Vad vill hon?

pajaztar

Trådstartare
Min katt går ofta omkring och "pratar", dvs hon gör ett knorrande ljud ("mrrh" ungefär). Jag förstår inte vad hon vill! Hon vill inte gå ut, hon vill inte gosa, hon vill inte ha mat. Ibland duger det att apportera bollen men inte alltid. Någon som har någon idé? Vill hon bara ha lite uppmärksamhet kanske?

Sv: Vad vill hon?

Jag hänger gärna på din tråd för att få veta, har en precis likadan katt själv.

Har nog mycket med uppmärksamhetsbehov att göra men vilken sorts uppmärksamhet blir jag inte klok på.

är hon kastrerad ?

annars gör både min lilla pojk och flicka (ett år nästa månad, kastrerade båda) såna ljud mest när de leker..

typ.. kurrrr eller rrrrrrruuuuuuuuuuuu :p

Min kisse kan gå omkring och låta lite titt som tätt.. han låter så ibland när han hoppar upp i sängen/soffan/fåtöljen (kanske för att han vet att han kommer att ligga skönt sen och är nöjd för det) eller när han ska upp i famnen, eller när han kommer gående där han ser att vi rör oss låter han också för att varna att "Nu kommer jag, kan ni akta er för mig.."

Han gör samma läte när han vill ha mat, vill gå ut, vill att man öppnar en dörr. Dock är min katt rätt tydlig med att visa vad han vill när han låter så det brukar inte vara så svårt att lista ut.

Jag tror att alla katter låter mer eller mindre och man måste nog lära sig att lista ut vad katten vill i de olika situationerna.

Min katt fyller 6 år iår så jag har haft lite tid att lista ut alla hans signaler :)

Enligt dom flesta böcker om kattens beteende jag läst betyder det helt enkelt "jag är en vän" eller "jag vill dig inget illa".

Jag brukar använda det ljudet när jag träffar främmande katter och det brukar få även dom skyggaste att komma fram för att hälsa.

Sussie brukar låta så där när hon vill att jag ska gå och lägga mig och värma upp sängen. Tog ett tag innan jag funderade ut vad det var hon ville.:confused:

Det tog kanske några kvällar. Fröken Sussie är en väldigt god pedagog! :love:

Hon har tillochmed lyckats väcka en proffstränare när han sov midddag så han kunde släppa in henne. Och det genom ett fönster!:angel:

Wow! Jag är impad.

Stackars min katt som hållit på länge och har fortfarande inte fått matte att begripa :crazy:

Hemma hos oss låts det jättemycket... Katter är ofta pratsamma djur och uppmuntrar man dem till att prata, genom att svara dem på deras eget språk "mjauooo", "korr" etc. så blir de ännu pratsammare... :D
Jag tycker det är trevligt att prata med katterna, trevligare än att prata med människor faktiskt, även om vi inte pratar samma språk så förstår vi varann ändå. :)

Min katt går ofta omkring och "pratar", dvs hon gör ett knorrande ljud ("mrrh" ungefär). Jag förstår inte vad hon vill! Hon vill inte gå ut, hon vill inte gosa, hon vill inte ha mat. Ibland duger det att apportera bollen men inte alltid. Någon som har någon idé? Vill hon bara ha lite uppmärksamhet kanske?

Kan vara så som min katt är: att hon bara allmänt pratar för sig själv. Min kisse gör "prupp"-ljud när hon gör det mesta, hoppar ned ifrån någon höjd eller hoppar upp, leker och busar, tittar ut genom fönstret eller bara går runt och pratar för sig själv i allmänhet.
Jag tycker det tyder på lite högre intelligens, hon "pratar" helt enkelt, inte för att visa "det här vill jag ha nu" (så som andra katter gör, de vill ha mat, vatten, gå ut etc) utan hon verkar gå runt och samtala för sig själv ungefär som pappa när han snickrar runt huset :D

För övrigt så är min katt läskigt intelligent jämfört med mina tidigare katter.. Hade hon en tumme hade hon nog uppnått världsherravälde vid det här laget :crazy:

Vi har 2 katter, och dom pratar också väldigt mkt. Särskilt den yngre (vi har mor och dotter)
Och dom vill inget särskilt, utan dom vill bara prata. (Utom ibland då dom faktiskt vill ha någonting, hehe :)

Men det är bara så att vissa katter pratar mer än andra. Och jag personligen tycker det är rätt mysigt att ha en katt som pratar :)

Jag har fått för mej att Ronny är uttråkad när han tjabbar så.. Han gör så samtidigt som han rastlöst går om kring i lägenheten.. Men det är kanske bara nått jag fått för mej.

är han ensam katt är det kanske möjligt att det är så..

mina tre knasar gör som flera andras här inne, låter när de hoppar leker, busar ..

lillpojken får spel bakom gardinen ibland och flyger runt och utbrister "mjääää" och har en himla massa ljud för sig.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 912
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama