Vad tycker ni?

Maris_

Trådstartare
Idag körde jag min lilla ponny igen! Efter en massa strul så ska vi nog komma igång nu, hoppas jag! :angel:

Jag funderar på bröstan, ligger den bra? Jag vet att den ska vara två fingrar över knölen, men, min shettis har ju inte så mycket "yta", så jag har svårt att hitta ett lagom läge!
P1010025.jpg

Såhär såg den ut efter en stunds körning. Jag tycker att det ser ut som om den har glidit ner lite fram i mitten, eller vad säger ni? Ligger den bra annars? Har upptäckt att det lätt blir så att den ligger bra i stallet, men sen åker ner.

P1010021.jpg

Såhär ser hela ekipaget ut. Jag har en känsla av att skacklarna är för långa, eller vad säger ni? Finns det några för/nackdelar ang detta? Bakselesfästen har vi inte fått dit än, så därför fäster jag vagnen i skackelöglorna, men gör draglinorna hyfsat korta så att hon drar med dem.

Hur är det med skygglappar, bra eller dåligt? Körde idag med huvudlaget som hör till selen och på det så sitter skygglapparna där. Har tidigare använt mitt vanliga gamla träns utan skygglappar och jag märker ingen skillnad. Hon är väldigt lugn och orädd av sig, så av den anledningen behövs inte skygglappar. Är det bra att variera sig?

Fler bilder på oss finns HÄR! Tacksam för konstruktiv kritik!

/ Maris

Sv: Vad tycker ni?

Jag skulle nog prova att spänna upp bröstan nåt hål. Den ser ut att sitta liiite lågt ner.
Skacklarna ser kanske något långa ut om man ska vara petig, men det ser absolut inte heltokigt ut. Det som kan vara en nackdel med långa skacklar är att ekipaget kan bli lite mer svårmanövrerat, men å andra sidan kan det vara bra om man har en häst som slår. En tumregel är att det ska vara minst 50 cm mellan svängel och häst. Men det där känner du nog själv när du kör, tycker du själv att det känns bra så är det okej.
Skygglappar tycker inte jag är nödvändigt på en unghäst, en orutinerad häst eller en som inte är van vid att bli körd med det.
Jag skulle nog köra hästen mycket först så den är väl förtrogen med vagnen och att bli körd innan jag satte på skygglappar. (Om jag ens skulle göra det). Det är inget "måste".
Vill man sedan tävla och träna mer seriöst i framtiden så kan man ju prova skygglappar då. Man får prova sig fram och se hur hästen reagerar.
Om skygglappars "vara eller icke vara" finns det redan en lång diskussion om du letar bland trådarna här på forumet.
Lycka till med körningen!

Tack för ditt svar! Ja, jag får ta och prova att höja bröstan lite!

Ang skygglappar så får jag nog prova mig fram tror jag och se vad som funkar bäst för oss! Det jag märkt hittills som jag saknar när jag har skygglapparna är att inte se hennes ögon! Vill gärna kunna göra det för att läsa av henne lite mer!

Vad bra att det inte ser heldumt ut med skacklarna! På kursen jag gick så körde vi stor häst med marathonvagn, på något sätt kändes det som om hästen var närmare vagnen då, men det kanske är skillnad mellan de olika vagnarna, samt att man då satt högre upp och att hela hästen var större. :)

Det kändes bra att köra idag i alla fall! Har haft henne i ett år och bara kört enstaka gånger. Hon ska dock vara körd en hel del enligt tidigare ägare. Nu i våras har hon haft en period då hon stegrat en massa när jag tömkört så då vågade jag inte köra henne. Nu har vi dock fått kläm på det, bytt bett och tränat, tränat och tränat, så det går framåt!

/ Maris
/ Maris

Hej!

konstruktiv kritik kommer här , förhoppningsvis :)

Skaklarna är kanske lite långa, men hellre för långa än för korta. Jag tycker mig se ett giggfäste på skaklarna? De två klossarna på utsidan borde vara det egentliga fästet för skakelremmen. Så flytta fram skakelremmen (om det går.)
Sen ser det ut som att du spänt bukgjorden för hårt, den ska hänga lös ca 1 dm under magen så att skaklarna kan röra sig fritt.

Bröstan skulle jag höja 1-2 hål till, be någon känna med fingrarna vid luftstrupen så det inte sitter åt. När hästen jobbar rätt brukar den sänka bröstan lite.

Sen kan jag se fel, och att det är en shettis med mycket man gör ju sitt till, men jag tycker att däckeln sitter lite långt fram. Spänn den nåt hål och se till så att bakselen tar i först vid nerförbacke eller halter. Var är bakselen förresten?

Skaklarna ser lite för breda ut, på bilden framifrån så är den ena skakeln långt från hennes kropp :) http://www.maris.nu/050727/images/P1010020.jpg

Annars ser det ju väldigt trevligt ut, hästen såg väldigt positiv ut hela tiden!
Vilken sele köpte du? och du, fin hemsida! Kolla så glad Belinda ser ut på alla bilderna när hon har den riktiga selen på sig. Hon skulle kunna promota bra selar vilken dag som helst.

mvh jenny

Tack så mycket för ditt svar!

Giggfäste på skaklarna, är det när det är en ögla att trä i skakelremmen i? I så fall är det så. :) Jag har än så länge trätt i remmen där i, eftersom jag inte har bakselen på ännu. Den ligger i sadelkammaren än så länge, eftersom jag inte har fästen på vagnen för den. Har dock tömkört min häst med det på och det funkar bra! Det är svårt att veta vad hon varit med om tidigare och vad hon haft för utrustning, hur mycket hon är körd osv. Hon är dock en lugn och väldigt klok dam så det ska nog inte vara några problem så länge hon inte får några knasiga idéer. :D Jag har sen tänkt att bara trä i skaklarna i öglorna, är det korrekt?

Det med att däckeln ligger långt fram kan nog stämma! Tänkte på det igår när jag la på den. Det är dock en stor mage i vägen, så det är lite svårt att få den att ligga där jag vill ha den! Förhoppningsvis minskar magen med tiden.

Det här med att hästen sänker bröstan när den arbetar rätt, då kan man alltså säga att hon arbetar rätt eftersom den inte ligger likadant i stallet som när jag kör? Den åker alltid ner lite. Ska prova att göra fler hål och se! I går i stallet tyckte jag att den låg på gränsfall till för högt, men på bilderna ser jag ju att den inte ligger lika högt "in action".

Att skaklarna är breda kan nog stämma, men jag tror att hon på den bilden gått lite åt sidan och att vagnen inte hängt med, så därför sticker det ut på ena sidan!

På något sätt känner jag att vi känns lite klumpiga ut, när jag ser på bilder! När jag kollar bilder här på shettisar så är allt mycket mindre på något vis! Både vagn och avstånd. Men så länge ingen reagerar jättenegativt får jag väl vänja mig vid känslan. Det här är ju ett hemmabygge.

Jag har sele från Equilex som jag är mycket nöjd med! Vad kul att du tycker att hon ser positiv ut! Vem vet, det kanske bli en modell av henne en vacker dag. :D

Tack igen för bra synpunkter!

/ Maris

Hur tycker ni förresten att jag ska lägga upp träningen såhär i början? Jag har tömkört henne regelbundet hela året men haft ett uppehåll nu ett tag då hon varit snorig och vi haft strul med stegringar. Så just nu har hon nog ingen vidare kondition, men verkar ha slutat att hosta. (och stegra :banana: )

Hur ofta och hur länge är lagom att köra med vagn till en början?

Jag vill verkligen komma igång nu!

/ Maris

Hej!

med gigganspänning menar jag att du bara har två stopp för skakelöglan (lädret) och på din skakels utsida, så sitter det ju två klossar med 1 dm mellanrum, där hade jag velat ha skakelremmen, men jag vet ju inte vad som finns bakom dem klossarna.
ingen ring alltså, uatn två tappar på skakeln som stoppar öglan från att glida av.

Jag tror du tycker ditt ekipage ser "klumpigt" ut för att din vagn är så stabil och hög! Det är skitbra! Det är såna vagnar man önskar man hittat under begagnatrubriken. Jag tror man skulle kunna ha din upp till d ponny faktiskt.

/jenny

Typ såhär ser det ut längst fram på skakeln!

skakel.jpg

De två klossarna är "öglor" eller vad man nu ska kalla det. Fast inte så stora, men remmen går att trä igenom där. Menar du att skakelremmen ska vara mellan "kloss" ett och kloss två? Utan att träs igenom någon "kloss"? I så fall är det ungefär så jag tänkt göra sen, när jag har bakselen på plats. :)

Vad bra att du tycker min vagn verkar bra! Jag läste en massa här innan min pappa och hans granne började bygga den. Vi gick mycket på det att man ska kunna se ordentligt över hästen osv. Det är även bra fjädring i den, mc-fjädrar, eftersom jag har ont i lederna. Den är även byggd så att både jag och min sambo kan sitta i den sedan. Tror ni att Belinda klarar det när hon fått upp kondis och muskler?

/ Maris

Jag tror belinda klarar det nu oxå, om ni bara travar lite på bra underlag.

Kör intervallträningar, backträning och lite jobbig dressyr då o då så ska hon snabbt kunna bära upp både sig o vagnen snyggt.

Det var så jag menade med skakeln. Skaklarna måste ju kunna röra sig i svängar o dylikt, så antingen måste det finnas plats för skakelöglan att röra sig mellan tapparna eller i en avlång ring. De små ringarna kommer bara skava upp skalmremmen. Som det ser ut nu alltså.
Hur har du satt fast den nu då? Det verkar finnas en ring på skaklarnas insida oxå?

mvh jenny

skakelhast.jpg

Sådär har jag satt den hittills! :D Skakelremmen genom klossen, och bukgjorden på utsidan av klossen.

/ Maris

snygg häst! Den får du visa Belinda :)

kom ihåg att bukgjorden ska vara lös, och att skaklarna ska ligga intill hästen utan att fjädra utåt, då blir de ostabila.

Så som du spänner för spände jag min ponny med, men jag hade avlånga skakelöglor så att skakelremmen kunde glida fram o tillbaka. Kanske något senare att göra på vagnen?
Typ maratonskaklar.

/jenny

Hihi jaa visst var hästen tjusig! :bump:

Mina skaklar är lite sviktande eller vad man ska säga, de är gjorda i rostfritt. Är det en stor nackdel?

Det är så bra, vi vet ju var tillverkaren av vagnen bor :D så han kan säkert svetsa lite här och där vartefter vi kommer på saker! Här näst står bakselesfästen och lite justeringar på svängeln på tur. När det blir vet jag dock inte! Vet inte om det syns, men jag har dragit ett par varv med silvertejp runt draglinor/svängel, eftersom de gärna vill glida in mot mitten annars. :angel:

/ Maris

Hejsan!
För det första så måste jag skriva att jag tycker du har en fin och bra sele och en stadig rockard! :banana:
Är det en Equilexsele i storlek shettis standard?
Funderar själv på att köpa en sån därför är jag lite nyfiken!

Jo bröstan ligger lite långt ner. När ponnyn står stilla håller den hals och huvud lite högre än när den rör sig. Därför hammnar bröstan som den gör! Den ska altså ligga så bra som möjligt när ponnyn rör sig och körs med vagn.

När man har både baksele och draglinor kan man låta skakeln ligga löst i ögglan, som du skrev. :) Men då är det smidigast med helt släta skaklar, förlänga ögglan ("klossarna") eller ha två ”piggar”. Se bild!

JODRNMGMRNHOK.jpg

Första ändan känner du ju igen, den andra är på en skakel med en lång öggla. Så att skakeln kan röra sig ca en dm fram utan att bromsas av skakelögglan/däckeln, då tar bakselen i. Den sista har samma funktion fast man behöver inte öppna skakelögglan! :D

Skaklarna kanske är lite breda vid däckeln? När ponnyn står rakt kan du dra ut ena skakeln så ser du hur mycket utrymme det blir (delat på två sen). Om det är mycket för brett kan rockarden slå lite vid gropig teräng. Men jag tror inte det är nått, speciellt inte när man kör på jämn grusväg.

Skakelögglan ska vara mittför däckeln. Nu trycker skaklarna fram skakelögglan eftersom draglinorna är lite korta.
JODRJOIPISCRQ.jpg

Tänkte skriva att det kanske ser klumpig ut då dom flesta kör med små och veka rockarder, men du har en bra variant! Men det är redan sagt! :D

Mvh Lisa

Vad kul att du gillar rockarden och selen! Jag blir så imponerad över alla fina ekipage här på sidan, så det är kul att höra att även mina saker uppskattas! :)

Japp, Equilex, shettis standard! Jag är väldigt nöjd med den. Har fått göra lite nya hål här och där och draglinorna var för korta men fick då ett par i större storlek!

Jag ska ta och kolla nästa gång, förhoppningsvis i morgon, och se hur mycket skaklarna sticker ut från henne! När vi byggde vagnen, förra sommaren, så hade hon ännu större mage, så det är möjligt att den är anpassad för en ännu lite rundare häst. ;)

/ Maris

Snigelfarmor från en annan tråd skrev:
ja, tänk att skaklarna bara ska ligga i skakelhållaren. Kanske att du behöver böja in dem 1 dm oxå, eftersom de sticker ut så från hästen. Det ger ostabilitet o spänningar i lädret som hästen känner i däckeln.
Eller så får hästen gu upp 50 kilo i vikt...eller inte Hur har det gått nu då, är bakselen på plats, och du fått köra mycket?

/jenny

Jag har förstås glömt att mäta hur mycket de sticker ut! :angel:

Jag har nog bara kört en eller två gånger till efter sist, och bakselen är inte på plats än! Jag har varit på semester en vecka så det är mest därför!

Idag körde en kompis och det såg bra ut! Tyckte att hon, hästen, hade lite gamla tendenser vid en halt, att vilja framåt och kanske uppåt, men jag hoppas att jag såg fel. ;) Vet inte hur jag ska hantera det isåfall! Hon var ju så i tömkörning en period, stress stress vilja springa och att hon reste sig när man tog i henne och sa åt henne att inte springa. Hade kameran med idag men jag har inte hunnit kika på bilderna än!

/ Maris

Att vilja framåt kan faktiskt bero på att däckeln trycker henne i manken, samt ev svanskappan.
Jag har märkt att i Lätt Klass på dressyren så är det oftast halterna som ger låga poäng. Inklusive mina :) Att göra en bärande snygg halt, med hästen på tömmen är svårt.
*Försök bibehåll att hon vill framåt, och inte bakåt. *Gör korta halter, men ni kanske ska vänta med sånt tills hon har lärt sig stoppa vagnen med bakselen, annars kan det skada mer än hjälpa med övningarna.

Kan du inte lägga upp lite bilder? Sååå kul att se ekipagen här inne!

/jenny

Ja det här med stegringarna och framåt har jag funderat så mycket på så att jag fått ont i magen. Har insett att jag nog aldrig förstår varför. Bytte bett och hon fick en viloperiod och nu har hon inte stegrat iaf än så länge, peppar peppar! Hon gick bra i säkert ett halvår, utan att lätta det minsta. Sen pang så gick hon mer på bakbenen än något annat vid tömkörning. Första gången var vi i skogen och hon kastade sig in i en dunge och fastnade i träden! Tur att vi inte hade vagn på då samt att min sambo var med. Jag kom aldrig underfund med varför hon stegrade och jag är glad över att hon slutat så nu håller jag andan och hoppas att hon håller sig på marken.

http://www.maris.nu/050810/ Där är dagens bilder! Min kompis som kör! Jag ser att det ni påpekade är likadant idag, det att skakeln åker fram! Ändå har vi längt draglinorna samt lossat på däckelgjorden! Kan det vara för att bakselen inte finns? Min kompis tipsar om linhållare eller linbärare eller vad det nu heter, så att hon inte trampar över draglinorna! Det borde man kunna göra något av typ balsnöre va?

/ Maris

Ni måste länga draglinorna 2 hål till. Enda gången man ser att de slakar lite är när skakeln är jätteframskjuten, (sista bilden) Annars så är de för hårt spända hela tiden och skakeln åker fram. Jag brukar kolla när jag spänner att när hästen tar ett steg fram så ska skakelhållaren vippa lite bakåt, för hellre lite bakåt än framåt. Mer er anspänningsteknik så skjuter hon vagnen framåt när hon tar ett steg, så att er skakel vippar framåt i första steget. Förstår du skillnaden?

Sen när du fixat bakselehållaren så kan du låta henne stå i dragläge, då ska skakelhållarna vara stilla på mitten av däckeln och bakselen ska du få in en rak hand mellan. Och vid inbromsningar eller backen iöagd så ska bakselen ta i före skaklarna i skakelhållarna. ja, jag vet det är krångligt att förklara o förstå :) Fattar knappt själv vad jag säger.
Sen tar det tycker jag, ett tag innan man kört in den nya selen. Jag har ändrat bröstan o draglinorna, svängel och svanskappa bara den sista månaden. Lite beroende på vad man ska göra och på vad man märker när man kör.

Linhållare. Går att köpa snygga i läder. Men jag har tagit två bensnöre i resårgummiband med karbinhake och ögla i andra änden där jag trär draglinan igenom, och satt fast i svanskappan på var sida länden. De funkar perfekt, smälter väl in, och stör inte hästen. Går ju att justera längd på dem oxå. Billig lösning, men som sagt, så finns det speciella linhållare, både elastiska och i läder om man vill lägga ut lite mer.

o du, det såg riktigt bra ut på bilderna, hon går fint!

/jenny

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 601
N
Hästvård För drygt ett år sedan fick märren min ordentliga problem med ena ögat. Det svullnade och rann och hon hade svårt att öppna det ögat...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: NataliTM
·
Utrustning Lånade hem en Prestige Sydney (dock blir det inte detta ex om köp, utan en exakt likadan 17"/34) idag för att prova. Jag tyckte att den...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10