Vad tycker ni ?

N

niboonkh

Hej
Vad tycker ni om dessa rutiner ? tacksam för ideer om ni anser detta vara fel..

06.00 Kraftfoder

06.30 hö ute 10Kg på 2 varmblod o shettis

under dagen fri tillgång till halm

18.00 in kvälls hö

22.00 Kraftfoder + natt hö

Vad tycker ni ?
 
Sv: Vad tycker ni ?

Hallå inga vakna ?? ;)
det brukar ju finnas så mycket åsikter om allt på dessa sidor , kanske kan ni ge mig några på min tråd :D
 
Sv: Vad tycker ni ?

det beror ju på vad du har hästarna till om dom går som promenadhästar eller går hård träning.
Jag tycker att din dag är lite långdragen, men det beror ju som sagt vad du använder hästarna till.. och att dom borde få maten mellan jämna mellanrum.

Så här funkar det i mitt stall..
ca 7.30 Kraftfoder
ca 7.45 Hö i hagen (2 kg nu på vintern) annars 1 kg.
11.30 Hö i hagen 1 kg.
16.00 insläpp, kraftfoder, hö.
20.00 Kraftfoder, hö och godnatt :bow:
 
Sv: Vad tycker ni ?

Tycker att du låter dina hästar få många timmar att stå och tugga på. Jättefint tycker jag. Ju fler timmar de kan äta ju bättre för dem.Många,många hästar har problem med magsår etc därför attde inte får sitt tuggbehov tillfredställt ,då de alltid producerar magsyra oavsett om de äter eller ej. Motionsrider du dina hästar för nöjes skull så tycker jag att det låter mkt bra!!
 
Sv: Vad tycker ni ?

de är helt "vanliga" :) Ridpållar inga tävlingshästar

Jag vill att de ska vara ute så mycket som möjligt för de gillar inte att vara inne för länge.
 
Sv: Vad tycker ni ?

Hej hej, jag är så glad...mina hästar är så fina.
Deras rutiner är
0600 Frukost i form av SALSA mussli
06,10 Utgång i hagen,
Tillgång till rundball hö hela dagen, brukar stå där ett tag sen går dom och pillar i de lilla gräset.
16-18 ingång, betfor, mussli och fibergi.
CA 5 kg hö
20 ca 5 kg hö
23,30 ca 7 kg hö
Detta är vad mina hästar få på en dag och självklart kan dom alltid gå och pilla i sina boxar efter lite go halm.
Ska också säga att det är väldigt sällan dom ätit upp sitt hö.
Tycker inte om att dom har gjort det, dom ska ju tugga dygnet runt.
Pjalla inte hutta in en bal, dom slutar äta när dom inte vill ha mer för stunden, man kan aldrig ge för mycket hö. Stackars hästar som bara får 2 kg tre gånger om dagen.
Plus att mina hästar har "happy Horse" i boxen också, alltså aktiverings bollar.....men ska också nämna mina hästar haringa olater, aldrig haft problem med något.......inte ens förkylda..........mitt ena sto har jag haft sen jag va 8 och hon är 30 nu ! Så jag har haft henne i 15 år ! ALLDRIG SJUK EL något och i och med att hon är van vid fri tiullgång så har hon aldrig haft fång el liknande ! ( shettis)
Mina andra hästar är nsv.....
Puss på er
 
Sv: Vad tycker ni ?

Det som kan vara mindre lämpligt är att de får kraftfoder i tom mage.
Hur mycket kraftfoder får de, behöver det delas på flera givor öht?

Jag skulle släppa ut dem till höet direkt på morgonen, och pussla in kraftfodret senare på dagen när de har strå i magen.
 
Sv: Vad tycker ni ?

Tindrabus skrev:
Hej hej, jag är så glad...mina hästar är så fina.
Deras rutiner är
0600 Frukost i form av SALSA mussli
06,10 Utgång i hagen,
Tillgång till rundball hö hela dagen, brukar stå där ett tag sen går dom och pillar i de lilla gräset.
16-18 ingång, betfor, mussli och fibergi.
CA 5 kg hö
20 ca 5 kg hö
23,30 ca 7 kg hö
Detta är vad mina hästar få på en dag och självklart kan dom alltid gå och pilla i sina boxar efter lite go halm.
Ska också säga att det är väldigt sällan dom ätit upp sitt hö.
Tycker inte om att dom har gjort det, dom ska ju tugga dygnet runt.
Pjalla inte hutta in en bal, dom slutar äta när dom inte vill ha mer för stunden, man kan aldrig ge för mycket hö. Stackars hästar som bara får 2 kg tre gånger om dagen.
Plus att mina hästar har "happy Horse" i boxen också, alltså aktiverings bollar.....men ska också nämna mina hästar haringa olater, aldrig haft problem med något.......inte ens förkylda..........mitt ena sto har jag haft sen jag va 8 och hon är 30 nu ! Så jag har haft henne i 15 år ! ALLDRIG SJUK EL något och i och med att hon är van vid fri tiullgång så har hon aldrig haft fång el liknande ! ( shettis)
Mina andra hästar är nsv.....
Puss på er

Hallå hallå..?! :eek: :eek:
Du ger alltså dina nordisar över 17 kg hö inomhus, plus fritillgång till hö ute?!
Vad för slags arbete utför dom under dagen.
Får din tvååring åxå 17kg hö? Eller sitter den bara i badkaret hela dagarna? :smirk:
Och en shettis som får 17kg + fri tillång låter åxå mycket, visst hästen är nu 30 år men iaf!!
Plus att dina hästar får rätt mycket kraft foder...
Nu vet jag ju inte vad det är för näringsvärde i ditt hö, men jag tycker att 17kg/häst+fri tillgång i hagen låter mycket!!

Tack för mig
 
Sv: Vad tycker ni ?

i en perfekt värld där man inte behöver jobba så skulle det säkert vara bra att pussla in kraft fodret under dagen men nu jobbar jag så det går inte tyvärr. :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni ?

Men de får ju kraftfoder på kvällen... :confused:

Det jag menar är att det kanske går att ge HELA dagsgivan vid ett tillfälle, t.ex på kvällen i ditt fall då.

Men det beror ju såklart på HUR mycket kraftfoder man ger, om det är möjligt att göra så. Många "vanliga hobbyhästar" får faktiskt såpass lite kraftfoder att det inte måste delas upp i flera givor. :)
 
Sv: Vad tycker ni ?

Nej de får inte mycket kraftfoder största delen består av morötter faktiskt.
 
Sv: Vad tycker ni ?

i vårt stall:

7.00 - kraftfoder inne
7.20 - ut + hösilage i hagen
11.30 - 13.00 - hösilage ute
16.00 - hösilage ute
19.00 - in och lite hösilage inne, vissa får även kraft då, ej min
senast 21.00 - kvällsfodring, kraft + hösilage

på helgerna nästan alltid tidigare utsläpp.
 
Sv: Vad tycker ni ?

Enda är att jag tycker att de ska få hö innan de får kraftfoder, har fått lära mig att magarna på bättre av det.

Våra hästar (på lösdriften) fodras

1- (xtra giva hö när jag kommer hem från jobbet)
6- hö
kraftfoder (när jag släpat mig ur sängen)
12- hö
17 - hö
kraftfoder när K´s mattar har ridit
22 - hö
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp