Vad tycker ni om Mina Vårdkontakter?

Jag tycker tjänsten är jättesmidig. Har aldrig bokat tid den vägen, men förnyar recept och kan inte se att det skulle vara krångligare att logga in där än rota fram ett telefonnummer att ringa. Mobilt bank ID är ju vansinnigt smidigt att använda!

Jag skulle önska att ngt sant fanns här, men Österrike ligger 100 ar efter med sant. Min syster (apotekare) blev lite chockad när jag sa att här finns inga elektroniska recpept och det gar inte att hämta ut mer än en gang pa varje recept (sa jag maste till läkaren var tredje manad för att hämta recept pa min medicin).

Men det skulle nog vara svart att fa ett system som fungerade här eftersom alla är privata.

Va? Kan läkaren kommunicera med patient hos er?

Här är det enbart meddelanden om att tjänst är utförd eller att ny tid bokats etc. Det är läkarsekreterarna som sköter det. Vill läkaren nåt ringer hen, eller skickar brev.
Antar att det är lite olika hur det är upplagd. Jag kan som ssk ge ett delsvar innan jag vidarebefordrar till läkaren som får åtgärda recept, ringa upp eller vad det nu kan vara. På vår mottagning ( sjukhus ) kommer allt via MVK till oss ssk först. Vi har nu dessutom en verksamhetschef som är MKT drivande i IT inom sjukhus så det kommer med största sannolikhet att öka

Som privatperson tycker jag att det är smidigt, telefontider till VCT är ju ofta svåra att pricka in om man jobbar eller liknande.

Va? Kan läkaren kommunicera med patient hos er?

Här är det enbart meddelanden om att tjänst är utförd eller att ny tid bokats etc. Det är läkarsekreterarna som sköter det. Vill läkaren nåt ringer hen, eller skickar brev.
Kan de väl. :confused: Minns inte om någon läkare skrivit personligen till mig på MVK...brukar vara en sjuksköterska eller sekreterare.

Som privatperson tycker jag att det är smidigt, telefontider till VCT är ju ofta svåra att pricka in om man jobbar eller liknande.
Min vårdcentral har telefontid 8-16 (eller 17 kanske det är). Skitbra. :up: Det är även telefonrådgivning på samma nummer så det är en sska som svarar, ger råd, bokar tid eller vad man nu behöver. Läkarna har egna tel.tider men några är så populära så de har inte tel. tid utan man måste ringa till rådgivningen och boka tel.tid om man vill ha tag på dem.
De har även öppen mottagning till distriktssköterska och läkare varje dag, utan tidsbokning. :up: bra om man inte vill/kan vänta 6 veckor på att få en tid.
Förra sommaren skar jag mig i ett finger en kväll, dagen efter blödde det fortfarande lite så ringde till vc kl 12 och fick en tid hos sköterska kl 13. :eek: :up:

Alltså, jäkla vad smidigt MVK är! Provade för första gången idag:D

Skulle förnya ett recept på p-ring, loggade in runt 12 idag och bad om ett nytt. Nu, kl 17:30, fick jag svar om att receptet var fixat! Men åh så bra!:bow:

Jag har aldrig provat, men kan man få provsvar där?
Jag tog ett prov för 3 veckor sedan, och vår distriktssköterska är bara på plats måndagar och torsdagar och telefontid en timme...
Än har jag inte lyckats ringa rätt tid för att fråga :banghead:'

* Jenny *

Mitt öppenpsyk har tagit bort funktionen att förnya (icke narkotikaklassade) recept på MVK. Jag frågade varför och fick svaret att det är "så speciellt" med psykmediciner. Nu har de i stället talsvar dit man ringer och talar in vilket recept man behöver.
Då undrar jag: Är det bättre med receptförnyelse via talsvar än via MVK :confused: Varför? Man har ju fortfarande inte en personlig kontakt vid förnyelsen menar jag. :confused: :cautious:

Jag har aldrig provat, men kan man få provsvar där?
Jag tog ett prov för 3 veckor sedan, och vår distriktssköterska är bara på plats måndagar och torsdagar och telefontid en timme...
Än har jag inte lyckats ringa rätt tid för att fråga :banghead:'

* Jenny *
Jag tror du kan skriva ett meddelande på MVK och be dem skicka provsvaren med posten. Beroende på landsting kan man även läsa sin journal (enstaka landsting).
När jag skriver meddelande där så klickar jag på "boka tid" och skriver att jag inte behöver boka tid utan bara lämna ett meddelande. Sen ska man ju klicka i vilka tider man inte kan komma, då klickar jag i alla (eftersom jag inte ska boka tid).

Jag förnyar recept och bokar tider via MVK. Supersmidigt. Min husdoktor kallar mig också via MVK om hn vill titta på mitt hål i huvudet (rutinkoll av min stroke)

Liknande trådar

Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 041
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Äldre Mamma har bankerna Nordea och SE-banken och har svårt för att få ordning på det här med e-legitimation med bankerna. Det funkar inte...
Svar
19
· Visningar
1 399
Senast: ylvali2
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 534
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar