag rida med bara halsring o då både på voltspår, göra sluta, öppna, skänkelvikningar, fram o bakdelsvändningar. Med en halsring kan man inte styra med så mycket annat än sin kropp -ben, säte, vikt. Det blir verkligen ett kvitto på hur samspelt man är och hur väl man använder sin kropp. Jag kan även använda benen som bromsande signal, kanske mest är min egen idé/metod, men om jag trampar ner i stigbyglarna, vrider/spännen benen inåt hästen(typ kniper med knäna och vinklar bäcknet framåt nedåt) så stannar mina hästar. Samma sak om jag istället vrider/spänner mer utåt(sitter till, vinklar bäcknet uppåt framåt och samtidigt blir det ju att man skänklar) så ökar vi.
Det här kanske iofs bara är vanlig dressyr, men jag rider islandshäst och har hittat min mesta utbildning i skogen och med sporadiska träningar för islandstränare så vad som är dressyrstandard vet jag inte riktigt...