Vad tycker ni om denna stallritning?

E

EmmaKarl

Så nu har jag fått idéerna på papper, en början i alla fall :)

Först måste jag fråga hur man infogar en bild som är ett Microsoft Office Word-dokument? :p

Sv: Vad tycker ni om denna stallritning?

Så att ni på Bukefalos kan se den alltså. Försökte infoga bild men fick bara fråga om URL...

Hm, vanliga bilder brukar ju läggas upp på ex pixbox och sedan kan man lägga upp dem här, men jag vet inte om sådana dokument går att spara som bild på ex pixbox?
Du har inget annat ställe du kan lägga upp det i och så länka till annars?

Annras vet jag inte hur man ska göra. Jag är inte så bra på det här med bilder och buke, men jag tänkte att jag kunde skriva något förslag iallafall :)

Kolla på Datorer eller Bukefalos-hjälp, där finns en tråd om hur man lägger in bilder.

du måste ladda upp den på tex facebook eller pix box först.. sen när du har gjort det går du in på bilden på tex facebook. högerklickar på den och trycker på egenskaper.
Kopiera URL.en och klistra in det här när du ska infoga bilden..

Oj vad krångligt... Men tack så jättemycket för hjälpen :)
Här kommer den:

31991464.jpg

Vad tycker ni? För mycket eller för lite utrymme till något? Än så länge är det ju bara ett första utkast av min dröm :P

Ligghallen har jag skrivit som 10x20m, hur många hästar hade ni haft där? Lösdriften tänkte jag ha Active Stable-inspirerat så hästarna skulle inte äta i ligghallen. Vad det gäller invänjningshagen och de två sjukhagarna så tänkte jag att man kan öppna upp mellan dom om inte alla boxarna är fulla.

Ja, alla synpunkter är välkomna :)

Vad menas med invänjningsbox/hage? Ny häst i stallet?

Vad menas med invänjningsbox/hage? Ny häst i stallet?

Ja, precis :) Om alla andra går i en stor flock i lösdriften kan det ju vara lite taskigt att släppa in en ny rakt in tänkte jag. Den nya hästens hage ska ju angränsa till lösdriften så att dom får nosa lite på varandra :)

Jag hade bytt plats på toaletterna och omklädningsrummet och haft ingången från stallgången istället och ökat tork och tvättrummets yta istället, den lilla gången bakom det rummet är bara döyta enligt mig, alt lagt tvätt- torkrummet mot ytterväggen och låla omklädningsrummet ligga där du idag har tvätt- torkrummet.

det ryms inte såå många hästar i 20x10 meters ligghall,att du behöver 2 toaletter,tror jag.fikarummet ser oxo väldigt stort ut i jämförelse.

Hur många hästar tror ni skulle vara lagom? Tänkte att två toaletter och lite större fikarum kan vara bra om man hyr ut ridhuset, anordnar lite kurser osv :)

Större tvätt- och torkrum antecknas! :) Hur många kvm tror ni är lagom?

Hej

har inte följt tråden från början. Men i vilken stad gäller din byggnation?
Är det Västerås?

Är mycket intresserad av en fungerande lösdrift, men sådana är det mycket ont om.

Hälsningar Ingela

En liten grej bara... När man ska in och ut från ridhuset kanske det är mindre bra med en dörr till fikarummet och tvättrum som slås upp i gången, så antingen om dörren flyttas eller om den kanske går inåt mot fikarummet =)

Oj vad krångligt... Men tack så jättemycket för hjälpen :)
Här kommer den:

31991464.jpg

Vad tycker ni? För mycket eller för lite utrymme till något? Än så länge är det ju bara ett första utkast av min dröm :P

Ligghallen har jag skrivit som 10x20m, hur många hästar hade ni haft där? Lösdriften tänkte jag ha Active Stable-inspirerat så hästarna skulle inte äta i ligghallen. Vad det gäller invänjningshagen och de två sjukhagarna så tänkte jag att man kan öppna upp mellan dom om inte alla boxarna är fulla.

Ja, alla synpunkter är välkomna :)

Det är billigare att bygga än länga pga taket än en byggnad i vinkel. Kanske kan lösdriften ligga till vänster i bild istället som en förlängning av stallet. En del säger att du inte får ha så många hästar i lösdriften, men om jag inte räknat fel blir det om varje häst skall ha 10 kvm plats för 20 hästar (och du får har fler 7,2 kvm per häst om de inte äter där) det är ju inte så lite. Jag hade nog byggt två lösdrifter om du skall ha så mycket hästar där.

Hälsning Maja

Hälsning Maja

stallritning_127131259.jpg

Tog mig friheten att slarva ihop ett stall, nästan helt utifrån din. Det enda jag ändrat på är dörrplaceringarna till ridhus samt lösdrift. Gjort sadelkammaren mer avlång samt minskat ner på fikarummet.

Nu är tanken givetvis att allt ska ligga på en rät linje, men jag är så otroligt trött. :p
Hur som helst, Omklädningsrummet direkt innanför stalldörren. Personer som använder ridhuset kan likväl använda den uppvärmda (?) toalett/duschen som placerats precis vid ridhuset.

Spolspilta lätt tillgänglig för leriga lösdriftshästar samt lätt kunna ventilera ut all eventuell fukt. Man skulle även kunna ha denna som ryktspilta och då använda den utsatta ryktytan till något annat.

Vill man inte ha dörren till fikarummet ut emot stallgången kan denna flyttas till utrymmet mellan där, om man inte väljer att använda den till tex skottkärror?
Fönster i fikarummet så man kan kika på arbetande ekipage.

Grepar, spadar osv direkt anslutning till ridhuset så eventuella gäster lätt kan städa efter sig.

Ser nu att det blir ganska trångt gången in till ridhuset, man kan ju flytta allt på vänster sida en aning?!
Så många täcken får la inte plats att torka på den utsatta ytan?
Hur hade du tänkt dig med foder osv?
Behöver du en invänjningsbox?

Kombinerar du en ryktspilta med spol samt tar bort invänjningsboxen så får du en yta för eventuellt foder (Om man då byter ut de två ryktspiltorna och bygger ett foderrum där)

Nej, nu snurrar hjärnan. Blev helknasigt det här. :rofl: Jag går och lägger mig! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 921
Senast: MML
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat