Vad tycker ni?

C

Catrine

I stallet där min häst stårär det en häst som har hostat i en månad. Det kan vara upp till tio-femton hostningar medan jag fodrar.
Hästen har ingen feber men veterinär har inte tillkallats.
Nu har min häst också börjat hosta lite vid ansträngning och i morse hostade en annan häst också...
I ett angränsande stall har hästarna feber vilket de tror är ett virus.

Jag undrar bara om det är jag som är pipplig men borde inte den hostande hästens ägare ha tillkallat vet. för länge sedan?

Sv: Vad tycker ni?

Fösta jag tänkte på var dammallergi. Men iom att flera hästar börjat hosta nu så låter det ju snarade som virus. Ingen som har feber eller snor?

Jo, hästägaren borde ha kollat upp hostan. Se till att ni andra gör det nu istället.

jag tänkte först på dålig ventilation..men eftersom flera hästar har börjat samtidigt kan det ju vara ett virus..Kolla upp det så snabbt som möjligt..för i vilket fall är det inge bra..
Ägaren till den andra hästen borde ha tillkalat vet. redan från början..En månad är ju jättelång tid...

Ibland kan det ju annars vara så att en häst som är känslig för damm eller dålig ventilation börjar hosta nu på höst/vinter. har man ingen ventilationstrumma o bara öppnar dörrar o fönster så blir det i regel dålig stallmiljö när det är kallare, då kan man ju inte ha öppet på samma sätt..Då kan ju den häst som är känsligast börja hosta, o senare, ju längre tiden går med dålig luftgenomströmmning, så kan flera hästar börja reagera*pratar av erfarenhet*...Nu vet jag ju inte hur ert stall ser ut..men det är ju en tanke..

Men hur som helst är ju veterinär ett måste..O det skulle som sagt ägaren till den andra hästen fattat för ett bra tag sen..

Hoppas att era hästar tillfrisknar snart!

Vi har en ventilationstrumma och ingen värmekälla i stallet...

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 907
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka