Vad värdesätter ni i ett avelssto?

Läser annonser, mailar de jag vet kan tänkas sig ha hästar att sälja. Köpesannons ibland. För mina ston har jag betalat ca 40-50' plus moms, det tycker jag är ganska rätt prisklass.
 
Läser annonser, mailar de jag vet kan tänkas sig ha hästar att sälja. Köpesannons ibland. För mina ston har jag betalat ca 40-50' plus moms, det tycker jag är ganska rätt prisklass.

Nån köpesannons vågar jag inte lägga ut ännu, brukar sluta med att jag blir fullständigt överhopad med svar (har köpt ridhäst innan), och får dåligt samvete över att jag inte kan köpa alla... Vilken nivå lägger du dig med din avel, avlar du för toppsporten eller vad är syftet?
 
Ha ha ha ! Att kolla annonser brukar annars räcka för att antingen ge mig ett gott skratt, alternativt förstöra min dag, beroende på humör. Hittade en stackars märr där beskrivningen löd ungefär så här:
Sto f. 01 med ej utskriven stam. Triangelmärkt och kan "kännas lite knackig ibland", men gör det du ber om och får det svåra att kännas enkelt. Skadan ej utskriven... säljs främst som avelssto eller promenadhäst (aldrig haft föl), annars lättare ridning.

Det exemplet kan ju stå som ett typexempel på vad jag inte vill ha...
 
Finns otroligt många "avelsston" på annons utan angiven stam. Man blir ju bara förbannad när man ser dem...

Folk brukar ofta klaga på att det är svårt att sälja häst, men det är ingenting mot att köpa!
 
Fast det gäller nog oavsett disciplin/användningsområde... Vet inte hur många stackars travare jag fått svar om när jag uttryckligen skrivit att jag söker en dressyrhäst av god ridmodell. Man kan väl konstatera att det inte är lätt åt något håll, och att för de riktigt bra hästarna finns det alltid en marknad.

Fortsätter gärna att ta emot tips om vad jag ska tänka på resp. hålla mig borta ifrån när det kommer till denna djungel.
 
Har upptäckt att det är lättast att få tag i bra ston om man är beredd att köpa en yngre (föl-2åring) och sen vänta att betäcka tills de är tre. Det finns några guldkorn men som sagt svårt (eller så är jag helt enkelt bara superkräsen..). Jag har hittat mitt dröm sto, ett fantastiskt förvärvningssäkert möderne, lämnar fantastiska avkommor, bra exteriör, gång, psyke och har själv väldigt höga poäng från 3.års testet (51p som gångartstalang). Det enda tråkiga är då att hon inte är tillsalu haha!! Men har löst det så att jag köper avkommor undan henne. Har nu två stycken hingstar (f.11 och f.14) som jag hoppas väldigt mycket på.
 
Har upptäckt att det är lättast att få tag i bra ston om man är beredd att köpa en yngre (föl-2åring) och sen vänta att betäcka tills de är tre. Det finns några guldkorn men som sagt svårt (eller så är jag helt enkelt bara superkräsen..). Jag har hittat mitt dröm sto, ett fantastiskt förvärvningssäkert möderne, lämnar fantastiska avkommor, bra exteriör, gång, psyke och har själv väldigt höga poäng från 3.års testet (51p som gångartstalang). Det enda tråkiga är då att hon inte är tillsalu haha!! Men har löst det så att jag köper avkommor undan henne. Har nu två stycken hingstar (f.11 och f.14) som jag hoppas väldigt mycket på.

Smart! Jag har också kollat lite föl och unghästar, hittade ett årsföl med mycket intressant härstamning, dock är det en import. Jag är extremt skeptisk till dem även om de är unga, tyvärr, främst för min erfarenhet är att många inte låter dem gå ute tillräckligt som små.

När jag snokade lite fann jag dessutom att mamman hade flera viktiga anmärkningar vid en besiktning (hittade protokollet på en auktionssida). Tanken på att stoet lämnar eventuell ocd hos avkommorna och felaktiga benställningar gör att jag drar mig för att ens åka och kolla på fölet.
 
Då jag och sambon ska börja leta gård efter årsskiftet har tankarna på att utöka med ytterligare ett sto dykt upp. Sedan jag betäckte mitt sto har avelsintresset växt sig starkare än intresset för ridningen. Nu beräknas min föla sent på säsongen och beroende på hur allt går så lär hon få gå tom ett år, innan det är dags att betäcka igen. Har kikat runt på lite olika annonssidor men då jag fortfarande är väldigt grön så undrar jag nu vad ni kunniga bukefalister värdesätter och vill ha i ett avelssto? Vilka blodslinjer är intressanta, kan ni tänka er köpa på enbart merit/stam osv osv. Vad prioriterar ni, helt enkelt?
Tänk först efter ordentlig - vad vill du med din avel? Var finns dina avkommor när de är 5 år? På en ridskola eller på Falsterbo? Alla drömmer väl att föda upp en internationell tävlingshäst men hur många sådana föds per år? Dessutom är den gruppen potentionella köpare väldigt liten. De flesta köpare är amatör och hobbyryttare som vill ha en trevlig häst att träna och tävla.
Så för mig är temperamentet hos stoet något jag prioriterar högt. Det är trots allt hon som fostrar fölen. Detta utesluter förstås inte att stoet ska var så exteriört korrekt som möjligt.
 
Tänk först efter ordentlig - vad vill du med din avel? Var finns dina avkommor när de är 5 år? På en ridskola eller på Falsterbo? Alla drömmer väl att föda upp en internationell tävlingshäst men hur många sådana föds per år? Dessutom är den gruppen potentionella köpare väldigt liten. De flesta köpare är amatör och hobbyryttare som vill ha en trevlig häst att träna och tävla.
Så för mig är temperamentet hos stoet något jag prioriterar högt. Det är trots allt hon som fostrar fölen. Detta utesluter förstås inte att stoet ska var så exteriört korrekt som möjligt.

Jag satsa på kvalitetsavel, men samtidigt få fram föl som är bra i huvudet. Temperamentet hos det nuvarande stoet är hennes främsta styrka, pappan är välkänd för att lämna trevligt huvud, och det är något jag vill bevara och avla vidare på i framtida generationer.
Det finns tillräckligt många fina hingstar i ridsportaveln idag för att jag ska kunna sålla bort de som inte lämnar den typ av temperament jag önskar hos mina avkommor.
 
Jag satsa på kvalitetsavel, men samtidigt få fram föl som är bra i huvudet. Temperamentet hos det nuvarande stoet är hennes främsta styrka, pappan är välkänd för att lämna trevligt huvud, och det är något jag vill bevara och avla vidare på i framtida generationer.
Det finns tillräckligt många fina hingstar i ridsportaveln idag för att jag ska kunna sålla bort de som inte lämnar den typ av temperament jag önskar hos mina avkommor.
Vad menar du med kvalitetsavel? För mig som hobbyryttare är kvalitet en häst som fungerar för mig på den nivån. Alltså att jag kan hantera och rida den utan att något oväntat händer, jag ska känna mig trygg med min häst men kanske inte behöver den största kapaciteten. För en ryttare som satsar/befinner sig på elitnivå innebär kvalitet att den har kapacitet för de högsta klasserna och klarar ett aktivt tävlingsliv med mycket resor och ständigt nya platser.
 
Nu är det i princip omöjligt att veta då stoet väntar sitt första föl vad som tittar ut. Men tanken är att producera fram föl som är bättre än genomsnittet. Med hennes stam och egen kapacitet så känns inte det omöjligt, men vi får väl se.

Nästa sto hoppas jag ska kunna motsvara samma förväntningar.
 
Nu är det i princip omöjligt att veta då stoet väntar sitt första föl vad som tittar ut. Men tanken är att producera fram föl som är bättre än genomsnittet. Med hennes stam och egen kapacitet så känns inte det omöjligt, men vi får väl se.

Nästa sto hoppas jag ska kunna motsvara samma förväntningar.
Var lägger du "genomsnittet"? Ursäkta om jag låter påstridig men det är inte alls meningen utan jag tycker det är intressant att verkligen diskutera din fråga. Jag antar att du ska sälja avkommorna och då tycker jag att det är viktigt att veta vem man riktar sig till.
 
Håller med om att du har större urval om du tittar på föl och unghästar. Jag köpte ett stoföl ur ett mkt starkt möderne just som påläggskalv för framtida avel. Sen råkade jag få hem hennes mamma också :D men tittar du bland unga och vanliga ridhästar så kanske du lättare hittar det du vill ha. En hel del bra ston säljs via kontakter
 
Var lägger du "genomsnittet"? Ursäkta om jag låter påstridig men det är inte alls meningen utan jag tycker det är intressant att verkligen diskutera din fråga. Jag antar att du ska sälja avkommorna och då tycker jag att det är viktigt att veta vem man riktar sig till.

Ingen fara, dock är jag rätt dålig på att uttrycka i skrift vad jag är ute efter, i mitt huvud har jag en rätt klar bild vad jag vill uppnå med mina föl.

Jag tror nog att de flesta hästar med dagens avel kan gå upp till medelsvåra klasser med rätt ryttare. Sen kanske de inte gör det med strålande resultat.

