Vad vill ni inte vara utan i er transport?

Mitt förra släp hade jag allt jag ville;

Högt i tak, rymligt
Bra ventilation med olika fönster som gick att öppna på flera olika kombinationer
Vanliga samt Lång och kort panikbommar så bredåkning gick bra
Sadelkammare "inne i släpet" utan att släpet blev längre/tyngre.
Inbyggda krubbor
Boggie
Låg bra efter bilen både tomt och lastat

Enda nackdelen:
Överluckan i bak kunde ha haft bättre låsanordning (hade säkert gått att ordna enkelt för under tusenlappen om det varit såå viktigt för mig)

Släpet var ett Thiel (Domino? Dominus? Eller nåt sånt )

När det kom till saker att fylla släpet med så var det hink, svamp och liten vattendunk, silvertejp/eltejp, hovkrats, reservgrimma och grimskaft, longerlina

I bilen hade jag alltid en låda med reflexvästar, filt, verktygskit, morakniv, bogserlina, startkablar, motorolja, startkablar, första hjälpen mm

Det finns mycket som jag gillar med min transport men jag måste säga att frambommarna som går att fälla så att jag kan gå rakt in med hästen utan att behöva krypa under bommen är helt suveränt! När hästen är på plats och lämmen är stängd så låser jag fast frambommen igen. (Både fram och bakbommarna har panikutlösning).

Skickar man in hästarna slipper man krypa :D

Det perfekta släpet hade varit ett Ifor med kombiramp, men med Thule panik bommar och easylock.
En helstor dörr fram och vanlig frontutlastning åt höger.
Och ett sadelskåp i fronten :).

Alternativt ett stort Thule med ifors kombiramp och 2 stora skötardörrar, halv dörrar så man kan ha övre delen öppen så hästarna kan titta ut när man står på tävling :).

Efter att ha haft Trane, VV, Thule och nu Boj, har jag följande lista på bra saker angående släpets konstruktion:

Kombiramp (inget måste men är toppen, som sagt ovan att kunna lasta hela pallar, storbalar med mera utan att riskera att knäcka rampen), panikbommar, mycket ställbara bommar fram (höjdled) då jag har ponnyer i olika storlek, gott om plats framför frambommen, boggie givetvis, bra ventilation är oerhört viktigt. Rymlig skötardörr som är enkel att öppna. Trailercam är ju toppen, har Biltemas backkamera.

Skötardörren på nuvarande hästsläpet klarar jag inte öppna inifrån utan får öppna den innan lastning. Funderar på att försöka byta lås på den. Vanligt boxlås nu med knopp på insidan.

Min sadelkammare. Att man lossar bommarna utifrån. Mellanrummet mellan häst och sadelkammare. Gott om utrymme till skillnad från många andra transporter. Öppningsbara fönster.
Enda jag saknar är taklucka

Sänk bommen till shettis höjd så kan du gå över den istället ;).

Så gör jag, är mest russets som inte är så enkel att gå varken under eller över :)
25498079_10155907853044648_5371106520898463710_n.jpg

Så gör jag, är mest russets som inte är så enkel att gå varken under eller över :)
25498079_10155907853044648_5371106520898463710_n.jpg
Du får börja Träna höjdhopp ^_^.

Hade själv inte klarat mig utan enkla fällbara bommar, tar alltid av bommarna fram när jag skickar in hästar så de inte får huvudet under. Sålde till och med min stora fina böckmann och gick tillbaka till den pytte lilla kylingekärran pga att bommarna inte gick att få på igen när hästen stod i släpet :/.
Och det var egentligen bara att kroka på dom, bara det att det blev 4cm för trångt för att få på den när hästen stod i släpet. Och nä hästen var inte så tung ;).

Du får börja Träna höjdhopp ^_^.

Hade själv inte klarat mig utan enkla fällbara bommar, tar alltid av bommarna fram när jag skickar in hästar så de inte får huvudet under. Sålde till och med min stora fina böckmann och gick tillbaka till den pytte lilla kylingekärran pga att bommarna inte gick att få på igen när hästen stod i släpet :/.
Och det var egentligen bara att kroka på dom, bara det att det blev 4cm för trångt för att få på den när hästen stod i släpet. Och nä hästen var inte så tung ;).

Mina bommar går ju rent tekniskt att fälla inifrån om man drar upp den långa sprinten ur mittstolpen (utifrån är det bara en spak men de går inte att låsa helt inifrån då), den är lätt att få ur men det blir några sekunders pillande för att få i dem igen/få rätt på hålen så sprinten går igenom. Det går ju men känns lite omständigt.

Sitter och funderar lite... Både för att jag går i tankarna att renovera släpet, köpa helt nytt, drömmer lite, funderar lite osv, ni vet...

Vad skulle du absolut inte vilja vara utan i din transport? Och vad är bra, men ren lyx?
Om du fick designa ditt drömsläp helt själv hur skulle du göra då? :)

Nu har jag varken häst längre och mitt släp ska säljas, men det jag inte kunnat leva utan och älskat med mitt släp är dörrar i bak (istället för bom, känner mig alltid otrygg med bom), ordentligt med plats framför hästen och ordentlig sadelkammare med bra hängmöjligheter.

• Easylock bommar bak. Eftersom jag nästan alltid åker själv underlättar dessa enormt mer ön jag trott.
  • Panikbommar fram som kan fällas både in och utifrån. Eftersom jag tyvärr fått utlösa en del (turligt nog aldrig på mitt egna släp). Och jag gillar tanken av att kunna fälla dem på två olika sätt om det primära sättet inte skulle fungera.
  • Bra ventilation och öppningsbara fönster.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 925
Senast: iNHALE
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka