vad tycker ni om detta?

A

Anja586

har haft en häst på foder nu i lite mer än en månad. hon har haft jäääääte bra kondition och när jag red vad jag tyckte var ett hårt pass så blev hon inte det minst svettig eller andfådd. Men nu, i förr går och igår när jag red så andades hon väldigt ansträngt och blev hur svettig som heslt! det skummade riktit om henne! men hon såg inte hängig ut och trött och så varken före eller ett tag efter att jag hade ridit. det var inte varmare än vad det vart förrut heller och jag red inte håradre eller längre utan snarare kortare tid och lite lungnare.
det som har ändrats är att jag har börjat ge henne en tesked salt morgon och kväll, kan det vara det som har fått henne att svettas? eller kan det verklien vara det? hon har alltså inte fått nått salt innan, förrutom det lila som det är i Krafft grund, hon har heler inte rört sin salt sten, det är därför jag ger henne saltet nu.

ska nog ta tempen på henne och se om hon har feber, men hon såg inte hängig ut och var inte snorig eller så men ska kolla i allfall.

så vad säger ni? vad kan der bero på? om det skulle vara att hon har tappat konditionen så borde det ju vara mer stegvis och inte så där helt plötsligt?

Sv: vad tycker ni om detta?

jaha... 45 personer som har läst det och inte någon av dom har en åsikt?
komm igen.

Jag skulle kunna tro att saltet har en inverkan... Men ta tempen å se om hon har feber, sen skulle nog jag ringa och rådfråga vetrinär iallafall!
Hur länge har du gett henne saltet?

låter som hon är sjuk eller på väg att bli sjuk.. gör det till en vana och tempa alltid före ridning.. helst ska man tempa på morgonen innan hagen.. men det funkar ju inte alltid.. skriv ner tempen i ett block så ser du så fort det ända sig...

Efterssom det är en foderhäst tycker jag först och främst att du ska ringa ägaren och höra efter. Kanske har de märkt något liknande på henne innan?

Det är inget så enkelt som att hon har börjat sätta vinterpäls? Vissa hästar kan bli ganska matta, hängiga och börjar svettas ofantligt vid pälssättning.

Om du misstänker att det kan vara saltet som gör det är det bästa att helt enkelt ta bort saltet och se. Om hon nu inte brukar svettas så mycket är det nog inte nödvändigt att ge henne extra salt i fodret, ge henne tillgång på saltsten istället så att hon kan reglera intaget själv.

Men som sagt - ring ägaren och hör efter. De blir nog bara tacksamma att du frågar dem istället för att få reda på eventuella problem i efterhand ;) .

Lycka till!

Jag tycker att det är en bra start att du tar tempen på henne. Den brukar säga en hel del. Inget annat fel? Inte svullen/öm någonstans? Skriv så mycket fakta du vet så ska vi nog slå våra kloka huvud ihop. Trött/att det kan vara jobbigt ibland, kan bero på mycket, man vet ju med sig själv.. Träningsvärk, ny mat, druckit lite, infektion etc.. Tränat mycket dagarna innan? Rider du omväxlande?
Ulrika

Jag tycker du tempar och sedan ringer ägaren. Det är alltid bra att ha lite fakta att komma med. Fråga hur mycket hästen brukar påverkas av att sätta vinterpäls eller om det är något annat som kan spela in.

igår när jag red var hon helt normal. ska börja ta tempen på hene dagligen, vad är det nu igen det ska vara?

hon fick gallor förrut, för ca 2 veckor sedan som har gått bort nu, då kontaktade jag ägareno ch frågade om detta,men han hadei ngen som helst aning om hästen hade haft det förrut eller inte. ska nog tillägga att hon kommer från ett uthyrnings stall så han ser det ju bara som en verksamhet och bryr sig itne så mycket.

men som sagt, ska ta tempen i fortsättningen.

jag tror man brukar säga att det är feber över 38 grader, men vågar inte sätta mitt huvud på det. Dessutom är det säkeret lite som på oss människor, att det är olika från individ till individ.. Bästa är om du vet var hennes normaltemp ligger.
Sedan kan jag tänka mig att det är olika hur varje häst reagerar på mycket respektive lite feber. Jag vet folk som blir jättedåliga av bara lite, medan andra kan klara sig ganska fint med mycket

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka