Vad var det för fåglar????

Misiaczek

Trådstartare
Idag när jag körde från jobbet höll jag på att krocka in i bilen framför.... helt plötsligt ser jag en flock av STORA annorlunda fåglar flyga runt en liten bit ifrån mig och som sen landar på några granar. Nu är jag såååå nyfiken på vad det var jag såg för något, för jag är helt övertygad om att det var någon ovanlig art...eller ja, jag har då iaf aldrig sett liknande fåglar här i Linköping innan! :eek:
Dom var verkligen stora, hade stora vingar som var ganska mörka och resten av kroppen såg mest vit ut. Dom hade en kort S-formad hals, med en stoor lång näbb, och korta ben! Så det var definitivt inte storkar, utan såg faktiskt mer ut som pelikaner :eek: Men det kan det ju såklart inte ha varit... :p Dom var en ca 10-15 stycken, när dom flög runt så rörde dom vingarna väldigt sakta och med stora graciösa "flaxtag".... :p Det var något som verkligen fick trafiken att stanna, bilen framför stannade också (därför som jag höll på o köra in i den:o)......jag kan verkligen inte släppa det här, utan måste få reda på vad det var jag såg....

Sv: Vad var det för fåglar????

Häger har ju inte direkt korta ben eller kort hals.

Skulle tro att det är någon typ av skarv. De har relativt kort "ormhals" och korta ben med simhud mellan tårna. Storskarven är en ganska rejäl fågel med en vingbredd på runt 1,5 m.

storskarv.jpg

Jo, absolut, men när hägrar flyger har de halsen liksom som i s-form och stor näbb tänkte jag, och ljus kropp med mörkare vingar.

Sant! Benen upplevs ju kortare när de flyger också. Hmm... Däremot har jag aldrig sett dem i flock? Men det kanske händer, hade varit häftigt att se :D

Senast ändrad:

Skulle tro att det är någon typ av skarv. De har relativt kort "ormhals" och korta ben med simhud mellan tårna. Storskarven är en ganska rejäl fågel med en vingbredd på runt 1,5 m.

storskarv.jpg

Ålakråga som vi säger i Skåne;) Jag gissar också på skarv, eller möjligtvis någon form av trut/mås.

Jodå, de syns i flock ibland också, särskilt under häckningen, då de häckar i kolonier ganska ofta, men även så här års då de flyttar till och stannar där det är öppet vatten.
Men skarvar är ju mer utpräglat flocklevande, helt sant.

Haha!! Nämen, jag alltid undrat vad en "Ålakråga" är för något :rofl: Kul att jag fick veta det nu!

Skarvar har simfötter med böjliga klor på. De bygger bon och häckar i träd gärna.

Nu är jag riktigt nyfiken på vad det var för en fågel...
TS! Kom hit nu och säg om det var en skarv eller häger eller något annat :eek:
(hoppas på skarv, hoppas på skarv, hoppas på skarv...) ;) :D

Nu är jag riktigt nyfiken på vad det var för en fågel...
TS! Kom hit nu och säg om det var en skarv eller häger eller något annat :eek:
(hoppas på skarv, hoppas på skarv, hoppas på skarv...) ;) :D

:D:D:D

Ja jag är oxå nyfiken på vad TS säger!

Hellllloooo TS! Kan vi inte få veta om vi har varit till någon hjälp!
Vill inte gärna åka till Linköping och leta efter fåglar som ser ut som pelikaner!

Kan ha varit en flock skarvar, som blir vanligare och vanligare runt inlandssjöarna (annars en havsfågel). /arrak

Nämen ojj, ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat tidigare...trodde absolut inte att så många skulle svara :o:p

Jag kollade runt lite och det enda jag kunde komma på var också häger faktiskt...iaf av de vanligare fåglar som finns. "Ålakråga" kan det inte ha varit, näbben var betydligt längre/större än den på bilden av skarven. Men ändå tycker jag inte att det liknar häger helt...eftersom fåglarna hade korta ben även när det satt i trädtopparna! (Förresten det var inte granar, utan andra stora träd jag inte vet namnet på:p) De hade stort framskjutet bröst och verkade se likadana ut i luften som när de satt i träden, alltså korta ben och kort S-hals.

De såg faktiskt ganska så precis ut såhär (vit pelikan, vilket det självklart inte kunde ha varit):p:

20123820322792516258_sbig.jpg

Men, häger är ändå det jag tror mest på trots allt...trots att de verkade mycket mer kompakta än smala långa hägrar :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama