Vadå "rida med benen"?!

Indiskalit

Trådstartare
Hej där ute! Finns det någon som skulle kunna förklara för mig vad som menas med att "rida med benen"? Innebär det att man, förutom växlar uppåt i tempo, flyttar mm med benen, även gör övergångar, halt osv med benen, eller ska det kombieras med säte och hand också? Är lite frustrerad när folk säger att man just ska "rida med benen", och jag inte förstår hur sjutton man gör... Jätte tacksam för om någon skulle kunna berätta!! :)
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Min tolkning är att du inte ska använda händerna att ratta runt hästen så mycket utan försöka förfina dessa hjälper och använda resten av kroppen (ex. benen) mer.
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Som mycket annat inom ridningen är det nog en tolkningsfråga som kan ha olika innebörd beroende på vilken tränare man rider för.

På ridskolan och de första "vanliga" tränare jag red för betydde det i regel att det krävdes mycket drivning för att kompensera de korta tyglarna och "handbromsen" som ständigt skulle vara i för att ange ramen för hästen. Drev man inte konstant stannade hästen, typ. :meh:

Har inte hört begreppet i andra sammanhang för egen del, har istället lärt mig att använda hela kroppen, främst via sätet.
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Definitivt en tolkningsfråga... *s*

Växte upp lite med galopphästar. Vsste inget om ridhästar förrän jag började rida igen. Trodde hästar rörde sig framåt själv när man hoppade upp. Så länge man red med långa tyglar så var allt lugnt men när man börjada ta i tyglarna så hände det saker. Kortade man sen upp så var det rena dynamiten.
Så inte med ridhästar. Vet inte hur mycket jag sparkade innan jag fick något av de tröga djuren jag red i början att röra på sig. Visste inget om "hjälper". När jag sen hoppade upp på en galopphästar igen efter många år så stämde allt igen. Bara det att musklerna nu hade lärt sig rida ridhästar. Blev till att lära om illa kvickt...
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Fattar inte riktigt vad du vill säga i sammanhanget men ;)

Ts : det låter som en lite klumpig formulering i sammanhanget just med benen men som ngn sa avser de säkert att inte rida med handen .
Just användandet av termen benen blir lite tokig för det som menas är nog egentligen sätet , men på en grundläggande nivå säger man nog ofta benen om ekipaget inte kommit så långt för att det är lättare att greppa instruktionsmässigt tänker instruktören ... Personligen tycker jag man gör ryttaren en otjänst i att inte från början försöka adressera att det faktiskt är sätet nyckeln ligger i .
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

För mig menas det med att rida hästen mer framåt och styra mer med vikthjälperna, Sätet och att hålla om hästen med vaden. Dvs krama mer om hästen så man får den framför skänken, och inte bara passivt åker runt runt och rider för mycket i tygen. Dvs Driv!

På ridskolan så betyder det i mitt fall att jag måste driva mer med benen, blir lätt för passiv och tror att de tar lika lätta hjälper som mina egna hästar :p.

På egna hästarna så handlar det om att jag ska ha en stabil stilla skänkel som bara är där, och vid behov säger till om det är ngt nytt som ska korrigeras. Dvs inte sitta och nöta hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Det jag har fått lära mig med att "rida med benen" är att hålla om hästen hela tiden på ett mjukt sätt. Också att reglera fart (både ökning och minskning) och att forma och styra hästen med benen. Tyglarna är bara ett stöd och ska (enligt de som lärde mig att rida) kunna ersättas med sytråd. För kontakten med munnen ska inte vara hårdare än att det skulle hålla med sytråd. I "benen" ingår även säte och vikt för att kunna kontrollera hästen med så små och fina rörelser som möjligt.

Många ryttare jag ser idag på ridskolorna här omkring har benen hängande om de inte behöver "sparka" för att få fart på hästen. Detta gör ofta att dom har svårt att få hästen att gå på spåret där dom vill och även att få snygga svängar. Man kan säga att dom "tappar" hästen när dom drar i tygeln och inte använder benen.
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Är det bara jag som tolkar det med att styra med benen?

Jag rider mina hästar jättemycket med benen, och då menar inte jag att jag sitter o klämmer som på en kaviartub -utan olika placering av skänkeln betyder olika saker. Om jag t.ex. tar bak ytterskänkeln lite så vill jag att hästen skall forma sig runt min innerskänkel. Med vikten/sätet/höften kan jag sedan bestämma om jag vill att hästen skall gå in på en volt eller om jag vill ha den att göra en sluta eller en öppna (alla innebär ju att jag vill ha hästen böjd i bålen). Min ena häst(den jag rider o tränar mest) kan jag rida med bara halsring o då både på voltspår, göra sluta, öppna, skänkelvikningar, fram o bakdelsvändningar. Med en halsring kan man inte styra med så mycket annat än sin kropp -ben, säte, vikt. Det blir verkligen ett kvitto på hur samspelt man är och hur väl man använder sin kropp. Jag kan även använda benen som bromsande signal, kanske mest är min egen idé/metod, men om jag trampar ner i stigbyglarna, vrider/spännen benen inåt hästen(typ kniper med knäna och vinklar bäcknet framåt nedåt) så stannar mina hästar. Samma sak om jag istället vrider/spänner mer utåt(sitter till, vinklar bäcknet uppåt framåt och samtidigt blir det ju att man skänklar) så ökar vi.

Det här kanske iofs bara är vanlig dressyr, men jag rider islandshäst och har hittat min mesta utbildning i skogen och med sporadiska träningar för islandstränare så vad som är dressyrstandard vet jag inte riktigt...
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Så tänker jag också.

Att rida med benen: att använda skänkeln som en hjälp, en grundläggande hjälp. Att inte rida så mycket med handen och inte bara ha hängande ben utan faktiskt använda skänkeln till att rama in, framåtdrivande, samlande osv.
Lätt att glömma på heta hästar, att skänkeln ska användas och inte bara hänga där. ( vet av egen erfarenhet ;))

Vet inte vad Bowman ville säga med sitt inlägg men på fullblod som ridhästar och särskilt heta som min, är dt extra viktigt faktiskt med den inramningen (mjuka OBS !) som skänkeln innebär.
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Är det bara jag som tolkar det med att styra med benen?

Jag rider mina hästar jättemycket med benen, och då menar inte jag att jag sitter o klämmer som på en kaviartub -utan olika placering av skänkeln betyder olika saker. Om jag t.ex. tar bak ytterskänkeln lite så vill jag att hästen skall forma sig runt min innerskänkel. Med vikten/sätet/höften kan jag sedan bestämma om jag vill att hästen skall gå in på en volt eller om jag vill ha den att göra en sluta eller en öppna (alla innebär ju att jag vill ha hästen böjd i bålen). Min ena häst(den jag rider o tränar mest) kan jag rida med bara halsring o då både på voltspår, göra sluta, öppna, skänkelvikningar, fram o bakdelsvändningar. Med en halsring kan man inte styra med så mycket annat än sin kropp -ben, säte, vikt. Det blir verkligen ett kvitto på hur samspelt man är och hur väl man använder sin kropp. Jag kan även använda benen som bromsande signal, kanske mest är min egen idé/metod, men om jag trampar ner i stigbyglarna, vrider/spännen benen inåt hästen(typ kniper med knäna och vinklar bäcknet framåt nedåt) så stannar mina hästar. Samma sak om jag istället vrider/spänner mer utåt(sitter till, vinklar bäcknet uppåt framåt och samtidigt blir det ju att man skänklar) så ökar vi.

Det här kanske iofs bara är vanlig dressyr, men jag rider islandshäst och har hittat min mesta utbildning i skogen och med sporadiska träningar för islandstränare så vad som är dressyrstandard vet jag inte riktigt...

Då kan du rida min häst:D, jag har samma system. Vet inte hur jag lärt mig men det funkar.
 
Sv: Vadå "rida med benen"?!

Vilka tråkiga ridhästar du har fått åka runt på!

Ja, de var riktigt tråkiga. Men det blev fort roligare. Idag handlar det mest om fullblod eller unghästar. Kan till och med bli för roligt ibland... *s*

Det där med rida med benen, eller hur man rider med benen är ju lätt att glömma ibland. Vet många som sitter och klämmer på hästarna på uteritterna. Sen när det börjar gå lite fort på så klämmer de lite till, drar i tyglarna och bekymrar sig över att de inte får stopp på hästen. Inte ovanligt har de kommit upp bredvid mig. Brukar titta lite på dem. Be dem slappna av, släppa lite på tyglarna och fråga om de skall klämma med benen länge till. Då brukar de förstå och med ens så blir tempot lugnare...

Har väl mycket med balansen att göra hur man rider med benen. Med sämre balans så klämmer man nog lätt mer om hästen med benen än man tänker på. Sen känns det många gånger som fokus läggs mycket på att rida med benen vilket lätt gör att hjälperna blir för starka på känsligare hästar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 203
Senast: Mabuse
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 200
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp