• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 149
T

trojalotta

I dag dog min älskade frieserflicka bara 8 år. Hon hade lämnat lite hö kvar av natthöt i går morse men var som vanligt. Vi var ute och skrittade i snön ca en haltimme och hon var pigg och nyfiken som vanligt.
I morse hade hon lämnat nästan allt hö och inte skitit. Hon gick ut med de andra (sambon släppte ut och tittade inte in i boxen) Dock gick hon ut som vanligt och ställde sig att äta. När jag går ut vid 9.30 ser hon hängig ut så jag tar ut henne ur hagen och ger henne hö som hon äter lite ointresserat.

Jag upptäcker hur läget är i boxen och ringer distriktet som kommer efter ca 1 timme. Hon är fortfarande inte medtagen, ingen feber och dricker ca 2 liter vatten. Han känner dock att det är hårt i tarmen och vi åker då in till klinik för att hon ska få rejält med dropp.
Lastar på en skapligt frisk häst men lastar av en svårt medtagen häst 45 min senare. Hon stapplar, darrar och rycker konstigt med huvudet. 2 timmar med dropp och vi har bestämt oss för att ringa hästambulans för färd till Helsingborg, så bara viker sig benen och hon faller. Då fattas beslutet om akut avlivning:cry:
Vet står handfallen gissar på förgiftning.. Men hon har gått i samma vinterhage i 4 år, äter samma hö som de andra 2 inget mer förutom mineraler... Slemhinnorna är ok och ingen förhöjd puls eller feber under tiden, sen bara pang... Har någon en aning om vad som kan ha hänt?

Sv: Vad?!?!

Stackars hästen och dig! Beklagar verkligen! Det hade kanske varit idé att obducera kroppen för att få en klar dödsorsak.

Tack ni båda! Vi pratade om obduktion men vet tyckte inte det (dyrt, ca 20 000 och till ingen nytta...) Jag var/är i chock och kände inte för att ta något annat beslut...

nej usch!! mina tankar går ut till dig! fy vad hemskt!
jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara.

Kanske du kan ringa runt tilll lite andra veterinärer och be om råd?

USch!! Det finns aldrig något bra att säga när sånt här händer...

Finns det möjlighet att ta ett blodprov eller liknande? Jag tänker främst på botulism, även om det är väldigt ovanligt så kan ju bakterien finnas både i hö och i marken.

Om hon är försäkrad så brukar försäkringsbolaget vilja få obduktion.
Och om hon är förgiftad är det ju bra för dig att veta, ifall dina andra hästar också är förgiftade eller riskerar att bli!
Bara en liten tanke.
Tack ni båda! Vi pratade om obduktion men vet tyckte inte det (dyrt, ca 20 000 och till ingen nytta...) Jag var/är i chock och kände inte för att ta något annat beslut...

Beklagar förlusten. Det låter som dom symtom som vi har haft på våra hästar sen i början på januari! Vi har haft två fall av kolik eller kolikliknande symtom på en av hästarna och där även det var misstanke om bukhinneinflamation och nyligen ett fall av tarminfektion med kraftiga kolik liknande smärtor. Vi kan inte hitta nån vettig förklaring till problemen heller för våra hästar har alltid gått i samma hagar sen nästan tjugo år tillbaka utan problem. Den enda förändringen vi har gjort är att vi tvingats köpa ett nytt foder, dock ska det vara av bra kvalitet och är ett välkänt märke, så jag hoppas verkligen att det inte är fodret. Nu har det gått bra med våra hästar, men det har kostat en hel del i veterinärvård. Vi kommer att prova med ett annat foder nu. Det är ju stor brist på grovfoder här så det är bara att ta det man får tag på.

Om hon är försäkrad så brukar försäkringsbolaget vilja få obduktion.
Och om hon är förgiftad är det ju bra för dig att veta, ifall dina andra hästar också är förgiftade eller riskerar att bli!
Bara en liten tanke.

Nej inte alla bolag, min kompis häst dog hastigt och det begärdes inte så vi vet inte vad som hänt. Hästen bara säckade ihop.

jättetråkigt med din häst.
Min blev akut sjuk nyårsdagens kväll.
Vetrinär tog bort honom nästa dag vid lunchtid.
Visade inga direkta koliksymtom med att vilja rulla sig, men inga magljud.Ville inte äta.
Vi trodde vid 1 vetbesök på kvällen att det var lindrigt.
2 vet besök nästa morgon så var han ungefär likadan, trött hängig men inte heller bättre. Vi beslutade att fortsätta behandla på plats.
Buköppning var inget alternativ.
Vid lunch så klappade han ihop fullständigt det kom väldigt plötsligt. och jag bara stod och väntade på att vetrinären skulle komma och befria honom från smärtan. värsta dagen i mitt liv.
Kolik eller tarmvred.:cry:

Känner igen en del av det du beskriver. Lånade ett fullblod sommaren 2009, en kväll var hon lite hängig, ingen temp, morgonen efter samma sak, ringde vet som bedömde att det inte var så bråttom, hade andra fall att ta hand om innan. Kl 13.30 börjar hästen ragla som värsta alkisen, jag ringer vet igen som kommer direkt. Hon ger dropp och känner på tarmen. Tar ett blodprov som är mycket ljusrött - anemi. Över buken känns små små bubblor under huden. Det bestäms att hästen ska till kliniken. kl 15 försöker vi lasta. Hästen tar ett steg på luckan, ramlar sedan på sidan, försöker inte ens ta sig upp. Vet avlivar henne direkt.
Hästen obduceras inte. Vet misstänker brustet inre organ oklart vilket, kanske som följd av blodmask, men vi får aldrig veta.
Känns så overkligt, gick så himla fort!

Liknande trådar

Hundhälsa Halloj! Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter. Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår. I lördags så...
2
Svar
25
· Visningar
2 515
Senast: Sanna89
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 647
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 664
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 288
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka