Ingen fara, dock är jag rätt dålig på att uttrycka i skrift vad jag är ute efter, i mitt huvud har jag en rätt klar bild vad jag vill uppnå med mina föl.
Jag tror nog att de flesta hästar med dagens avel kan gå upp till medelsvåra klasser med rätt ryttare. Sen kanske de inte gör det med strålande resultat.
Ska jag utgå från vad kunnigare folk än mig själv har sagt om det nuvarande stoet så hade hon kunnat gå "hela vägen", dvs upp till GP, med en bättre ryttare och om inte skadan som unghäst satt stopp för det. Om man sedan
kollar bakåt i stamtavlan så kan man ju anta att det går att producera avkommor i samma klass om man lägger rätt hingstar på henne i framtiden (pappan fick 10-10-10 av testryttarna under bruksprovet, bl a)..
Men det beror självklart på hur hon nedärver sig, det kanske kommer ut mellanmjölk.
Det låter ju absolut lovande och vad mer kan man göra än att försöka? Visst, man vet aldrig vad som kommer ut. Vårt mycket trevliga sto skadade tyvärr också sig som relativt ung, hade hunnit gå några LA och verkade lovande men inte någon som skulle nå GP. Hon har god stam men inte av den modernaste och vi hade köpt henne för tävling på hobbynivå och inte avel så för vår del spelade stammen en underordnad roll. Vi tänke att vi testar och ser vad som kommer. Om inget annat så blir det nog en trevlig individ för oss på amatörnivå tänkte vi. Sagt och gjort, vi väljer en trevlig hingst som vi tror ska passa - och ut kommer ett låååångbent föl som nu som 5-åring har både gång och hoppkapacitet utöver det vanliga! Med rätt ryttare och matchning spås han av tränarna en lysande framtid som fälttävlanshäst. Vi kände att vi inte kunde förvalta hans kapacitet och sålde honom efter att vi fått bud på hästen. Jättekul men lite snopet - vi skulle ju ha en "vanlig" trevlig ridhäst! Men, det står ett 2-årigt syskon i stallet som visar framhovarna...från vårt "genomsnittssto"
Lycka till!