Ska jag utgå från vad kunnigare folk än mig själv har sagt om det nuvarande stoet så hade hon kunnat gå "hela vägen", dvs upp till GP, med en bättre ryttare och om inte skadan som unghäst satt stopp för det. Om man sedan
kollar bakåt i stamtavlan så kan man ju anta att det går att producera avkommor i samma klass om man lägger rätt hingstar på henne i framtiden (pappan fick 10-10-10 av testryttarna under bruksprovet, bl a)..

Men det beror självklart på hur hon nedärver sig, det kanske kommer ut mellanmjölk.
 
Ingen fara, dock är jag rätt dålig på att uttrycka i skrift vad jag är ute efter, i mitt huvud har jag en rätt klar bild vad jag vill uppnå med mina föl.

Jag tror nog att de flesta hästar med dagens avel kan gå upp till medelsvåra klasser med rätt ryttare. Sen kanske de inte gör det med strålande resultat.

Ska jag utgå från vad kunnigare folk än mig själv har sagt om det nuvarande stoet så hade hon kunnat gå "hela vägen", dvs upp till GP, med en bättre ryttare och om inte skadan som unghäst satt stopp för det. Om man sedan
kollar bakåt i stamtavlan så kan man ju anta att det går att producera avkommor i samma klass om man lägger rätt hingstar på henne i framtiden (pappan fick 10-10-10 av testryttarna under bruksprovet, bl a)..

Men det beror självklart på hur hon nedärver sig, det kanske kommer ut mellanmjölk.
Har hon syskon eller andra nära på mödernet som gått svår/GP?
 
Har hon syskon eller andra nära på mödernet som gått svår/GP?

Hon har ett syskon - 09 e Loredes. Hittar ingen info om den mer än att den verkar stå kvar hos uppfödaren och har startat några tävlingar under året med placering i varje. Inte visad på kvalitén eller treårs, vilket ju inte min heller är. Vet väldigt lite om mödernet över lag tyvärr.

Det återstår att se om min märr var en särdeles lyckad golden cross, jag kanske har alldeles för höga förhoppningar men hoppas kan man ju alltid och det är flera som har velat se henne i avelsboxen och tycker att hon har där att göra.
 
Håller med om att du har större urval om du tittar på föl och unghästar. Jag köpte ett stoföl ur ett mkt starkt möderne just som påläggskalv för framtida avel. Sen råkade jag få hem hennes mamma också :D men tittar du bland unga och vanliga ridhästar så kanske du lättare hittar det du vill ha. En hel del bra ston säljs via kontakter

Mitt första svar till dig blev borttaget.:) Tack för tipset, ska hålla utkik och bredda sökkriterierna lite, att de flesta riktigt bra
stona säljs via kontakter har jag också märkt, det är så jag också försöker sälja häst i främsta hand.:)
 
Tycker ofta det är svårt att veta något om mödernet om det inte är superhästar där det finns massor med dokumentation. Dock så tycker jag det är rätt mycket värt även med tävlingsresultat från lättare tävlingar under många år. Om inte annat så visar det på hållbarhet om hästen har hållit och tävlat regelbundet under många år. Sen vet man ju inte om det är hästen eller ryttaren som varit den begränsande faktorn för att det inte blivit starter i högre klasser. Mitt eget sto har ett rätt blygsamt möderne (mormors mor har gett en godkänd hingst, annars har det mest gett hästar som gått lätt eller max msv klass) men det är många som tävlat och tränat under många år och ofta långt upp i åldrarna och det gillar jag.
 
Tycker ofta det är svårt att veta något om mödernet om det inte är superhästar där det finns massor med dokumentation. Dock så tycker jag det är rätt mycket värt även med tävlingsresultat från lättare tävlingar under många år. Om inte annat så visar det på hållbarhet om hästen har hållit och tävlat regelbundet under många år. Sen vet man ju inte om det är hästen eller ryttaren som varit den begränsande faktorn för att det inte blivit starter i högre klasser. Mitt eget sto har ett rätt blygsamt möderne (mormors mor har gett en godkänd hingst, annars har det mest gett hästar som gått lätt eller max msv klass) men det är många som tävlat och tränat under många år och ofta långt upp i åldrarna och det gillar jag.

Ja, alltså ska man "bara" kolla prestation skulle man kunna ta mitt sto för en ren buskavelshäst i princip, hon har varken visats eller tävlat och har inga officiella resultat eller prestationer över huvud taget. Hennes mamma tror jag är avlivad, vet inte varför, tror inte det var några tävlingsresultat att tala om där heller.

Det enda jag har att utgå ifrån är att jag känner hästen, vad folk runt omkring mig säger/har sagt, och en vettig stam. Det funkar ju med denna märren, som jag ju känner, men vid nyköp vill jag gärna ha mer på fötterna.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 168
Senast: Brolinskan
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 526
Senast: superstar
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp