Vad vager hobalen?

Sv: Vad vager hobalen?

Det beror ju på vad bonden ställt in pressen på, hur tunga de blir. Vår bonde har pressen ställd på 11 kg ungefär så det brukar diffa på mellan 8 och 15 kg vid enstaka balar men de flesta väger 11-12 kg.

Får in ungefär 50-60 småbalar i vår extrabreda Startrailer om de väger ca 11 kg och inte är så stora.

Men våran bonde kör faktiskt hem vårt hö i balvagn till stallet :D

Som sagt, det beror på hur bonden har ställt in balpressen. Jag föredrar ganska lätta = löspressade balar, då behöver man inte oroa sig för att det inte torkat ordentligt (=möglar i balarna). Och de är lindrigare att hantera! ;-)
De jag köpte över förra vintern vägde i snitt 14 kg, som minst c:a 11 och som mest 18. Såna fick jag in 50 st i mitt lilla enaxlade släp utan mellanvägg - om gubben lastade! MED mellanvägg och bara jag som lastade = 30 balar...! (jag är ju kortare och orkar inte lyfta upp dem lika högt)
Jag har inte kollat papperna, vet inte om jag faktiskt FÅR köra omkring med 700 kg hö i det släpet (och den bilen) :angel:

Eftersom jag har väldigt litet lagringsrum för hö måste jag hämta ett lass i taget under vintersäsongen (en gång hämtade vi två på raken, samma dag - men då fick det knappt rum i mitt "hö-rum"). Tur att jag känner bonden sen barnsben, och han har inget emot att jag kommer och "hälsar på" lite då och då :-)!

(Jag bor i norra Mälardalen, om det har något med saken att göra...)

Oj oj. Jag har de senaste åren haft balar som vägt mellan 1 (!) - 30 kg.
Det mesta har väl dock vägt runt 10-20 kg. Bor i norra småland.

Med tanke på vad en fullstor häst i transport väger så är du nog inte långt över gränsen i alla fall.:)

Uppsala, 22-25 kg tunga höbalar, jäkligt jobbiga att lasta av. Skulle gärna ha små behändiga 10 kilos.

Men som boende i Skåne där det numera inte är så vanligt med hö i småbalar så kommer ju de man köper ofta från andra delar av landet.

???? Nog är det vanligt med småbalar i skåne, har dessutom ökat så lavinartat senaste åren (med det fina vädret). Min maskinstation gnäller för att så många gått tillbaka till småbalshö (går ju bra mkt fortare för dem att pressa storbalar). Hela blocket är proppat med småbalshö annonser i skåne.

Jodå, vi har haft balar som har vägt mellan 20-22 kg som värst mellan har de legat på 15-17 kg och nu ligger de på ca 6-7 kg balen.

När jag köpte in hö själv vägde dom kring 20-25 kg, rejält packade så när man kapade balsnörena blev balen nästan metern längre:D

Köptes i Haparanda.

Balvikten beror på vilken typ av press man har (löspress/hårdpress) och hur man ställt in pressen.

Fördelen med lösa (lätta) balar är att de torkar bra på en skulltork. Hårdpressade - balar som ser ut som i Kalle Anka är enkla att stapla eftersom de är perfekt fyrkantiga men blir ofta tunga.

Norra Dalarna

15 kg skulle det vara, tror det snittade på 13. Beställde 9 ton och fick 700 balar...

Liknande trådar

Foder & Strö Sa var det dags for hopriser. Ja per kilo alltsa. Min hobonde (den vanliga) har olika priser pa vad for storlek det ar. Smabalar...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit