Vad vager hobalen?

moholmarabs

Trådstartare
Spenderade del av weekend med vinterho och hade hjalp av min karesta. Som klagade pa att balarna var for tunga (LOL). Han bor i annan del av Sverige och sa att balar hos honom vager mellan 10-12 kg. Mina balar ar mellan 18 och 22 kg.
Jovisst de var jattetunga, och det skall inte blir skoj att jobba med dem, men HAR i min enda av landet har jag aldrig kopt latta balar. De ar alla runt 20 kg. Undantag finns forstas men det ar ovanligt att a lattare balar..

Nu vill jag veta hur mkt ERA balar vager. Skriva garna vilken del av landet ni bor och hur mkt balen vager. Och nej jag behover inte ha EXACT stalle dar ni residerar.. bara tex Norra Smaland 15 kg...

Forstas pratar jag om smabalar, inte hosilage eller stora torrbalar.. Men det forstar ni val...

Sv: Vad vager hobalen?

Brukar också få så tunga balar 18 kilo är nog medelvikten. Bor i Småland. Men allt hänger ju på vem man köper av och vad för krav man ställer. Det är inte kul att få upp alla balarna nej men sen tycker jag det är rätt praktiskt då jag fodrar mycket ute och då är det enklare att köra ut två stora balar med hjälp av kärra än fyra fem små

Det är inte ofta vi har hö i småbalar. Men trotss det så har vi haft vikter på mellan 7-8 kg upp till närmare 30 kg. Allt beroende på lverantören. Vanligast är nog ändå att de ligger runt 10 kilo.
Men som boende i Skåne där det numera inte är så vanligt med hö i småbalar så kommer ju de man köper ofta från andra delar av landet.

Bor i västra Småland och höbalarna brukar väga runt 10 kg. Det tycker jag är lagom.

Förra året hade jag rätt tunga balar, de snittade 20kg. Året innan vägde de runt 15kg, fast från en annan leverantör.
Jag bor i norrhälsingland.

Tack Moholmarabs för att du ställde frågan. Satt just och grunnade på detta igår för jag ska hämta hö nästa helg för första gången på 10 år. ( höet har ingått förut) Kände att jag hade noll koll på hur mycket hö jag skulle få med mig hem. Vad väger en bal och hur många bal får jag in i transporten? M.a.o hur många kg kommer jag att få hem på ett lass? Undrade mest med tanke på vad det skulle kosta mig och hur länge jag skulle klara mig på ett lass.

Någon som har lite koll på hur mycket bal eller kg ca man får med sig hem i en normal boogitransport?:confused:

Karlstad. Inte så långt från dig. balarna väger i snitt ca 15 kg. (varierar mellan 13 och 17)

Men när jag bodde i Åre fanns det ju 10 olika höbönder vi kunde köpa av, alla var olika. Men där vi köpte oftast snittade dom 17kg/bal

Den vi köpt av i Roslagen snittar 10-11 kg /bal

Jag har även haft balar som vägt 7-8kg och 25kg....

Enkelaxlat släp, utan mellanvägg, ingen mittstolpe men frambommen kvar.

30 - 35 stora balar hö/halm. Stora = 15 - 18 kg.
..och jag får utan vidare in 50 st 10 -12 kilos i min. Fast då finns det nog plats till minst 10 till men jag aldrig hämta mer än 50. Har en Boj 216 EH och tar ut inredningen när vi hämtar hö.

Jättetack Masse och Alexandra. Nu har jag ett hum i alla fall... :bow:

kl

När jag hämtade halm med min gamla boggietransport -03 fick jag in 60- 70 balar men de balarna vägde bara 7-8 kilo

Samtliga verkar ligga på 500-600 kg så det är 2-2½ månadsförbrukning m.a.o jag kommer att få med mig hem.

Tack allihop.

Voff

..och jag får utan vidare in 50 st 10 -12 kilos i min. Fast då finns det nog plats till minst 10 till men jag aldrig hämta mer än 50. Har en Boj 216 EH och tar ut inredningen när vi hämtar hö.

*KL*

Jag har också plats för minst ett 'lager till', dvs det finns plats mellan tak och övre lagret med ett lager till, men 30 - 35 halmbalar (enda jag hämtar nu) räcker så länge ändå.

Min är en Värmlandsvagn 1250 förresten, dvs vanliga enkelaxlade modellen.

som en sidonote, jag har en Tule (?) med ramp fram ocksa, och jag kan fa in 42 balar a 20kg styck there.. Och det ar tungt upp for backen lol.. Normalt tar jag ungefar 35.

Hemma (i Texas) nar vi gjorde smabalar blev de mellan 50-60 pound, det ar 22-27 kg men de kandes ine sa tunga och vi hade inte ett loft.. de var pa markniva...

Liknande trådar

Foder & Strö Sa var det dags for hopriser. Ja per kilo alltsa. Min hobonde (den vanliga) har olika priser pa vad for storlek det ar. Smabalar...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10