vad tycker ni-...

Sv: vad tycker ni-...

En stallägare kan ju utan vidare förklaring säga upp sin hyresgäst.
Om den skrivit ett kontrakt med uppsägningstid, och följer den som står angiven i kontraktet.

Nu har jag mina hästar hemma men när/om jag hyr ut boxar kommer jag bästema hur stall och hage söts och hästsägarna får ta hand om sina hästar hur dom vill.

Om det inte skulle passa finns det andra boxar att hyra.

Kram

Jag har två hästar inhyrda i ett stall där tyvär reglerna från hyresvärden ändras lite hur som helst och det kan vara lite jobbigt.
När vi flyttade in så var det vissa saker som gällde men eftersom så togs det bort el lades till olika sk regler, mycke efter hyresvärdens tycke och smak. Det är otroligt frustrerande att vara utelämnad till någon annans tyckande, specielt om man inte har möjlighet att flytta sina hästar pga olika anledningar. Som hyresvärd bör man nog vara tydlig och föra en dialog hela tiden med sina hyresgäster så då undviks nog många problem som oftast uppstår vid dålig kommunikation.

Jag haller med Alexander W.
Vi har precis kopt en gard dar vi hyr ut boxar med fullskotsel. Nar vi kopte garden sa fanns det redan folk dar som hyrde boxar och de flesta stannade dar.
Nu ar det sa att de ar manga quarterhastar (vi bor i Kanada) i vart stall. Och jag lovar ar - westernryttare ar inte alltid sa schyssta mot sina hastar och deras traningsmethoder ar ratt sa olika om man jamfor med vara.
Jag har skrivit i kontraktet att om det ar nagon som anvander vald mot sin hast sa aker han ut. Men skulla jag har vetat innan vad jag vet nu sa skulle jag har skrivit mycket mer i kontraktet!
De westernryttare som ar i vart stall tavlar pa mycket hogt niva. Igar fick jag reda pa att den ena hasten fick en spruta i sin svans - nagon sorts bedovning sa att han inte kan rora sin svans. Anledningen for detta ar att quarterhaster ska tydligen inte rora svansen nar de tavlar.:eek: Hur kul ar det for hasten nar det blir varmt ute och med alla insekter! Samma hasten - han ar svart, maste ga med heltacke pa under sommaren sa att han inte bleks :eek: . Tacket ar gjort av spandex. Pa sommaren har vi typ 40 grader har och det ar jatte hogt luftfuktighet har.
Jaha, sa vad gor man mot sadana inackoderingar? Det ar ju inte direkt vald de anvander mot hasten???

Det som stallägaren INTE får bestämma om är det som redan är övereskommet i kontraktet!

Poetry_princess skrev:
*lånar knapp*

Tänkte på det här med hantering osv... Kan man som stallägare - rent juridiskt - slänga ut en hyresgäst som behandlar hästen illa?

Då pratar jag inte om huruvida stallägaren misstycker med Xs användande av rosa ryktborstar o dyl., utan om X verkligen vanvårdar sin häst. T.ex slår, gapar och skriker, ger hästen alldeles för lite mat, rider helt vansinnigt... ja, såna saker.
Jag skrev in i kontraktet att misshandel och vanvård omgående skulle anmälas. Accepterades av alla;)

Det viktigaste för att ett inackorderingsstall skall fungera är att det finns ett bra avtal som hyresgästen har läst igenom och godtagit redan innan man flyttar in.
Då minimeras riskerna för missförstånd och det framgår tydligt vilka regler som gäller i stallet, då har även hyresgästen rätt att säga ifrån om stallägaren börjar hitta på nya regler som inte står i avtalet.

som sista punkt i mitt avtal står iaf "Om stallägare eller hästägare uppenbart misskött sina åtaganden kan avtalet brytas utan uppsägning", så går det iallafall smidigare om det går helt åt fanders.

Har två hästar i stall som ägs av annan.(3 hästar totalt i stallet, kollektivstall kan man kanske säga, då vi delar på morgnar, kvällar och var 3:e helg) Inga avtal skrivna. Har haft stallmöten där vi bestämmer vad som ska göras och av vem (3 familjer) men ändå funkar det inte! 1 av 3 helger vet jag inte om hästarna får vatten ute, trots att vi bestämt det (idag hade de inte fått det....) + att jag inte vet säkert om hästarna får den mat de ska ha.(en morgon när jag kom stod hästarna i fel boxar, den ena hade fått sin frukost till kvällsmat och fått för mkt hö, den andra hade fått rätt mat men för lite hö). Nu ska vi ha stallmöte på lördag, och det blir inte kul tror jag....! Sen är det "skitsaker" som att somliga inte sopar efter sig, vilket betyder att 4 av 7 dagar är det jag som sopar hela stallet. (på den nivån har det hamnat!)
Det är en sak om stallägaren bestämmer vilka hagar hästarna ska gå i, men "basic saker" (rent vatten varje dag, rätt mat osv) som man kommit överens om ska väl ändå funka, eller....?
Längtar till våren, så hästarna får gå ut på bete, där funkar det (annan ägare till betet)....!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att stallägaren får bestämma det mesta, men att den ska utgå från säkerhet, hästens välbefinnande och givetvis också den praktiska biten. Till en viss del har man rätt att ifrågasätta även hur man hanterar häst, utrustning och även foder om man ser att hästen mår dåligt.
Man måste som stallägare vara ödmjuk och hänsynsfull och ibland kan det vara svårt, men ett måste om man vill ha sina hyresgäster kvar och om man kanske vill ha lite hjälp för att kunna åka bort.
Tyvärr så har ju hästfolk en tendens att ta allt som kritik, även när någon ger en ett välment tips. Mitt motto har med åren blivit: Man lär sig alltid något av en annan hästmänniska, även saker man vill undvika. Så alla ni hästmänniskor, var öppna, var ödmjuka och ta bort skygglapparna, bara för att man håller på med en specifik hästsport, betyder inte det att man inte kan lära sig något av en annan, det gäller bara att hitta godbitarna som passar just dig och din häst.
Har jag helt fel då eller???

Jag tycker att stallägaren får bestämma alla rutiner, vilken service som ingår i hyran, hur mkt strö och vilket foder som ingår i hyran. Men jag tycker inte att stallägaren har rätt att bestämma hur mycket hästen ska äta (självklart säga till om en häst får alldeles för lite mat!), eller säga att den måste ge mindre hö för att det ska räcka utan att kunna kompensera detta.

Hur man sköter sin häst är upp till en själv, men stallägaren har rätt att bestämma stallets rutiner. Självklart kan man komma med synpunkter på deras sätt att sköta hästarna och hjälpa till med råd och eventuellt bättre kunnande, men inte ta saken i egna händer och ge hästen mer/mindre mat utan att fråga.

Stallägaren ska också kunna säga upp en hyresgäst utan att behöva förklara sig, bara den ger hyresgästen tid på sig att hitta ett nytt stall.

Stallägaren ska få bestämma ALLT. Punkt. Men BARA om detta framgår tydligt i kontrakt samt stallregler vad som gäller. Vill man i efterhand ändra regler och rutiner ska man meddela hyresgästerna i god tid.

Upplever att större stall, där stallägarna är rutinerade hästmänniskor, och där denne har delar av/hela sin inkomst från just inackorderingar i regel sköts mycket bättre. De låter ofta hästägarna sköta sitt, och lägger sig bara i om någon häst far illa, och sköter detta diplomatiskt. De struntar inte i att lägga på täcken, klagar inte på att hyresgästen rider "fel", eller lägger sig i hästens utfodring o.s.v. De har ofta klara och tydliga regler som är vettiga.

Men i mindre stall, där tar stallägarna ofta (inte alltid;) ) emot inackorderingar även fast de egentligen inte har tid. Ofta för att få sällskap till den egna hästen och för att sänka sina egna kostnader för stallet och hästen. I dessa stall kan reglerna ändras mer hux-flux, från ex. lunch-hö kl. 12 till ingen lunch alls, eller att hästarna kommer ut klockan 12 på fredagar istället för 8... ja, ni fattar... Ofta ska de ge en råd hur man rider/sköter hästen/fodrar m.m...

Kom kanske ifrån ämnet lite, men det jag ville ha sagt var:

Som hästägare vill jag att stallägaren som har ansvar för anläggning och uppstallning ska få bestämma det mesta, och detta skall regleras och framgå tydligt i kontrakt. MEN står det morgonfodring ingår, hästarna fodras vid 07.00 samt att täckespåtagning ingår så KRÄVER jag att hästarna fodras vid 07.00 och inte vid 09.00 och att hästen har det täcke jag hängt fram på sig i hagen. Att ändra tider och service efter eget tycke kan man göra om man bara rår om sig själv, men har man reglerat det i ett kontrakt så ska detta följas om man inte meddelat annat. Kan man inte fodra hästarna får man ordna så att någon annan gör det. Så fungerar det i seriösa stall.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 417
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30