Vad väger en tjockis?

Sv: Vad väger en tjockis?

Jag vägde min förra 178cm halvblod på våg (hbg)

Hon vägde rätt precis 700 kg. Hon hade rätt bra båldjup, men inte grov i övrigt och hon var INTE mkt musklad då hon vägdes.

Så jag skulle tippa på minst 700 på TS´häst

Jeanette

Den här är vägd på våg för en vecka sedan och vägde då 620 kg.
Han är 164 cm hög.
Kortet är ca 3 mån gammalt, har ett nytaget att lägga in i morgon.

indy6.jpg

*kl*

Mina hästar som är helt olika väger lika mkt. Eller det skiljer 5 kg.
560 och 555 kg.

Den ena är jättefet och 170 hög och den andra är ca 167, smal men full med muskler.

Så att säja väger ju muskler mer en fett. Kan också vara värt att tänka på!

Oj!
Min är 173 cm och en mycket lätt och högbent häst, dessutom utan muskler - väger 615 kg på klinik.
Din väger lätt 700 kg...

Oj, vilka diskussioner det blev!
Måste visa en bild på min både omusklade och ej i överhull-häst som är grund i bålen (har problem med att mina ben är för långa när jag rider dressyr, är 177 cm själv).

16344541.jpg
[/url][/IMG]

Din häst ser ju lite tunn och outvecklad ut jämfört med TS häst! Hur gammal är din? TS häst borde enligt bilderna och mankhöjd väga minst 670 kg om man jämför med din...:)

Har haft ett Hbl som var snarlik din, han vägde enligt våg 750 kg och då var han inte i full kondis, så jag tror att din väger över 700, lätt.

Stoet på bilden nedan vägde 662 kg en vecka efter att bilden togs. Vägd på djursjukhuset. Mkh 159 cm.
13730742.jpg

OT
Var det hon som fick fång?
Har du bantat henne nu?

Om så- vad har hon för matchvikt nu?

japps på atg för 4 veckor sedan! och då är han ändå väldigt rund och fin nu mot vad han var när jag köpte honom så han kan inte ha vägt mer än 400 kg när jag köpte honom:/
bilder finns på Stopek's tråd på galoppsidan om att köpa galoppör

håller med de andra, han blir nog för tung...

min dam väger 560 och är inte speciellt hög!!!

19020083.jpg

något tjockare på bilden än vad hon var när vi vägde henne. :o

Min lille herre i ponnystorlek väger nog också runt 550-560! :p
Ganska lik din i modellen, men jag tycker han är ännu lite tjockare och biffigare! :o

Har svårt att tänka mig en "normal" dvs inte spinkig häst på 177cm som väger mindre än 650kg.

Över 650 kg.
Min herre, kbltravare, 27 år, 158 hög, vägde i januari 630 kg på Ultuna. Har nu gått ner ännu mer pga kolik och hosta...:(

Din häst ser ju lite tunn och outvecklad ut jämfört med TS häst! Hur gammal är din? TS häst borde enligt bilderna och mankhöjd väga minst 670 kg om man jämför med din...:)

Min är tunn (inte mager alltså, men revbenen känns lätt) och outvecklad! Smal över skuldrorna, ingen bredd alls mellan frambenen. Gracila ben...
Men väger 615 kg på klinik (Hbg) och är 173 cm.
Han är 6 år och har haft långdragna korsledsproblem (+ländrygg) och inte kunnat sätta muskler.

*Kl*

Oj, vad många det var som svarat! Kul! :)
Nu föll det sig faktiskt så att dagen efter jag skrivit inlägget, fick jag tid på kliniken för att raspa tänder. Nog har jag också varit ganska säker på att han väger mer än 620 kg, men hoppas kan man ju. :) Jag gissade på 650, men vågen berättade att han vägde 680 kg... Tjockis. Det skulle vara intressant att veta vad han vägde när jag köpte en tovig liten tarm för ett år sedan, jag skulle tippa på runt 550 då...

Men så nu vet vi! :) Det är intressant att läsa om hur mycket det kan skilja i vikt på dem, fast de kanske är lika stora och med samma kroppstyp. :)

Min är ungefär samma modell men något mer högbent. Dock krallig med djup bål, grova ben etc (irländsk inport). Han är 168 och vägde i normal kondition (reds 5 dagar i veckan, tränade både hoppning o dressyr o tävlade dressyr) 635 kg på våg på klinik. Min gissning är sålunda att din pålle väger någonstans 650-700. 177 cm är ju en riktigt rejälst stor häst!

Mitt sto ser nästan likadan ut som din, fast 170 cm i mkh. Är rätt grov i modellen. Hon väger 675 kg

tänk även på att även transportens inredning är vägs in i lastvikten så där försvinner en del kilon :)

Min lille herre i ponnystorlek väger nog också runt 550-560! :p
Ganska lik din i modellen, men jag tycker han är ännu lite tjockare och biffigare! :o

Har svårt att tänka mig en "normal" dvs inte spinkig häst på 177cm som väger mindre än 650kg.

en del har det på höjden, vi har det på bredden.....:D:angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 355
Senast: Myrten
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Senast: toughcookie
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 586
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag har en Star Safir som har totalvikt 1370 kg, tjänstevikt 750 kg och lastvikt 620 kg (enl regbeviset). Var på soptippen idag och...
Svar
9
· Visningar
2 039
Senast: Gaia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka