Vad väger en arab ungefär?

W

Waccardi

Jag har en arab ca 145 cm mkh. Han är i normalhull, varken tunn eller tjock. Är det någon som vet ungefär vad han kan tänkas väga?
Man ska ju räkna med vikten vid avmaskning och foderuträkning. Jag har försökt räkna ut det via "måttband" och även diverse olika beskrivningar ur böcker, men får ständigt olika svar. Det borde ju vara stor skillnad på olika raser också. Han har nästan samma magmått som min förra shettis! Och han har betydligt högre ben och längre rygg(smärtare figur helt enkelt)!
Tacksam för hjälp! :crazy: :rofl:

Sv: Vad väger en arab ungefär?

Lilla arab-flickan i vårt stall som nyligen var inne för operation vägde då 375 kg. Hon är 143,5 cm och inte särskilt musklad för tillfället. Man skulle kanske kunna gissa att din häst väger ca 400 kg?

Jag skulle tro ca 400 kg, min arabtant är 150 och väger 425-450.

/R

Jag skulle också tippa på ca 400 kg. En av mina arabdamer är vägd på klinik och vägde då 475 kg. Hon är ca 150, men är rejält byggd och hade för tillfället ett sunt späcklager... :rofl:

Carina
www.silverarabians.com

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka