Vad tycker ni? Verkar denna artikel rätt?

K

kbr

http://www.horsetrading.se/?sida=artiklar&id=21

Det stå att man ska vara glad över om hästen nästan springer omkull en om den blir rädd. SÄKERHET SÄKERHET jag vill inte bli översprungen av min 450 kg arab.
Har alldrig sett en häst nästan springa över ledarhästen okej att ställa sig nära men springa på???????????????

Hoppas på eran åsikter.

MVH Karin

Sv: Vad tycker ni? Verkar denna artikel rätt?

Jag har aldrig sett en häst i lägre rang trycka sig på ledarhästen vid fara, den skulle garanterat åka på en däng, det är iaf. mina erfarenheter..

Läs även artikeln "Lydig häst" av samma författare. Då faller bitarna på plats. Jag tycker att han har många bra tankar.

Norrland

sitat från sidan

Om du är ute och går med din häst i grimskaft eller lös och hästen blir rädd för något och då nästan trampar ner dig för att den vill vara så nära som möjligt, då ska du bara vara lycklig då är du hästens trygghet. Om den däremot reagerar genom att fly bort från dig trots att inga andra hästar finns i närheten då har du lite förtroendejobb kvar att göra.

Är det verkligen meingen att man ska behöva riskera livet. Ska vi svälja allt med hull och hår bara för att det är en som säjer så här är det.
Tycker ochså att mycket som säjs inom NH är mycket bra saker men samtidigt kommer vi alldrig kuna behandla hästar pricis som andra hästar behandlar varandra isåfall måste vi nog flytta ut i hagen och ha en box i stallet för oss själva.
Någonstans måste det väll finnas en gräns och att säja det som han skriver om att det är bra att hästen nästan trampar ner dig är bra, är nästan faligt.

jag tycker jättemycket om min häst men att riskera mitt liv och mina barns mor för att få den apsoluta förtroendet.
Någonstans måste det finnas en gräns eller.......

reagerade också på det och som jag skrev på hosetrading; en häst springer aldrig över sin ledare oavsett. Och jag skulle defentivt inte bli glad om mina hästar sprang över mig. Det accepteras INTE! räda eller ej så gör man inte. Springer hästen över en är det snarare brist på ledarskap och det är väl knappast nåt att bli glad över :smirk:

Senast ändrad:

Jag har svarat i samma under NH. Här ett utdrag av det svaret, eftersom det verkar som om man missuppfattat Thomas insändare.
Eller så är det kanske jag som missuppfattat? :o :smirk:
.

"Riktigt så uppfattar inte jag det som står. Det Thomas vill få fram, är hästens behov av närhet (fysiskt nära) i vissa situationer, inte att hästen s a s fortsätter in i och över dig. Det blir alltså stopp vid hud-mot-hud.

och då nästan trampar ner dig för att den vill vara så nära som möjligt,
Jag håller med Thomas beskrivning i ovan, däremot inte i ett par andra fall i hans insändare."

LIA

Jag håller med dig, jag tror att det han vill få fram är att om hästen blir rädd och tyr sig till dig, så är det ett tecken på att den litar på dig. Men nog uttrycker han sig lite klumpigt. Som ni andra svarat, en häst ska inte springa på en (eller över en), inte ens nästan.

/Johanna

oki jo kan mycket väl vara så han menar även om han precis som charlieBrown säger uttryckte sig lite dumt

kbr skrev:
sitat från sidan

Tycker ochså att mycket som säjs inom NH är mycket bra saker men samtidigt kommer vi alldrig kuna behandla hästar pricis som andra hästar behandlar varandra isåfall måste vi nog flytta ut i hagen och ha en box i stallet för oss själva.
Någonstans måste det väll finnas en gräns och att säja det som han skriver om att det är bra att hästen nästan trampar ner dig är bra, är nästan faligt.

Jag håller med vi kommer ALDRIG att kunna bli hästens ledare fullt ut. En ledare lämnar aldrig eller sviker sin flock.

Tja, där kanske jag fick ett svar på varför mitt sto nästan kryper upp i famnen på mej ibland när vi går in från hagen... Hon går aldrig över mej men "hud mot hud" är verkligen rätt uttryck!! Tycker det är lite obehagligt då jag är skadad i benet och har dålig balans för tillfället så jag låter henne faktist inte gå så. Ska nog ta och läsa den där artikeln...

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30