Vad vill ni ha hjälp med på unghästarna?

the_connemara

Trådstartare
Vad brukar bli första sötestenen när ni rider in unghästar? Känner ni oxå att ni vill bli klara med "erat" arbete innan ni checkar av för tränare? Och vad vill ni då ha hjälp med? Hur långt ha ni kommit?

Flummig formulering men om jag beskriver själv så vill jag helst "göra allt själv" så långt osm att hästen har hittat en bra grundform i traven och fattar galopp hyfsat bra samt är balanserad nog att galoppera ngt varv på en stor volt. Är det en normal unghäst känns det liksom onödigt att få höra det man själv gör. Men minsta problem klart jag tar hjälp! Men oftast flyter det ju på rätt bra. Det jag mest vill ha hjälp med av ögon på marken (gärna mamma först) är om takten är bra, om nosen är väl framme för uppgiften och om jag har tillräckligt korta tyglar :o (brukar bli för messnäll).

Typ så menar jag!
 
Sv: Vad vill ni ha hjälp med på unghästarna?

Nu har ju inte jag kommit så långt med min nuvarande unghäst men tanken är att hon ska bära sig ok (för sin ålder) och förstå det mest grundläggande innan jag tar med henne till tränaren. Jag har tänkt använda mig av samma tränare som jag rider för med min dressyrhäst så att jag får behålla min röda tråd i ridningen ;) men man vet ju inte det kanske stöter på patrull när vi kommer till galoppen och då får hon åka med till ridhuset redan då. Det som kan vara svårt är ju att hitta en tränare som man litar på och som tar det i hästens takt, eller i mitt fall snarare min takt :o Kanske är feltänkt men jag vill inte lägga 300 kr för 45 min bara för att skritta runt och försöka styra. Den biten klarar jag av hemma (än så länge i vart fall). Dessutom är det mycket nytt för den unga hästen när man börjar rida den så en trygg miljö är mycket värt för mig till en början.

Lite flummigt men det är mina tankar kring inridningen.
 
Sv: Vad vill ni ha hjälp med på unghästarna?

Kanske är feltänkt men jag vill inte lägga 300 kr för 45 min bara för att skritta runt och försöka styra. Den biten klarar jag av hemma (än så länge i vart fall). Dessutom är det mycket nytt för den unga hästen när man börjar rida den så en trygg miljö är mycket värt för mig till en början.

Lite flummigt men det är mina tankar kring inridningen.

Det var typ det jag undrade för så tänker jag med. Skönt att man inte är ensam :o
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 454
Senast: eemmalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp