Vad tycker ni om dessa bilder?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Dessa bilder är tagna ca en månad emellan, tycker ni att det ser bätte ut eller ser det sämre ut?

Här hade han varit riden lätt med min Freeform ca 8 ggr.

112_1237.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2006/112_1228.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2006/112_1235.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2006/112_1232.jpg

Här har jag ridit med min Torsion ca 7-8 ggr de senaste 2 veckorna. Tills för 2 veckor sen vilade han i ca 3 veckor pga att jag inte hade någon sadel.

113_1363.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1347.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1360.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1361.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1362.jpg

Efter ridning:

113_1370.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1369.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse feb - mars 06/113_1371.jpg

Eller det kanske inte syns någon skillnad?

Sv: Vad tycker ni om dessa bilder?

Vad har hänt? Det är en klar försämring enl. mitt öga att se och tycka.

FF-tiden, en rygg som börjar få muskler och ta form, jämnhet över hela överlinjen som tyder på att det är helt på rätt väg utifrån vad ni gjort eller inte gjort.

Torsion-tiden, en rygg som försvunnit, allt man ser på FF-tiden är borta från nacke till rumpa, gropar, och sänkt rygg.

Om det beror på sadlar eller inte vet nog bara du för även hullet ser sämre ut på Torsion-tiden korten.

Det ser ju även lite vågit och "ruggit" ut på de senare bilderna runt manken så då ligger nog den första sadeln bättre.

Tycker du han ahr minskat i i hull? Jag tycker snarare han har fått mer hull :confused: Det kanske är bilderna som luras? Han ahr även gått utan täcke de senaste dagarna pga att det har varit varmare, så han ser lite skabbigare ut än vad han gör på de andra korten. Kanske är det som gör det?

Hur menar du med att han har fått sänkt rygg?
Jag tycker han också har fått mer nacke sen FF-tiden. På bilderna med FF stod han och tiggde om mat och blåste upp sig lite, kanske är därför han ser lite mer musklad ut? På den första bilden har vi fått honom att höja ryggen, så han ser mer musklad ut än om han hade stått avslappnat (vilket han gör på Torsion bilderna)

Jag ska ta fler bilder imorgon som visar hela hästen, för har han tappat muskler är ju inte det bra :crazy:

Hästen gillade nog FF mer, tror det berodde på att den var mer stabil och var mer stötdämpande och tryckfördelande än Torsion.
Jag galopperade iofs mkt mer med FF, ahr inte galopperat med Torsion än pga att jag håller på att sätta igång honom. När jag köpte FFn (i dec) så var han hyfsat igång iaf. Vid köpet av Torsion hade han somj sagt vilat i 3 veckor nästan. Veckan innan vilan hade jag en demosadel av Torsion, och den gick han mkt bra med, den fick jag i samma veva som jag tog bilderna för Freeformen. Tyvärr var min Freeform sned, därför blev det en Torsion istället. (för lång lev.tid för en ny FF)

Dalakhay: Det är schabraket som gör dom vågorna, det syns lite dåligt på bilderna. Hans päls har blivit vågig pga att han blev svettig (hans päls är nu ca 5 cm lång :crazy: ) Tror inte att sadeln ligger dåligt, för han går mkt bra den.

Tack för era svar! Ska som sagt ta nya kort imorgon så får vi se vad som sägs då.

Utifrån de bilder som finns så blir det lite olikvisande då han står upp med hals på ena och ner på andra. Men tittar man på uppifrån-rygg-korten så ser man även där att han är mer ifylld runt manke på FF-korten, den utfyllnaden följer sedan hela hans rygglinje i en rund/platt form med mer utfylld rygg (bredare/påbörjan till musklad) som sedan avslutas med en påbörjad hjärtformrumpa.

Tittar man på Torsionkorten uppifrån så ser man att han har minskat runt manken är mer urholkad och den breda ryggen är försvunnen för att bli mer en ryggrad och inget kring den (mer åt takform) och avslutas med en rumpa som tappat hjärtformen (musklerna).

Som du säger så är han nog ruggligare p.g.a. att han gott täckeslös en stund, men hullet är sämre håret som står rätt ut gör ju att en häst ser fylligare ut men eftersom musklerna har blivit sämre så kan han nog behöva ha lite mer foder.

Men han har fått precis lika mkt foder hela tiden... Nu ska han dock få mer foder, då han fäller och då vi har ökat träningen lite. Han får 8 kg hösilage/dag och 2 nävar krafft groov (ca 0,25 kg) om dagen. Nu ska han få 0,5 kg/dag. (pga att vi inte har haft en sadel under en lngre tid har jag inte höjt och sänkt maten hela tiden. Ibland har vi haft sadlar, men något har alltid blivit fel i slutändan. Så då tycker jag det är bättre att höja maten när jag vet att han kommer få motion regelbundet, för longering och tömkörning är han trött på efter ett halvår med det.)

Jag tror bilderna luras lite, här hittade jag en bild som togs för en vecka sen (22feb). Man ser inte rygglinjen, men man ser halsen och rumpan bättre. Här gick han fortfarande med täcke.

7.jpg

Här har jag också några kort på hur han såg ut den 1 feb.

Nasse74.jpg

Torsion9.jpg

Torsion10.jpg

Nasse60.jpg

Torsion7.jpg

Då är det ju av den anledningen han ser magrare ut och tappat av.

Samma mat, men fällning, utan täcke och ökad träning, samt lite sadel.

Jag tycker Torsion ser trång ut, och att den viker in sig exakt där han har sina gropar kring manken. I höjd med pommelsändarna, säger man ortspets på en sån? Kommer en pad till på det så blir det ju ett större tryck även om allt är av mjukare sort och då förklarar det varför han får groparna istället för utfyllnad. FF ligger annorlunda, helt rakt ner och ger utrymme att jobba mer med ryggen vilket jag tycker korten har visat. Kolla dina sadelkort så ser du skillnaden.

Den sadeln var demosadeln jag fick låna av Torsion. Jag sadlar lite längre bak. Kan ta kort på den imorgon med och visa hur den ligger.

Usch... hoppas bara att han får för lite mat, och att han därför har blivit tunnare (jag ser det du pekar ut på bilderna, men jag ser honom ju dagligen så jag ser ju honom ur alla vinklar, då tycker jag inte det är så tydligt som du nog tycker). Jag dör om det har med sadeln att göra. :crazy:

Ska jag prova att fylla framvalvet med vadd? Eller man kanske kan såga ur framvalvet lite så det upplevs som bredare? Kan plocka ut det imorgon och kolla på det.

Diabolical_Kitten skrev:
Den sadeln var demosadeln jag fick låna av Torsion. Jag sadlar lite längre bak. Kan ta kort på den imorgon med och visa hur den ligger.

Usch... hoppas bara att han får för lite mat, och att han därför har blivit tunnare (jag ser det du pekar ut på bilderna, men jag ser honom ju dagligen så jag ser ju honom ur alla vinklar, då tycker jag inte det är så tydligt som du nog tycker). Jag dör om det har med sadeln att göra. :crazy:

Ska jag prova att fylla framvalvet med vadd? Eller man kanske kan såga ur framvalvet lite så det upplevs som bredare? Kan plocka ut det imorgon och kolla på det.

ÄR väl kul med sadlar ;) , tänk va tråkigt det skulle va om man hittade en sadel som passade, va skulle man göra då!?

Finns det inte vidare pommel på dessa sadlar? Eller varför inte beställa en ny FF som ändå såg ut att göra honom bra om han trivdes med den alla kan ju inte va snea.

Javisst, vad skulle jag annars lägga all min tid på om det inte vore att leta sadlar? :idea:
Nä.. fy.. jag fasar över att åka till stallet imorgon... Tänk om det är sadeln :confused:
Tror inte Torsion har det, utan isf är det väl något hemmabygge man får fixa till.

Jag kommer inte beställa en ny FF innan jag är säker på att det är Torsion, men självklart, är det Torsion det är fel på så får jag ge mig in i karusellen igen.... Suck...
Men sen så är det faktiskt så: vid mig så är säkert alla sneda. Jag är inte född med tursked i mun precis, så det skulle faktiskt inte förvåna mig, om just den sadeln som jag då får är sned IGEN.

Jag kom att tänka på ännu en sak... Pommeln på Torsion ligger ju inte hårt mot hästen... Inte vad kjag kommer ihåg iaf. Och då BORDE den inte kunna orsaka "gropar". Men jag ska kolla det imorgon... Ska även hoppa upp och känna för säkerhets skull. Kan se om jag kan ta lite kort på det med när jag ändå är igång.

Nej... FYYYYYY Sissu! Nu gjorde du mig orolig! :crazy:

Det är ju så när man är inne i djungeln och inte har 30 papp att kasta upp på fyra olika sadlar, 1 för varje kvartal så att man har ngt. som passar året om, då blir man till slut väldigt vaken. Det ÄR och FINNS verkligen något fel på ALLA sadlar man provar. I allafall så har det varit så för mig de sista kanske fem åren. Fast å andra sidan så var min "haffe" en sadeldröm för han sa till själv vad han ville ha oavsett om det passade eller inte enligt mig.
Den jag har nu är en mardröm med det uslaste sadel -och gjordsläge jag träffat på.........

Man måste lära sig blunda lite, för tittar man MYCKET noga så tror jag 99% av alla sadlar är snea eller ojämt stoppade oavsett vilken prisklass man tittar i. Har inte varit i en affär och glott på sadlar utan att ha hittat flera stycken som det är nåt fel på.

Jag tycker 8 kg hösilage låter lite lite? Är det väldig torrt?

/T

Men jag tycker ju att jag borde slippa byta en bomlös efter två veckor :confused:
Min häst sger bara till om sadeln gör ont, om sadeln "bara" hindrar honom eller är lite obekväm så visar han det genom att han inte galopperar bra, eller gör en bra galoppfattning, eller skjuter ut bogen i en volt. Därför är det så svårt :crazy: Även om man kan tycka att sadeln ligger bra efter konstens alla regler kanske han inte gillar den ändå. Helt hopplöst. Men vid de bomlösa har han varit glad vid alla, och han ahr jobbat bra.

Jag hittar fel på alla sadlar. Den enda sadeln som inte har massor med fel är en Albion k2 dressyr. Tyngdpunkten är för långt bak för hästens rygg, men det är det enda. Annars passar den jättebra. Men det är 15000 och hästen är inte färdiogmusklad ännu. Och jag har redan lagt nog mkt pengar på sadlar, vill gärna slippa lägga ner ÄNNU mer.

Som tur är så ändrar inte min häst sig för varje årstid, han håller vikten bra under hela året, han går inte upp något nämnvärt vid bete. Dock musklar han sig mkt :crazy:
Visst är det bra, men det är inte bra för min ekonomi...

Nu glömde jag iofs kameran idag, men jag kanske kan kila hem och hämta den sen... Ska kanske prova en ny sadel idag med... Om det är något fel på Torsion får jag VERKLIGEN hoppas att den andra sadeln passar.

Ja, det är väldigt torrt. Enligt ett program som stallägaren har så ska han få 7½ kg/dag och 0,25 kg krafft/mål. Men jag ger hellre mer hö än mer krafft.

Mina islänningar får mer hösilage/hö än det...

Vad är det för program?

Men det ser inte ut att räcka. Program är bra men du kan inte lita blint på dem. Han har tappat överlinje på korten, ge honom mer mat. Jag fick också ökapå nu då min häst började tappa, vi hade bytt hö och fick med analys 2 st med väldigt skiljda värden... Det var nog det lägre som stämde...

Kameran dog efter 2 bilder, så får fota imorgon eller i helgen.

Men jag kollade honom noggrannt och jag tycker inte han har ändrat sig så mkt faktiskt. Han kanske har tappat lite hull, men han har knappast för lite hull. Rumpan är fortfarande lika hjärtformad som den var förr.

Vi kollade sadeln också, det var INGET hårt tryck under framvalvet. Jag la all min tyngd på framvalvet men det blev fortfarande inget stort tryck. Kompisen hade handen under. Sedan bytte vi och hon fick hoppa upp så jag kunde känna ordentligt. Även om vi la ett plötsligt tryck på framvalvet (alltså lutade sig helt på framvalvet) så reagerade inte hästen alls. Han bara stod och tittade på något annat. Jag hade även handen under framvalvet när han skrittades, och det enda som kändes var bogbladet som klämde min hand lite, men mina fingrar klämdes inte, och de var under framvalvet.

Tycker han ser ut precis som vanligt... Min kompis höll också med mig, och tyckte inte han hade förändrats alls den senaste månaden. (hon träffar honom ganska ofta, ibland flera ggr i veckan när hon hjälper mig i stallet)

Tycker han ser ut precis som vanligt... Min kompis höll också med mig, och tyckte inte han hade förändrats alls den senaste månaden. (hon träffar honom ganska ofta, ibland flera ggr i veckan när hon hjälper mig i stallet)
hemmablind kanske?

Har ökat maten idag från 0,25/dag till 0,5 kg krafft/dag, ökningen har jag funderat över den senaste veckan, men jag har väntat pga att jag vill vara säker på att han behöver det innan jag höjer. Ibland har han bara dagar då han är lite seg, och nästa dag är som en gummiboll. Men idag märkte jag att han efter 2 dagars vila var seg och inte verkade ha energin som han brukar ha, så då höjde jag.

Liknande trådar

Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: emlem
·
Övr. Katt Tänkte ta och presentera Cáhppa (hon fick namn efter omröstning på ett annat forum). Huskatt, ca 8 veckor, hittad under en trapp. Hon...
Svar
11
· Visningar
1 120
Senast: MsLuna
·
Övr. Katt ....växer så det knakar om honom.....han som bara vägde lite över 800 gr när jag fick hem honom då var han ca 10-12 veckor . Nu är...
Svar
2
· Visningar
989
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som lever med Rasen Cane Corso. Jag vet ju att det finns ett par till här på forumet...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
46 649
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar