Vad tycker ni?

Sv: Vad tycker ni?

Tack för kommentarerna! Jag är lite trött nu så jag hänger inte riktigt med i allt, men jag får ta och läsa det mer i morgon!

Det med bensnören var en bra idé! Men var fäster du dem, i själva ryggstycket (heter det så), remmen från däckeln till själva det under svansen? :) För min del spelar det ingen roll i dagsläget om det är snyggt eller inte, bara det funkar. Hur högt ska man lyfta upp draglinorna ungefär? Vet du någon bild på sånt in action?
(jag har ett tjockt häfte om körning, hade tänkt läsa det på semesten men det blev aldrig av, borde kanske göra det hihi)

Mitt huvud är fortfarande lite inne på att hon drar mer med skaklarna om draglinorna blir för långa, men o andra sidan, det lär jag ju märka eftersom hållarna då åker bakåt, så är det va? :angel:

Jättebra med forum såhär så att man kan få kommentarer! På körkursen fick vi lära oss mycket bra, men då har man en häst, en färdiganpassad sele osv. Även om man får lära sig med fingrar hit och dit, knytnävar här och där osv så blir det så annorlunda när man står där själv med sin egna häst som inte alls ser ut som kurshästen osv! Längtar tills kursen börjar igen, för förhoppningsvis blir det en fortsättning!

/ Maris

jag trär dem genom läderflärpen som även håller bakselen på plats. Jämviktsförhållandet håller de lika på båda sidor. Men man kan ju även knäppa fast dem i nån sölja(spänne) om man vill.

Jag kanske kan ta ett kort på min egen pålle med draglinorna i linhållarna...men just nu är jag ju lite hemlös så jag vet inte när jag får tillgång till min server, dator mm. :)

Dina skakelhållare är inte ens i närheten av att hänga rakt ner när du kör, så du lär nog märka om hon drar i skaklarna *hihi* Nu skjuter hon fram skakeln när hon tar ett steg med bogen, så svängeln fungerar som den ska! *man får ju flika in nåt positivt så du inte ger upp * :)

Hemlös låter jobbigt! Vore skoj att se kort sen!

Jag ger inte upp i första taget, så det är ingen fara! Strävar efter att få till det bra både för henne och mig, så alla tips är bra! :banana:

/ Maris

750690.jpg

dessa pratade jag om innan, trär alltså draglinan genom öglan och fäster hakarna i svanskapperemmen, på det sätt som passar er svanskappa. Jag låter de bara glida igenom.

_L_ skrev:
Perfekt med den bilden, jag har nämligen lite funderingar på omändringar av min rockard.
Som den är nu så är den en ögla, typ den i mitten fast den sitter på undersidan.

Borde jag försöka för att få det så rätt och smidigt som möjligt, att besöka en svetskunnig och be denne sätta dit så det blir som två "piggar" som på den sista skackeln på bilden?
På utsidan av skackeln då?
Det borde väl fungera smidigast?

Får väl önska mig snabbkopplingar i julklapp eller något... :D

Ja, 2 piggar med 2 dm mellanrum är det allra smidigaste. Speciellt om man inte har snabbkopplingar.
De kan sitta på utsidan, eller på undersidan.
Det finns även en tredje sort, som skakeln i mitten på Lisas fina bild, men med öppning framåt. Fast vad den gör för nytta som inte piggarna gör vet jag inte. Lätt att trä på kanske?

mvh jenny

Hej!

Kul att ni tycker bilden är tydlig! :banana: :bow: :D
Jo jag har som i mitten på bilden fast på undersidan! :D
Att jag gjorde så och inte två piggar från början var att jag använde seltungor (har loksele). Men när jag lärde mig mer och mer och ändrade hit och dit så kom jag på att seltungorna var i klumpigaste och skrammligaste laget och nu helt onödiga :( likaså skakleändan nu ju :D . Men jag hade tänkt göra om det till två piggar på utsidan så det blir lite lättare att sätta för som jag vill.
Fast jag har oxå funderat på varför ha piggar? Man har ju tex alltid bakselen i bakre ringen och ponnyn drar i draglinorna. Men ifall bakselen eller draglinorna går sönder så ska inte skakeln åka ut så lätt eller?

Maris : Jag tycker du ska ändra skakeländan till två piggar som på bild. Och man kan ju kapa den biten på skakeln längst fram och göra om ändan, så får du liite kortare skaklar utan att det stör! :) Sen måste du få dit bakselen ju :D . Och spänna upp draglinorna några hål till.
Föresten, fick du svarta tömmar med när du köpte selen??

Mvh Lisa

lisa, jag kör med travrockard, så jag har inga stoppar på min skakel :) det går alldeles utmärkt eftersom draglinorna är där. Men, jag måste ju säga att det hade känts säkrare med lite piggar, för i skarpa svängar, så vet man ju inte riktigt hur skakelläget kan ändras. Än så länge så känner jag att det har varit säkert. Har alltid 1 dm kvar innan den trillar ner. Mina är ju dessutom utåtställda, så det ska till mycket kraft innan de kan trilla av. När vi kör in så lägger jag bara skakeln i skakelhållarna, de stannar där ändå, utan draglinor o baksele. Jag har ju gummi på mina skakeländar så de inte kan glida.

Hej!

Ja då kan jag kapa bort skakelögglan nu med en vinkelslip! :D
Så då blir för spänningen lättare, om man nu klagar över att öppna ett spänne och stänga det igen! :D :D
Sen när brorsan har tid kan jag ju skicka dit vagnen så svetsar han dit piggar!
Och man kollar ju draglinorna och bakselen så att dom är bra då ska det ju inte va nån större fara! Skarpa svängar gör jag inte så många än! :D
Mina skaklar är ju oxå utåtböjda och lär stanna i ögglan om inget större fel händer!
Har du gummi på skakeln? *vill oxå ha* :D
Hur har du satt dit det?

Mvh Lisa

Gummit har polackerna satt på, men jag ser det faktiskt som en nackdel då jag vill att skaklarna ska kunna glida lätt i läderöglan. Men om man vill ha nåt liknande kan man köpa vulkaniserande tejp o dra på.

Jag vill ta av gummit o måla om hela vagnen, men det får väl bli nästa sommar :)

Hej!

Polackerna??
Man kan ju ha nått inuti läderögglan på nått vis! :D
Hård plast lr nått sånt.

Mvh Lisa

Draglinorna ska inte "lyftas" utan öglan som de löper igenom ska hänga ner så mycket att den kanske har 1 dm över när hästen är i drag. Då kan alltså draglinan slacka lite innan öglan fångar upp den.
På min armésele finns det spännen på bakselen att sätta en rem i, man har alltså en lös rem med hål i båda ändarna som man spänner fast så att den blir en ögla. Krångligt? Har inte lagt in några bilder än,
vet inte hur man gör... :o
Dina bilder ser väldigt trevliga ut! Blir så sugen att komma igång med att köra lilla russet också, nu är det bara stora madam (nordsvensk) som får dra, "lillan" får gå bakom vagnen!
Håller med dig om att rockarden ser lite stor ut, den skulle precis som Jenny säger gå bra även till en större ponny, men jag skulle absolut välja den före en "skruttrockard" som är vek och låg!
Mina skacklar på flakvagnen är minst lika långa i förhållande till hästen, och det är lite jobbigt för det gör att vi får en stor svängradie, men de är gamla och måste ju vara gjorda för min storlek av häst, då hon är en nordsvensk av den rejälare typen!
Lotta

Jag lyfter faktiskt mina en aning, för de har en tendens till att slå lite i magen på min oproportioneliga häst. Sen har jag lång svängel och långa skaklar som försvårar det hela. Ser inga problem med att de lyfts lite. Men jag har ju gummiband att lyfta med, det kanske blir annorlunda med läderrem?

/j

Jo, med gummiband förmodar jag att linan ändå är rak när hästen är i drag, för draglinjen ska ju inte vara bruten någonstans på vägen?
Det blir ju annorlunda med läderremmar, dom töjer sig ju inte på det viset.
Lotta

jo, draglinjen är rak :) men de studsar inte mot hennes mage. Inte för att jag mrker att hon bryr sig, men jag tycker det ser så slöfsigt ut.

vet inte om ni vet vad slöfsigt är, men själva ordet säger en hel del.

/skåning på insidan

Sisådär, idag har vi kört igen! När jag funderat lite så kom jag på att jag kunde fästa bakselen framtill, om jag skarvade den lite med balsnöre, så idag har vi kört med baksele för första gången! :) Snodde även bensnörena från ett täcke, som jag hade som linhållare.

Hade inte vanliga kameran med, men min sambo tog kort med sin mobil! Bilden är tagen vid en halt.
blindisvagn.jpg

Belinda skötte sig bra! Hon är lite öm i hovarna efter verkningen, men så fort hon inte drar sig som en magnet till gräs ska vi ge oss ut och köra!

/ Maris

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 601
N
Hästvård För drygt ett år sedan fick märren min ordentliga problem med ena ögat. Det svullnade och rann och hon hade svårt att öppna det ögat...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: NataliTM
·
Utrustning Lånade hem en Prestige Sydney (dock blir det inte detta ex om köp, utan en exakt likadan 17"/34) idag för att prova. Jag tyckte att den...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30