Sv: Vad

TS-halten. Hösilage är ett ord konstruerat för hästfolk för att ta bort den negativa klangen av ensilage (kofoder tycker de flesta). Hösilage ÄR ensilage (plastat grovfoder).
 
Sv: Vad

Åhå okej :idea:

För jag tycker att vissa säger hösillage och andra säger ensillage, förvirrar mig lite :p
 
Sv: Vad

Tanken är nog att hösilage är en blandning av hö och ensilage, d v s torrare än "vanligt" ensilage men blötare än hö.
 
Sv: Vad

Hmm ok, men vart går då gränsen i TS halten vid hö och ensillage? :confused:
 
Sv: Vad

Nu kanske ni tycker jag är dum men jag är förvirrad. De sa ju att hösillage är torrare än ensillage!?
 
Sv: Vad

Jo, visst brukar man kalla lite torrare ensilage för hösilage, men det finns inga gränser för HUR torrt det ska vara eftersom det inte är en "fackterm".

Såg här i en tråd att någon kallade 40%-igt foder för hösilage, och det är ju inte speciellt torrt...

Ensilage är vad det är, oavsett TS, men bland hästfolk benämns det ibland som hösilage, speciellt om det är ganska torrt. Enkelt förklarat: Använd vilket ord du vill! :D
 
Sv: Vad

Skillnaden på ensilage och hösilage har och göra med torrsubstanshalten (ts). Det är helt rätt att hösilage bara är ett annat namn för ensilage, men i praktiken när ts-halten överstiger ca 50 % så sker det inte samma fermentationsprocess längre som det gör i konserverat grovfoder under 50 % ts. Över 50 % ts har får du i princip en luftätlagring av grovfodret och det är därför som det är så viktigt att inte går hål på ensilagebalarna för då kan de börja mögla och dyl. Det är självklart lika viktigt med lufttätlagring vid ts under 50 %.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Någon som provat rapshalm pellets till annars halmkänslig häst. Någon skillnad?
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Fazeem
·
Hästvård Undrar hur man kan se skillnad på en hälta kontra rörelsestörning efter trauma ?
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 917
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 959
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag undrar lite över hästars fetma. Varför får en del hästar löst fett över revbenen. Andra får ett fastare hårdare fett. Tjockleken...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp