Vad väger min häst ungefär?

Sv: Vad väger min häst ungefär?

Det finns rätt bra sätt att mäta och räkna ut på ett ungefär vad hästen väger. Har gjort det och det har stämt väldigt bra när jag sen ställt hästen på vågen.
Ta 2 mått på hästen. först bröstomfånget och sen mäter du från armbågsspetsen till bärbensknölen.
Ta bröstomfånget x bröstomfånget x längden. Dela detta med 8900=vikt.

Det beror på hur den är byggd. En finlemmad d-ponny kan väga 280 kg och en tung kan väga 480.... Har du ingen bild? Eller testa mätmetoden som bigganl sa...

Jaha var det samma som på bilden. Samma fråga som i första inlägget alltså.

Jag håller fast vid 450. Mitt smäckra fullblod på 157 vägde 380 kg omusklad. Och hon var bra mycket tunnare än din häst.

Varför vill du veta vad han väger?

Jaha var det samma som på bilden. Samma fråga som i första inlägget alltså.

Jag håller fast vid 450. Mitt smäckra fullblod på 157 vägde 380 kg omusklad. Och hon var bra mycket tunnare än din häst.

Varför vill du veta vad han väger?

Tänkte ta med det i foderstaten..

Jag tänker oxå på nånting runt 500.... min förra häst, en halvsmäcker halvblodsdam på 157 ca, vägde 530 omusklad :eek: :D

runt 500 gissar jag på eller tom över det kanske. Mitt lilla varmblod på 1.50 vägde när vi mätte måtten sist för mycket, tror det var 470 el nåt:eek:

Om du har en veterinär i närheten eller ska till en så brukar de ha våg. Fast det är ju inte alltid man ska dit.

Jag brukar rida till bilprovningen och väga min häst. Fast det beror väl på lite var man bor om det går eller inte, annars så är det ett ganska bra sätt. :bump:

Mitt IC-sto på 147,5 cm i mkh väger 550 kg.
Mitt stora fullblod,ca 165 cm i mkh,väger 505 kg (vägd på våg)

Mitt ena 1års-sto,Tinker,146 cm i mkh,vägde i våras 380 kg.

***knapplån***

Jag gissar på 550.
Mitt kallblodstravarsto, 159 cm, väger 660.

Immer

KL
Gissar på 525 kg
Min gubbe (kbltravare, 158 hög, grov modell) väger nu 645 kg, normalhull.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Elo
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka