Vad vill man se i en annons?

Sandra78

Trådstartare
Jag har lovat att hjälpa en kompis fota sitt hus, som ska säljas. Säg att man vill lägga ut 10 bilder i annonsen, vad är viktigt att få med då?
Hur ska man fördela bilderna mellan inne/ute?
Och mellan rummen? Tex hallen på övre plan som bara är en korridor mellan sovrummen kanske inte är så viktig, däremot bör man kanske ha flera bilder på köket?
Tips på hur man får bästa möjliga bilder tas också tacksamt emot, ska man sikta på naturligt ljus med allt vad det innebär av motljus etc eller ska man ta inne-bilderna kvällstid och använda blixt(ar)?

Sv: Vad vill man se i en annons?

Hej!

Bästa bilderna är när allt småkrafs är bortplockat och man visar en så stor del av rummet som möjligt.

Tänk RYMD!!!

Du vill ha en speciell blixt (som jag inte minns vad den hette) om du ska ha blixt inne, vanliga blixtar ger för riktat och hårt ljus.

Försök fota från tex en dörr eller en hörna och fota diagonalt och få med så stor del av rummet som möjligt.

Titta på bilder i tidningarna hur dom gör- för dom vet faktiskt vad dom gör och många som fotograferar säljesannonser har gått kurs i det!

/Lavinia, som lärde sej massor när hon fick se hur mäklarna gjorde.. Synd på den lägenhet som var sååå fin på bild och sög i verkligeheten, medan den vi köpte var precis tvärt, tvärful på bild men underbar i verkligheten.

Kök och badrum tycker jag är viktigast för att kunna bedömma om man är intresserad av en visning ens, det är ju dem rummen som är dyrast och jobbigast att renovera.

( När det gäller gårdar så kan jag inte förstå varför det står t.ex. hästgård i annonsen men inga bilder på stall/hagar? och det är lika trist när det inte står ordentligt hur marken är fördelad på åker/bete/skog what ever. )

/hallonsaft som ratat många ställen p.g.a bristande information och mäklare som inte gått att få tag i.

En sak som jag tycker är otroligt viktigt om det är en hästgård som säljs är foton i stallet och då hellst med mått utskrivna (takhöjd och bredd på gången) tyvärr saknas ofta dessa kort på salu annonser vilket stör mig oerhört mycket :D

Tack för svaren! Det är en vanlig villa, så det är hus, trädgård och garage bara. Inga stall eller andra roligheter :)

Planlösnig är krav för mig!
Ger dessutom stora minus för mig om det finns säg 5 rum, men inte alla visas upp. Även tvättstuga tex vill jag se.

Exempel på dåligt bildupplägg taget ur verkligheten ;) :
Entréplan visas kök, badrum, vardagsrum, ett rum (ett rum missas)
Övre plan visas ett sovrum (ett sovrum + toa missas)
Inget av källaren med garage och tvättstuga visas

Okej. Då tycker jag det är viktigt att alla rum är rena och välstadade, gärna lite fräscha blommor, ljus och sådant det höjer iallafall mitt intresse. Gillar stylade hem på bild/husvisning inget onödigt personligt framme träningsmaskiner o liknande (om det nu inte finns ett gym i huset då är det okej :D )
Håller med tidigare om att bilder på alla rum är viktigt, även bilder på huset utvändigt från åtminsotonde fram och baksida.

Om jag skulle titta på hus så hade jag velat veta hur stor tomten är. OM jag skulle bo i villa så hade jag direkt strukit dom med jättehus på minitomt. Det är SKÖNT att slippa grannar 2 meter från sin egen uteplats tex.

Jag vill veta hur stor boytan är och om det går att inreda mer.

Jag vill veta hur stora köket och badrummet är i kvadratmeter då jag hatar små kök och minimala badrum.

Bra med bilder på kök och badrum då dessa brukar vara dyrast att ändra på.

Jag vill ha reda på hur HÖGT det är i tak.

När det gäller trägården är det kul att veta om det finns fruktträd eller nåt kul sällsynt träd. Finns det växthus eller uterum? Finns friggebod? Finns trädgårdsdamm? Sånt är av intresse för mig som är trädgårdsintresserad.

Friggebod kan vara ett plus för den som har barn i tonåren, många ungdomar gillar ett eget krypin där de kan vara avskilda. ( Jättebra att ljudisolera tex till de hårdrocksspelande barnen/sambos tex).

Vill veta hur uppvärmingen löses och om det finns vettigt backupsystem i form av vedspis, kakelugn eller kamin som är avsedd för mer än att myselda i.

Gillar stylade hem på bild/husvisning inget onödigt personligt framme

Jag blir misstänksam mot hus som är för stylade på annonserna- HAR DE MÖJLIGEN NÅT ATT DÖLJA?

Hussvamp i källaren kanske? Asbest på vinden? Svärmor begravd i källaren? Kärnkraftsavfall deponerat i jordkällaren? Att man inte ska undersöka så noga just för att allting ser jättepropert ut?

:devil:

Kl
Grannen sålde sin exklusiva timmerkåk för några år sedan - antingen var mäklaren en klåpare eller så tog dom bilderna själva - på bilden på den öppna spisen så låg det en kabelhärva mitt i bilden (troligen julgranens), på fotot på hallen var blickfånget en överlastad klädhängare - modell 4 krokar och 15 jackor.
Huset är riktigt fint även om man inte gillar timmerhus men på bilderna såg det ut som en 70-tals gillestuga inuti.

Jag blir misstänksam mot hus som är för stylade på annonserna- HAR DE MÖJLIGEN NÅT ATT DÖLJA?

:devil:

Nej, inte nödvändigtvis men du får numer dra av för "homestyling" vid husförsäljning på deklarationen och mäklarna förespråkar det envist då de anser att det är lättare att sälja ett "neutralt" hus. Finns för mycket personligt (foton etc) så är det svårt att se sig själv bo där.

Dagsljus helt klart, framhäver rummen mycket bättre.
Jag skulle satsa på att ha minst en bild på varje rum, men utöka med fler på köket, master bedroom osv. Så man lite kan föreställa sig hur det ser ut.

Detaljer gör det hela tycker jag. Ta bort onödigt krafs från rummen, det är enkelt att bara flytta ut möblerna i ett annat rum medans ni fotar, flytta tillbaka och ta ut lite från nästa rum och fota det osv.

Ta bort mattor om det finns många, man vill se golven. Om det iof inte är fula plastgolv kan nog mattor vara bra på bilderna för att locka lite folk. ;)

Alla personliga bilder på diverse släktingar och kompisar är inget man ska ha framme vid fotografering eller visning, då är ju huset jättepersonligt och det känns för spekulanterna som att de inkräktar.

Tänd ljus när ni fotar, värmeljus och vanliga ljus lite här och där ger ett fräscht intryck, samma med snittblommor.
Appropå blommor - plocka BORT stora gröna bladväxter, förstör helheltsintrycket totalt!

Göm sladdar och liknande, som du fått tips om innan.

I hallen, ha en eller max två snygga jackor/kappor hängandes framme om det är sån upphängning och så något par skor framme, så det inte är 37 st av varje sak.

Något jag kan störa mig på när jag kollar på bilder (nu är jag iof en perfektionsistisk detaljmänniska, haha) är tvålpumpar som är halvfulla. Fyll upp dem, så det inte ser ut som att någon använt badrummet etc.
Toalettpapper, antingen vik kanten fint (tänk hotellrum) eller ta bort helt och hållet.

Fräsch, snygg frukt i köket ser man ofta.

Nu virrar jag iväg. Men tänk minimalistiskt i varje rum så att spekulanter inte stör ihjäl sig på alla prylarna utan själva kan fantisera sig hur rummet skulle kunna se ut med deras egna prylar.
Och fräsch frukt och blommor gör en otrolig skillnad på bilderna.

Gå in på Hemnet och gör upp sökkriterierna efter motsvarande till huset du ska fota, då får du ett hum om hur mäklarna gör när de fotar.
Den här mäklarfirman stylar sina försäljningsobjekt väldigt fint tycker jag. De använder vad jag förstår det som egna designermöbler, kläder/påsar och siktar alltid in sig på att ha frukost uppdukat på köksbordet. ;)

Jag tycker fortfarande väldigt illa om homestyling och tycker att ett hus ska se personligt och lite hemtrevligt ut- INTE som en jäkla annonsbild från ett möbelvaruhus!

Självklart ska det inte vara ovårdat och rörigt och inte överdrivet bohemiskt men nog ska det synas att folk faktiskt kan bo och trivas i huset!

Det ska inte se ut som en kontorslokal, ett sjukhus eller nån sorts anstalt! Vilket 99% av alla ställen som är stylade inför en försäljning gör! Typ TRISTA!!!

Fast det är väl stor skillnad på kontorslokal/sjukhus och ett snyggt hem utan en massa prylar framme?

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Domenico
·
Hemmet Min make och jag håller för fullt på och planerar vårt hus. Det snurrar allt från, elektricitet, över carport till badrumskakel i våra...
Svar
12
· Visningar
1 969
Senast: Sar
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 464
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII