Sv: Vad vill man se i en annons?
Dagsljus helt klart, framhäver rummen mycket bättre.
Jag skulle satsa på att ha minst en bild på varje rum, men utöka med fler på köket, master bedroom osv. Så man lite kan föreställa sig hur det ser ut.
Detaljer gör det hela tycker jag. Ta bort onödigt krafs från rummen, det är enkelt att bara flytta ut möblerna i ett annat rum medans ni fotar, flytta tillbaka och ta ut lite från nästa rum och fota det osv.
Ta bort mattor om det finns många, man vill se golven. Om det iof inte är fula plastgolv kan nog mattor vara bra på bilderna för att locka lite folk.
Alla personliga bilder på diverse släktingar och kompisar är inget man ska ha framme vid fotografering eller visning, då är ju huset jättepersonligt och det känns för spekulanterna som att de inkräktar.
Tänd ljus när ni fotar, värmeljus och vanliga ljus lite här och där ger ett fräscht intryck, samma med snittblommor.
Appropå blommor - plocka BORT stora gröna bladväxter, förstör helheltsintrycket totalt!
Göm sladdar och liknande, som du fått tips om innan.
I hallen, ha en eller max två snygga jackor/kappor hängandes framme om det är sån upphängning och så något par skor framme, så det inte är 37 st av varje sak.
Något jag kan störa mig på när jag kollar på bilder (nu är jag iof en perfektionsistisk detaljmänniska, haha) är tvålpumpar som är halvfulla. Fyll upp dem, så det inte ser ut som att någon använt badrummet etc.
Toalettpapper, antingen vik kanten fint (tänk hotellrum) eller ta bort helt och hållet.
Fräsch, snygg frukt i köket ser man ofta.
Nu virrar jag iväg. Men tänk minimalistiskt i varje rum så att spekulanter inte stör ihjäl sig på alla prylarna utan själva kan fantisera sig hur rummet skulle kunna se ut med deras egna prylar.
Och fräsch frukt och blommor gör en otrolig skillnad på bilderna.
Gå in på Hemnet och gör upp sökkriterierna efter motsvarande till huset du ska fota, då får du ett hum om hur mäklarna gör när de fotar.
Den här
mäklarfirman stylar sina försäljningsobjekt väldigt fint tycker jag. De använder vad jag förstår det som egna designermöbler, kläder/påsar och siktar alltid in sig på att ha frukost uppdukat på köksbordet.