Vad väger en tjockis?

Sv: Vad väger en tjockis?

Mitt sto på 1.52 vägde 510 för några år sedan när vi vägde henne på klinik och då var hon rätt ur form jämnfört med nu, men jag tror nog din överstiger 620 om jag ska vara ärlig:p:D.

han väger säkert mer, min Totte vägde över 700 o han var några cm lägre.

Abosolut inte ;)

Min store tysk vägdes i Helsingborg för ett tag sedan och då var han inte speciellt fälttävlanstränad eftersom han ju är hopphäst :rofl:

175cm och ca 625kg
080419013lg.jpg
Tror att du har överskattat höjden:rofl:
Ser ut som min 168 häst som väger 635- vägd på klinik X flera.

både din o min är snygga:love: men min har nog 10 kg mer på halsen- dressyrhäst:rofl:

Min förra valack, 173 cm halvblod vägde 688 kg på våg och då utan muskler. I sjukhage med grovfoder bara. Men inte mager eller tjock.

Ett halvt år senare kom han in på klinik och vägde 650 kg, men med lindrig sandkolik. Så han hade inte ättit ok sista dagarna. Fortfarande sjukskriven.

Så utan att ha träffat din häst skulle jag säga klart över 700 kg

Hästen i stallet som är 178 hög väger 720 kg på våg. Men han är kraftigare byggd än din.

*kl*

2 av mina pållar är vägda på klinik. Båda är välmusklade men inte i full tävlingskonditon, så lite hömage enligt mitt tycke. Båda är 162 cm i manken. Båda 50% fullblod, fast den ena mer fullblodstyp och den andra mer halvblodstyp. Fullblodstypen vägde 507 kg och halvblodstypen vägde 535 kg. Dom är 8 respektive 3 år, 3 åringen är tyngst :rofl:

Tycker det är viktigt att man väger på riktig våg nångång så man får en uppfattning vad hästen väger, många som har väldigt fel uppfattning. Ett exempel från mig själv, när 8 åringen kastrerades som 3,5 åring vägde han ca 470 kg. Den som är 3 nu kastrerades i höstas när han var 2,5 år. Eftersom han var ett år yngre och något grövre uppskattade jag att han skulle väga ungefär detsamma, men som sagt vägde han 535 kg :crazy: Blev smått chockad :p

Nr 3 vägde jag på grusvåg i full kondition. Han vägde då ca 510 kg. En hannoveranare, men väldigt lätt i typen. Ser mer ut som ett sv hbl. Men det är klart, han var ju fälttävlanshäst så han var ju som en vinthund :p:rofl::p

Lite appropå bara :)

Hej!

Som exempel: Min övervuxna connemara på 160 cm, mycket grov i sej själv och just nu något överviktig väger 570 kg.

Stallkompisens frieser ca 165 cm hög, normalbyggd, väger ca 700 kg.

Det verkar som om de flesta hästar väger mer än folk tror. Vet har tex trott att min väger allt från 450 kg och uppåt. De vågar oftast inte ge medicin för 500 kg häst trots att jag ber om det.

/ Lavinia, som inte skulle chansa med transportvikterna

Min häst vägde ca 540kg (vägd på spannmålsvåg? som bara vägde i tiotal, dvs visade 54) är 162cm och av den äldre grövre halvblodsmodellen.
Detta gjorde jag för flera år sedan så det är möjligt att han väger lite till om han är mer musklad än vad han var vid vägningstillfället.

Hade en hbl valack e:Swift-Lansiär på ca 173, något grövre än din, som vägde 720kg på klinikens våg.

Senast ändrad:

Min är vägd på klinikvåg 497 kg. Jag har alltid sagt att hon väger 500 så det var ju ganska nära :p

TS: Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra vikt på bild, jag måste nästan se dem i verkligheten för att kunna uppskatta vikten. Men spontant, ja den väger nog mer än 620 kg, men det behöver ju inte vara så heller.

Min "lilla" kubik (Tinker) är bara 145 cm o väger 700 kg när hon är i topp trimm. Mitt varmblod är 165 och väger ca 450 kg. Svårt att gissa av en bid vad han väger. Benstomme, hur mycket muskler o massa annat spelar in... Men skulle nog inte våga ta den i ett släp m max vikt 620 kg....

Vi väger våra hästar på våg 1-4 ggr per månad. Mitt fd.tävlingssto på 163 cm väger ca 570kg välmusklad, numera avelssto, vikt ca 700kg nu, högdräktig och ska föla om ca 14 dagar. Min val på 174cm väger ca 640-650kg, den lilla på 160cm väger ca520kg. 1-åringen väger nog närmare 400kg nu, Ingen av hästarna är överfeta, utan i normalhull.

Min stora på 158cm väger i trim 490-500kg. Sommarhull i slutet av aug runt 520 och blir märkbart tunn vid en vikt på 475kg. Vägd på klinik ett flertal gånger i olika faser så jag har rätt bra koll på det där.

Min lilla åring på 138cm vägde på klinik för två mån sen 265kg. Kollade med mitt viktband när jag kom hem och fick exakt samma vikt, vilket jag även fått på min stora när jag dubbelkollat efter en riktig vägning så mitt viktband verkar stämma bra.

För att visa på individskillnaden har vi en i stallet som är centimetern lägre än min stora 157cm alltså men väger 630-640kg.

TS häst skull jag grovt gissa landar på mellan 650-700kg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 355
Senast: Myrten
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Senast: toughcookie
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 586
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag har en Star Safir som har totalvikt 1370 kg, tjänstevikt 750 kg och lastvikt 620 kg (enl regbeviset). Var på soptippen idag och...
Svar
9
· Visningar
2 039
Senast: Gaia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka