Vad vårdar vi egentligen?

A

ang

Funderar på det här med "undergörare". Allt ifrån laser och värmekameror, till hästpratare, homeopater etc. Ibland tror jag att många förmodligen oftare vårdar sitt hopp än sin häst, för det verkar vara alltför många halmstrån och skrämmande mycket okunskap med i bilden.

Jo, jag använder equiterapeuter och att hästen får massage rätt vad det är, så det är inget jag är emot. Men när man inte ens avmaskar, eller vet hur man ställer en foderstat - och ändå kan lägga pengar på en hästpratare? Eller fodertillskott ...

Förmodar att listan förmodligen kan göras längre, men är det nåt ni känner igen?

Tror att det lätt blir lite av en trend att man skall testa diverse olika alternativbehandlingar, fodertillskott, örter osv. osv. Många hänger på den trenden utan att egentligen veta varför eller ha en aning om om hästen egentligen har behov av det. (Har sett alltför många fall av hästägare som ger örttillskott och homeopatimedicin osv "bara för att det är SÅÅÅ bra för hästen"...) Sen säger jag absolut inte att det är fel att använda sig av alternativbehandlingar, fodertillskott osv, bara man vet vad man gör! Jag tycker dessutom att det är viktigt att först känna till den traditionella hästvården innan man ger sig in på alternativa vägar eftersom det (tyvärr!) finns allt för många skojare inom alternativbranchen som gör allt för att lura okunniga hästägare på pengar. :crazy:

Kan tillägga att jag själv har använt mig av, och även använder mig av, ganska många okonventionella metoder för att hålla min oturspålle på benen (örter, equiterapeuter, massörer, back-on-track, osv. osv.). Men jag skulle aldrig testa någonting utan att först ha läst på ordentligt om hur det fungerar och funderat igenom på vilket sätt det skulle kunna hjälpa min häst. Brukar dessutom alltid rådgöra med veterinären innan jag testar någonting nytt.

Laser har en bra funktion när det gäller läkning av olika skodor, du kan läsa om det här. http://www.olofsdotter.nu/ och sen laser.

Har väl ingen läkande effekt, men med hjälp av en sådan kan man lokalisera felbelastningar och utsatta områden. Det är inte alls fel, om man vet vad man gör och har ett behov av att vet hur hästen belatar sig under en viss träning ex.vis.

Sen tror jag inte att det är fel att leta alternativa metoder, då många faktiskt fått hjälp genom dessa. Det finns visst tvivelaktiga metoder, de tänker jag inte gå in på nu. Däremot är det viktigt att INTE ersätta vetrinärvård med detta, utan först och främst bör en vetrinär titta på en ev skada.

Ang laser. Det låter ju bra men det finns inget ordentligt vetenskapligt stöd för hennes påstående. Jag säger inte att laser är verkningslöst men än så länge befinner laser sig i en gråzon där meningarna är väldigt delade.
Vad beträffarvärmekamera, jag var på en föreläsning av en av världens främsta hästdiagnostiker för ett tag sen, han ansåg att värmekameran var ett utmärkt pedagogiskt hjälpmedel men att den inte gjorde mycket nytta ur diadnióstisk synpunkt bla därför att felkällorna är för stora.
PL

Vad beträffarvärmekamera, jag var på en föreläsning av en av världens främsta hästdiagnostiker för ett tag sen, han ansåg att värmekameran var ett utmärkt pedagogiskt hjälpmedel men att den inte gjorde mycket nytta ur diadnióstisk synpunkt bla därför att felkällorna är för stora.
vad är pedagodiskt hjälpmedel? och diagnostisk, vad är det för felkällor?

Pedagogiskt hjälpmedel, något som är bra i undervisningen,för att visa elever.
Diagnostik , att ställa diagnos dvs ta reda på var felet sitter. Felkällor ngt som gör att resultatet inte visar rätt, när det gäller värmekameran finns det tex många saker som påverkar hur varm huden är för tillfället.
PL

Helt klart mycket en "inne-grej" som har kommit de senaste fem åren eller så och fortfarande är på frammarch. Jag tycker att många alternativmetoder eller vad man nu ska kalla dem är bra och många används ju sedan länge tillbaka på människor så de är helt klart användbara. Tänk om man blev så ompysslad själv med uträknad "foderstat", massage, med mera! DET skulle vara nyttigt!

Däremot tycker jag att man ibland kanske måste gå tillbaka till sitt sunda förnuft och gamla inbankade kunskap och erfarenhet för det kan vara små enkla saker som är orsaken till problem. Det behöver inte vara någon jätteavancerad spänning i hästen om man märker att den inte är som den ska utan det kan vara såna enkla saker som att den har en ny boxgranne, fel foder eller en husse/matte som är dum.

Men jag tycker det är super att det ändå kommer fler och fler metoder för hästbehandling och att folk är intresserade så att man kan få lite vetenskaplig forskning för det hela.

Det sorgligaste är väl ändå när hästägare underlåter att veterinärundersöka sina halta/sjuka hästar och istället låter equiterapeurer, massörer och "hästpratare" ställa diagnos.
Vad har dessa yrkesgrupper för ansvar egentligen, när det gäller att se till att hästen får rätt vård? Mig veterligen får bara veterinärer utöva veterinäryrket.

Har den senaste månaden sett två fall där ägaren anlitat "alternativa behandlare" i stället för veterinär fast hästarna i fråga visat tydliga hältor.

I första fallet ställdes helt felaktig diagnos med efterföljande felaktig behandling, vilket ledde till att hältan så småningom gick över från ett till alla fyra ben. (Grattis!)

I det andra fallet ställdes också felaktig diagnos (en helt befängd sådan), men då rekommenderade i alla fall behandlaren en veterinärundersökning. Förstår ändå inte varför hästägaren inte kontaktade veterinär som första åtgärd!?

Ang laser. Det låter ju bra men det finns inget ordentligt vetenskapligt stöd för hennes påstående.

Ok, men vetrinärer vill ju gärna ha en stort underlag för påståenden. Så jag antar i nuläget att detta har tillgodosetts, då flera vetrinära kliniker faktiskt använder både laser och ultraljud för att fökorta läkningsprocessen bla vid kirurgiska ingrepp. Även andra åkommar av inflammatorisk karaktär behandlas med laser, ultraljud används gärna vid tex översträckta senor.

Här råder det ju delade meningar som sagt, men fortfarande användbar ur träninssynpunkt.
http://www.hippok9.nu/vettech/default.htm
http://www.halsocentrum.nu/sida5.htm

Det är just det jag menar - att man litar för mycket på metoder och människor som man inte vet så mycket om. Jag förringar absolut inte alternativ till traditionell veterinärmedicin, utan är mest kritiskt till vissa hästägare och deras resonemang (eller brist på sådant).

Men att vissa hästägare inte kan tänka själva och inte själva orkar ta reda på fakta utan föredrar att lita på den som råkar skrika högst för tillfället är väl inte direkt nån nyhet som kom samtidigt som alternativbehandlare blev vanliga. :confused: Tycker att det alltid har varit på det sättet att en del "bara hänger på" och gör som alla andra oavsett om det de andra gör är bra eller inte. :crazy:

Håller fullständigt med dej. Känner att det finns så många som vill tjäna pengar på hästägares okunskap. Hästen är ju helt i händerna på sin ägare. Och alla dessa fodertillskott. Hm. Jag undrar hur hästar förr som arbetade 10 timmar om dagen och fick hö och havre hade det. De levde ju länge och höll. Idag jobbar våra hästar en timme om dagen. Sedan ger vi dem allsköns sörja för att de ska må bra. Det är väl risk för att de får välfärdssjukdomar som vi människor. Detta är ju väldigt kontroversiellt eftersom så många vill tjäna pengar på oss. Men visst jag förkastar inte allt, men ta reda på ordentligt vad du gör och utsätter din häst för. Och vilka verkningar saker och ting har tillsammans. Och glöm inte att örter och annat mycket väl kan finnas med bland doping preparat. Kolla upp det oxå. Bara för att det är hälsokost är det inte säkert att det är grönt.

De senaste åren har det verkligen blivit "trendigt" att använda sig av alternativmedicin till sin häst. Och jag tror att det är väldigt viktigt att ha grundläggande kunskap om hur hästen fungerar för att kunna göra bra val av behandlingsmetod och terapeut. Några bra fingervisningar tycker jag man kan få genom att titta på vilka behandlingsformer som används aktivt på människan med framgång. Tillexempel massage, akupunktur och stretching används flitigt av human-sjukgymnaster och dessa behandlingsformer är baserade på "vetenskap och beprövad erfarenhet".

Andra behandlingsformer har sjukgymnasterna mer och mer slutat använda, som tillexempel ultraljud och laser, eftersom inga/mkt få och osäkra studier visar att det har effekt. Och om det inte verkar ha någon effekt på människan, har det då någon effekt på hästen med 5-10 ggr vår kroppsvikt? Sedan finns det mycket som inte är utvärderat ordentligt ännu, vilket inte innebär att det inte fungerar. Och som alternativ till "vanliga" alternativmedicinare finns nu häst-sjukgymnaster, som är godkända av socialstyrelsen och arbetar under veterinärerna. Se http://www.lsr.se/Sektioner/djurmapp/djur.htm för mer information om dessa.

:bow:

Tror att allt för många lägger allt för stor vikt vid homeopater etc...

Hästpratare (tragiskt) ... :crazy:

Veterinärer har inte alltid tvärsäkert svaret. Men man vet att de har en lång vetenskapligt grundad utbildning bakom sig... Samt hanledare och kollegor... De får även ta del av nya rön inom hästvetenskapen...

Vilken utbilding har homeopater, massörer, hästpratare, equiterapeuter m.fl...

Mvh Norrland :crazy:

Kan bara svara för mig själv: En diplomierad massör har en bra utbildning som det ingår en hel massa praktik i (Åtminstone i Axelssons utbildning) + att det "tjatas" in i huvudet på oss att INTE massera halta,sjuka hästar eller hästar som står under annan behandling utan samråd med Vetrinär.
Och utbildning är både kostsam och krävande + att det knappast går att bli rik på att massera hästar, så tror jag att det inte finns så många "oseriösa" massörer iaf

Håller med om pratarna :angel:

Alternativ medicin... svårt... men vi har ju faktiskt en djurskyddslag som säger att man inte får utsätta djur för onödigt lidande, och det blir det ju om man inte åker till Vetrinär med en sjuk/skadad häst...

Vilken utbilding har homeopater, massörer, hästpratare, equiterapeuter m.fl...

Nu kan jag inte svara på alla, men vissa av de du nämner har en ganska lång utbildning. Och en del tar du inte en upp här, så jag tänker inte gå närmare in på vilka men de kan ha en liknande utbildning som vetrinärer har och i vissa fall längre.

Mitt sto fick stora problem med luftvägarna och då kontaktade jag veterinärkliniken. Efter behandling med slemlösande, provtagningar och återbesök fastställde veterinären att jag skulle ha tur om det var så att jag kunde använda henne som avelssto...Han hade ingen direkt diagnos, men någon ridhäst skulle hon då inte kunna vara.
En equiterapeut kände som tur var till en örtblandning som varit bra för en annan häst, jag inhandlade och vips så var min pålla nästan helt OK!
Idag rids hon som vilken annan häst som helst....
Ibland är alternativmedicinen bra!

Först vill jag säga att jag håller med dig delvis. Det finns alltför många okunniga hästägare, och alltför många som vill ha "idoler". Jag har aldrig förstått varför vissa gör sitt bästa för att bli dyrkade när de skall behandla en häst. Det räcker väl med att göra det man kan, och sedan låta resultatet tala för sig själv...

Hur som helst. I sådana här diskussioner kommer det alltid upp snack om "folk som tjänar pengar och lurar hästägare". Jag arbetar själv som hästmassör och har många ggr undrat vilka dessa lurendrejjare är egentligen!!! Och hur f*n de lyckas "bli rik" på det hela är ett stort mysterium för mig. Jag tar 300:-/behandling varav 60:- är moms och ca 120 är skatt. Det lämnar 120:- kvar till mig. Eftersom det är ett tungt arbete kan man inte ta så många hästar per dag, och ni kan ju själva räkna ut vad månadslönen blir... Jag undrar om det verkligen finns så många "alternativare som lurar folk" därute...? Jag har aldrig träffat någon iaf. Och gudarena skall veta att det inte är ett yrke som man blir rik på :crazy: Så om någon vet hut man gör tar jag gärna emot tips :p

Kanske kan ni hästägare svara? Hur många av er har träffat lurendrejjare som bara varit ute efter pengar? Jag tror att det finns mer eller mindre skickliga utövare, och med mer eller mindre gedigen utbildning, men alla tror nog på det de gör. Jag tror inte alls att det är vanligt med "alternativare" som luras. Ni får gärna motbevisa mig om jag har fel.

/Marie

Vad har dessa yrkesgrupper för ansvar egentligen, när det gäller att se till att hästen får rätt vård? Mig veterligen får bara veterinärer utöva veterinäryrket

På en seriös utbildning till hästmassör eller equiatriker understryks ALLTID vikten av att först låta veterinärundersöka hästen om den är halt eller visar andra sjukdomssymptom, och därefter, eventuellt, ta hjälp av massör el. liknande.

Massage är friskvård inte sjukvård!

Jag ifrågasätter inte de människor som vill utöva "alternativa" behandlingar (och nu syftar jag på allt utom veterinärmedicin, även om många yrken utöver detta både är seriösa och kräver utbildning).

Om man är seriös och har utbildning finns det inget TVINGANDE regelverk som säger att man skall vägra att behandla icke friska hästar som ej fått veterinärvård. Vilket i sin tur är helt logiskt eftersom endast veterinärer har rätt att ställa diagnos helt formellt.

Tycker synd om er som försöker utöva alternativbehandlingar seriöst och i samklang med ev. veterinära råd när det finns andra som behandlar uppenbart sjuka/skadade hästar som ej undersökts av veterinär.

Liknande trådar

J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka