Vad utlöser klådan?

jerseyko

Trådstartare
Mina hundar äter vanligtvis fodax, men fick nu mästers torrfoder. Och precis samma sak som förra vändan de åt så börjar de klia sig mer och ena tiken får rodnad i ljumskarna och kring armhålorna.

Bajset normalt, fina i hull och päls. Bra ork osv så de är bara klådan. Och det märktes ganska omgående på 3 av våra 5 hundar!

Med tanke på att Mästers är ett billigt skräpfoder som innehåller mängder av spannmål, så är det väl mest troligen det..

Mina hundar äter vanligtvis fodax, men fick nu mästers torrfoder. Och precis samma sak som förra vändan de åt så börjar de klia sig mer och ena tiken får rodnad i ljumskarna och kring armhålorna.

Bajset normalt, fina i hull och päls. Bra ork osv så de är bara klådan. Och det märktes ganska omgående på 3 av våra 5 hundar!

Hur hittar jag % spannmål? Är det växttråd? (Fodax 0,6 och mästers 3,0)

Innehållsförteckning i Mästers Jakt:
Kycklingköttmjöl, fullkornsvete, animaliskt fett, korn, vetekli, havre, betfiber, hydrolyserat animaliskt protein, linfrö, hemoglobinpulver, profeed, mineraler och vitaminer

Det fetade är ju spannmål :) Vet inte om betfiber klassas som spannmål, men tror inte det. Den enda proteinkällan med animaliskt ursprung är ju kycklingköttmjöl (?) och något odefinierbart animaliskt protein.

Såg nu att du efterfrågade % spannmål.. Det är nog lättast att maila tillverkaren, jag hittar inte procenten någonstans.

Många hundar reagerar på majs i fodret. Det kan finnas mögelsporer i majs och det kan i så fall vara det som är boven.

Jag vet en som kastade ut mögligt bröd till grannens hund som höll på att klia ihjäl sig. Den blev undersökt, allergitestad osv för många tuselappar. När hunden med familj flyttade upphörde klådan direkt. Eftersom det tog ett tag att sälja huset så höll de kollen där under den perioden o upptäckte då en hel massa mögligt bröd överallt längs just den tomtgränsen. Hunden var ju inte längre där o åt upp det. Därav kom man fram till vad det berodde på. Deras granne hade vetat hela tiden att de flesta hundar får klåda av mögel.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 057
Senast: super
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 218
Senast: SiZo
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 200
Senast: canine
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 254
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka