Vad tycker ni om dessa två analyser, vad behövs mer?

bukelist

Trådstartare
Nu har våra analyser på vårat hösilage kommit. Vill höra vad ni säger.
Det är från två vallar. Konstigt nog är den äldre vallen bättre. Så har det varit varje år.

Ni som kan. Vad bör jag tillsätta för något? Kommer behöva allt hösilage själv. Vilket bör jag börja med? Eller bör jag dela upp det på något annat sett. Kanske öppna från båda sorterna och dela hälften hälften?
Har unghästar, avelsston och en del ridhästar. Men alla är extremt lättfödda individer. Islandshästar.

Per kg foder Storlägda

TS 76
Råprot 56
Smältbart råprot 29
Omsättningsbar energi 7,7
Kalcium 2,0
Fosfor 1,2
Magnesium 1,1
Kalium 10,5

Per kg foder B-lägda

TS 73
Råprot 75
Smältbart råprot 48
Omsättningsbar energi 6,4
Kalcium 2,0
Fosfor 1,3
Magnesium 1,1
Kalium 10,7

Sv: Vad tycker ni om dessa två analyser, vad behövs mer?

foder nr 2 låter suveränt. En kvot på 7,5. Jag skulle jubla! Då räcker det med att ge grovfoder. (foder nr 1 har en kvot på 3,7 och det är inte lätt att fodra med)
Delar du hälften/hälften så får du en kvot på 5,4 så jag skulle nog ge 60% av nr 2 och 40 % av foder 1. (om du vill ha en kvot på runt 6 förstås). Annars anpassar du så att du får den kvot du vill ha.
Till avelsstona får du nog hålla dig till foder nr 2. (och även de unga) Att det är lättfödda hästar gör ju det hela svårare för då kan du inte komplettera med sånt som ger för mycket energi.

Senast ändrad:

foder nr 2 låter suveränt. En kvot på 7,5. Jag skulle jubla! Då räcker det med att ge grovfoder. (foder nr 1 har en kvot på 3,7 och det är inte lätt att fodra med)
Delar du hälften/hälften så får du en kvot på 5,4 så jag skulle nog ge 60% av nr 2 och 40 % av foder 1. (om du vill ha en kvot på runt 6 förstås). Annars anpassar du så att du får den kvot du vill ha.
Till avelsstona får du nog hålla dig till foder nr 2. (och även de unga) Att det är lättfödda hästar gör ju det hela svårare för då kan du inte komplettera med sånt som ger för mycket energi.

För oss som fortfarande tycker analyser är grekiska (:D). Vad innebär kvot och hur räknar man ut denna?

Kan ju ta 60/40 så borde det bli bra. Hästarna går på lösdrift men inte med fri tillgång utan vi utfodrar minst 4 gånger per dag. Nu går avesstona med unghästarna och även någon ridhäst går där. Så det är svårt att ge någon speciell häst något mer eller mindre.
Dock får hingsten på 23 år det bättre fodrert. De borde han klara sig fint på. Även han är EXTREMT lättfödd. Men han borde inte bli bukig på det. För det är inte så mycket energi i det.

För oss som fortfarande tycker analyser är grekiska (:D). Vad innebär kvot och hur räknar man ut denna?

Man delar omsättningsbara proteinet med energi. 48 delat med 6,4, svaret blir kvoten. dvs 7,5. Mycket bra för lättfödda hästar.
Det blir till att läsa gamla fodertrådar :)

Instämmer, foder nr 2 väldigt bra! Instämmer med förgående skrivare. Hoppas bara att vi får samma tur, nu när vi har haft en kvot på 4,2, inte billigt att kompensera med kraftfoder...

Senast ändrad:

Du tar smältbart protein och delar med energin (MJ). Hästar ska ha minst 6 gram protein på varje MJ. Sen kan det individuella behovet variera. Vissa passar bättre på kvoter närmare 7, men man ska se till att inte vara under 6. (enligt SLU/forskning)
För att se minigränsen för protein tar du bara MJx6 och ser vad du får. Då vet du vad du minst ska ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama