Vad tycker ni om denna ?

gylle

Trådstartare
Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är fy skam.
Vad tycker ni ? Blir lite sugen på en tripp över bron med stoet :angel:

http://stald-boegegaarden.dk/?DK/Hingste/Bøgegårdens Graf Stakkato.aspx

Bedömningen han fick i Herning
BEDØMMELSE HINGSTEKÅRING 16.03.2008
Springbetonet, storrammet, højtstillet hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Passende lang, velansat, velformet hals. Lang, lidt fremskudt skulder. God albuefrihed. Middellang, markeret manke. Lidt lang, men smidig lænd. Middellangt, velformet, muskuløst kryds. God lårmuskulatur. Lemmerne passende føre og tørre. Velformede hove. Bevægelsen god i skridt og trav, særdeles god i galop.
Krop: 8-8-8-9
Lemmer: 8-8
Bevægelse: 7-7-8
Helhed: 8
Springteknik løsspringning: 9
Kapacitet løsspringning: 9,5

Sv: Vad tycker ni om denna ?

Åhh tackolov, äntligen! :D
Ser ut att va rätt hingst för dig och ditt sto!

Den hade jag tagit iaf. Det kan nog bli riktigt bra, den har ju en kul stam, med mycket av det bästa.

Han ser jättetrevlig ut! :)
Har lagt in stammen här: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10482405
Gillar framförallt linjeaveln på det fantastiska stoet Steingilde, genom helsystrarna Geri och Gotthilde!

Mvh Cissi

(Är det något jag funderar på, så skulle jag vilja se mer prestation i stostammen dock, fast det är ganska "ungt" iofs)

Du brukar väl ha koll på dom danska,hur kunde du missa honom:confused:
Jag har sett honom live :love:

Du brukar väl ha koll på dom danska,hur kunde du missa honom:confused:
Jag har sett honom live :love:

Ja du får väl erkänna att jag faktiskt haft dåligt med tid sista åren att hålla mig helt ajour med vad som hänt på den biten. En av anledningarna till att jag kände mig väldigt nollad när jag snabbt skulle hitta hingst. Har haft alldeles för mkt annat skräp i huvudet :p

Kan ju avslöja hur pass tankspridd jag är nu för tiden, vet att jag på någon av de sista tävlingarna (kan inte ens komma ihåg vilken så illa är det) så stod jag och tittade på en hingst just av den modell jag nu vill ha och tänkte att den skulle vara något för Jola så småningom (vill ha i stort sett samma typ till henne sedan), nu till det mkt pinsamma jag kan för mitt liv inte komma på vad det var för hingst :eek: Är det det man kallar tankspridd :angel:

Han ser jättetrevlig ut! :)
Har lagt in stammen här: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10482405
Gillar framförallt linjeaveln på det fantastiska stoet Steingilde, genom helsystrarna Geri och Gotthilde!

Mvh Cissi

(Är det något jag funderar på, så skulle jag vilja se mer prestation i stostammen dock, fast det är ganska "ungt" iofs)

Har inte alls hunnit kolla stostammen, ramlade precis över sidan. Håller hon på att släppa ikväll så blir det ju lite för snålt med tid att organisera att köra över, så han får ju finnas som ett alternativ om vi tappar denna brunst. Då har jag ju lite tid att kolla upp honom mer. Hade ju inte varit fel att se en video på honom.

Nu är jag egetligen fel person att uttala mig om den tekniska biten för det jag tycker är bra/dåligt kanske någon annan bedömmer annorlunda.
men jag tyckte så här,strålande mentalitet! 10p för den från mig:love: Och såg mycket smidig o välbalanserad ut för att vara så ung och trots sin hoppstam rörde han sig förvånadsvärt bra i traven som var taktfast o utvecklingsbar.
Hörde även att testryttarna tyckte om honom

Kan väl tillägga lite kuriosa.Graf top har ytterligare 5 avkommr i DK,varav en 1999 tävlar MsvB hopp och en 2001 som tävlar MsvA

Det låter ju positivt.

Började sitta och fundera på en sak, du har väl också någon dansk om jag inte minns fel.

Han är dansk och stoet är dansk, måste egentligen seminering ske i danmark om man skall regga fölungen i DV ? Jag vet att den måste det om jag skall regga i ASVH men som sagt vad gäller egentligen om man seminerar här och sedan reggar i DV (och sedan gör en tilläggs registrering i ASVH) hmmmm borde inte det fungera om man tänker på de som tex reggar i mecklenburg odyl ?

Hur upplevde du honom förrästen vad gällde grovlek ?

jag tycker inte han är grov (han hade passat mitt Willemoes sto utmärkt)
Vill du se bilder på honom utan låda så kan jag hjälpa med det ochså,men är för blond för att förstå hur man länkar :o

Vi har haft en hingst e Graf Top (Go on Top) hos oss i Tyskland. Han var premiehingst i hoppning vid premieringen i Verden och gick kanonbra i unghästklasserna och kvalade till Bundeschampionatet som 5-åring. Straxt efter det såldes han till Mexiko och kastrerades, där går han 1,50-klasser nu som 8-åring.

Mer info om Graf Top:

http://www.germanhorseconnection.com/main.php/en/details/02301

Gillade faktiskt skimmlen på deras hemsida bättre :angel:
Men nu vet jag ju inte vad du letar efter eller vad du har för sto, men bara sådär på korten så tilltalade han mig mer..

Jahapp, så får man stoppa ner alla sina smaskiga hingstideer i bakfickan och spara såvida de inte bor i skåne, blev en starkt förkortad skara att välja bland efter kvällens ultraljud, hon står nu med två jätteägg som går när som hellst, skall vi ha någon chans så måste hon semineras så tidigt som möjligt imorgon och då skall vi ha tur om de sitter kvar.
Fryst på maiden avrådde Lena ifrån och därmed försvann definitivt Saint Amour (vars frysta finns på flyinge) också.
Jahapp vad finns i närområdet så att vi kvickt kan hämta efter tappning blev till att sitta och glo på flyinge i stort sett (tur man i alla fall har alla de hingstarna så nära, hade man bott i obygden hade det varit ganska kört)
Har ju innan varit lite inne på Balougraph ny runda och kolla hans videofilmer och kort och stammässigt känns han mums, exteriört gillar jag honom, uttrycket gillar jag men icke frambenen i hoppningen shit kändes inte alls bra hmmm vem skall jag då välja av deras hingstar. :confused:
Så denna gjorde sin vanliga totalomvändning och valde en hingst som jag inte är särskilt förtjust i exteriört men som har den kvickhet och energi i hoppningen jag anar mig behöva komplettera stoet med och som dessutom har bra gång precis som henne. Så får vi hoppas att min hastigt uppkomna magkänsla att det kan bli bra stämmer.
Imorgon så fort som möjligt så semineras hon med Niveau

Jag tror att det kan bli toppen !

Jag är oerhört förtjust i Emilion blodet och skulle mycket väl kunnat tänka mig Niveau eller ännu hellre Empire till mitt sto !!

Exteriört är ju Niveau ändå rätt mycket trevligare än Saint Amour (tycker jag!)

Vad skönt att du har hittat en kandidat till ditt sto, även om det inte blev som du hade tänkt... men det blir ju aldrig som man tänkt! Niveau gillar jag inte heller exteriören på precis som dig, men han är ju otroligt kvick och smidig i hoppningen o det lät ju som du ville kompensera upp det på stoet så då är han nog ett bra val! Vill du dessutom bibehålla gångarterna så är ju Niveau en av de hopphingstar som faktiskt även har en utmärkt trav! Men eftersom ditt sto är högställd så blir nog förhoppningsvis typen på avkomman inte så dålig endå, tror att valet faktiskt kan vara riktigt bra! Jag gillade också Balougraph, men hoppmässigt och gångartsmässigt så skulle jag hellre välja Niveau utifrån din beskrivning till ditt sto. Hoppas hon tar sig.

/Maria

Borde inte skriva något nu (lite för mycket vin för att hjärnan ska vara på topp....)
Stammen på den första hingsten såg vid en snabb blick ut att inte kunna bli bättre! Har dock inte kollat på den med något längre öga...
Nu har du ju bestämt dig för Nivaeu men jag tänkte komma med min åsikt om Balougraph ändå. Jag har haft honom som kanditat till båda mina ston som jag vill förbättra frambenen på. Detta var inget som jag tänkte på var negativt på honom under bruks. Nu blev det inte mer än kandidat så jag har inte kollat in honom så mycket det senaste.
Men men..... Lycka till i morgon och hoppas äggen är kvar!

Liknande trådar

Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18