Sv: vad tycker ni-...
Stallägaren ska få bestämma ALLT. Punkt. Men BARA om detta framgår tydligt i kontrakt samt stallregler vad som gäller. Vill man i efterhand ändra regler och rutiner ska man meddela hyresgästerna i god tid.
Upplever att större stall, där stallägarna är rutinerade hästmänniskor, och där denne har delar av/hela sin inkomst från just inackorderingar i regel sköts mycket bättre. De låter ofta hästägarna sköta sitt, och lägger sig bara i om någon häst far illa, och sköter detta diplomatiskt. De struntar inte i att lägga på täcken, klagar inte på att hyresgästen rider "fel", eller lägger sig i hästens utfodring o.s.v. De har ofta klara och tydliga regler som är vettiga.
Men i mindre stall, där tar stallägarna ofta (inte alltid
) emot inackorderingar även fast de egentligen inte har tid. Ofta för att få sällskap till den egna hästen och för att sänka sina egna kostnader för stallet och hästen. I dessa stall kan reglerna ändras mer hux-flux, från ex. lunch-hö kl. 12 till ingen lunch alls, eller att hästarna kommer ut klockan 12 på fredagar istället för 8... ja, ni fattar... Ofta ska de ge en råd hur man rider/sköter hästen/fodrar m.m...
Kom kanske ifrån ämnet lite, men det jag ville ha sagt var:
Som hästägare vill jag att stallägaren som har ansvar för anläggning och uppstallning ska få bestämma det mesta, och detta skall regleras och framgå tydligt i kontrakt. MEN står det morgonfodring ingår, hästarna fodras vid 07.00 samt att täckespåtagning ingår så KRÄVER jag att hästarna fodras vid 07.00 och inte vid 09.00 och att hästen har det täcke jag hängt fram på sig i hagen. Att ändra tider och service efter eget tycke kan man göra om man bara rår om sig själv, men har man reglerat det i ett kontrakt så ska detta följas om man inte meddelat annat. Kan man inte fodra hästarna får man ordna så att någon annan gör det. Så fungerar det i seriösa stall.