Z

zanne

Kan inte mycket om Islandshästar, men-ska inte dom som alla andra som går på lösdrift ha tillgång till ligghall? Vet om ett ställe där det går många utan nått vindskydd året runt ute, dessutom i mycket små hagar och en ska ha föl villken dag som helst som dom rider två pass per dag och då ganska hårt?Tänkte höra med er innan jag pratar med ägaren som är ganska svårpratad.

Sv: vad?

Kan inte mycket om Islandshästar, men-ska inte dom som alla andra som går på lösdrift ha tillgång till ligghall? Vet om ett ställe där det går många utan nått vindskydd året runt ute, dessutom i mycket små hagar och en ska ha föl villken dag som helst som dom rider två pass per dag och då ganska hårt?Tänkte höra med er innan jag pratar med ägaren som är ganska svårpratad.
Alla ska ha ligghall oavsett djurslag om de hålls i hägn/utegång/lösdrift. Dvs. även kor, får, bisonoxar, hjortar och naturligtvis även islandshästar. De som är undantagna genom dispens är korna på revinge hed och russen på lojsta hed (tror jag blev klart nu). Naturligtvis finns det säkert några till som sökt dispens och fått det, men Revinge och Lojsta är två kända fall.

Självklart ska även islandshästägare förlja lagarna.

Om ägaren inte fattar det är det bara att anmäla.

Alla hästar skall ha tillgång till ligghall under period då betestillväxt ej sker. Det innebär alltså att sommarbete utan ligghall/ vindskydd är ok ur lagtextens synpunkt. Betestillväxten är dessutom olika för olika geografiska lägen ...

Jag vet också hästar som går i hagar utan vindskydd, men de får komma in varje dag på stall och genom det befrias de från kravet av ligghall. Dessa hästar står inte nattetid som vi kanske kan vara vana vid, de kan lika gärna komma in under dagen vilket även det är helt ok. Kan det vara något sådant här?

*kl*

Klart att alla hästar ska ha vindskydd enligt lagen. Men det finns skräckexempel av hästhållning överallt, inom alla raser. Däremot så använder oftast inte våra hästar sitt vindskydd. Jo, OM det skulle blåsa extremt mycket en dag, men vi bor ju i skog, eller om det är varmt och flugigt. Småhästarna växer och gillar ju att ligga och sova där. Men för överlevnads skull behövs det inte. Har bara djuren mat så håller de värmen på vintern.

Senast ändrad av en moderator:

Inte direkt riktat till dig, men vad som är en bra lösdrift kan också diskuteras. Är den utformad så att hästarna gillar att vara där; både med tanke på storlek och läge?

Att det finns skräckexempel inom hästhållningen visar de numera stramare reglerna - det är ju tragiskt att det skall behövas skrivas in hur hästar bör skötas. Skräckexemplen rättfärdigar dock sämre skötsel än vad som förtjänas, och personligen har jag en annan måttstock än att djuren "klarar sig" alternativt "överlever".

F ö finns en kort studie att läsa här:
http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London