Vad tycker ni om Plöninge vs. Galopp?

N

Ninniw

Vad tycker ni om Plöninge vs. Galopp?

Ursäkta att jag varit lite passiv på sistone, arbetar med att lära upp vänstern som musarm. Har skaffat mig en liten fraktur i handen hemma i tv soffan. Inget allvarligt så jag e snart tillbaka på tävlingsbanan. Det e ju mitt år i år.. MOOohahahahaaa… ;)

Men det är därför jag inte skrivit i forumet och varit dålig på att svara på mail, pm, osv. Sorry…

Men! Nu är jag nyfiken, vad tycker ni om galopp på schemat i gymnasiet??? Plönninge naturbruksgymnasium har ju sedan länge erkänt bra utbildningar inom andra ridsportsområden. Vad tycker ni om att de nu även vill ha galopp?

Läs mer: http://www.munkagard.com/plonninge/index2.asp?iMenuID=628&iParentMenuID=516

Sv: Vad tycker ni om Plöninge vs. Galopp?

Nu är jag ju själv för gammal för detta. (Studenten i vår-YES :D ) Men tycker det verkar vara ett bra initiativ. Nackdelen är väl kanske att plönninge ligger väl i Halland? :crazy: Alltså inte jättenära någon av banorna. Men så länge man har ett bra utbyte med tränare och liknande i närheten kan det ju fungera bra ändå. Har ju funnits travgymnasie och andra ridsportsgymnasier länge så varför inte ett för galoppmänniskorna? Det ger ju de som inte har tiden och chansen att rida för en tränare regelbundet möjligheten att även de kunna utvecklas inom sitt intresse!

Jag tror nog det kommer att bli bra! :)

Håller med dig MalanMjöl. Det är nog en bra grej men det borde legat närmare någon av banorna. Vrf ligger det inte på Strömsholm?!

Kan man fråga sig! Om jag inte minns helst fel så var det strömsholm man pratade om första gången man började prata om ett galoppgymnasium. Varför det inte blev av vet jag dock inte! Men plönnige är ju helt klart bättre än inget alls. Nu var det väl en annan skola kring Göteborg som också skulle ha galoppinriktning?

Jo jag tror att de ska ha nån galoppinriktning på naturbruksgymnasiet i Nuntorp, som ligger ungefär 2 h från galoppbanan i Göteborg (och en kvart från Mellerud, dit Henrik Engblom flyttat). Det är amatörtränaren Åsa Edvarsson som ska hålla i kurserna på Nuntorp, hon jobbar som lärare där! :)

jag tycker plönninge är ett första hands val för min del som ska välja gymnasium i februari, men som alla andra också säger är det en nackdel att det inte ligger nära banorna!

Det har talats mycket om Strömsholm och galopp-gymnasium under hur lång tid som helst. Men Strömsholm har inte kommit till skott men nu äntliggen bestämt sig, även om det blev nej. Plönninge har däremot velat ha galopp efter som de har övriga stora ”sport-grenar”, och nu öppnades ju chansen när Strömsholm släppt projektet. Klar nackdel kan tyckas är läget. Men anläggningen och lärarna kommer inget annat naturbruksgymnasium (vad jag vet!) i närheten av. Galoppen får bland annat ”egen” rakbana och travbanan (1000m) skall få en yttre bräddning som skall anpassas för galopp…

Möjligheten att ta med egen häst gör ju att man kan köpa ett fullblod och träna själv på anläggningen. Liksom att man parallellt kan träna hopp/dressyr/fälttävlan. Smart är ju också att visar det sig att galopp kanske inte är sporten för dig kan du ju byta till en annan inriktning, liksom tex monte studenten kan hoppa över till galopp osv…

Det viktigaste är att den redan befintliga och duktiga personalen verkligen brinner för detta och redan har en utarbetad plan för hur detta skall gå till.

Det finns flera naturbruk som vill ha galopp på schemat, men jag tror (hoppas) att förbundet inte kommer stödja att vilka som helst tar upp det i undervisningen. Det finns viktigare faktorer än vart skolan ligger. Anläggning, ekonomisk förutsättning och nationellt intag är tre viktigare faktorer tycker jag…

Men om man bortser från geografiskt läge, några andra invändningar/reaktioner? Positiva/negativa? Några som funderar på att söka redan ti9ll hösten???

*NYFIKEN*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka