Vad tycker ni om denna foderstat??

carintire

Trådstartare
Har köpt ny häst Trakhenersto på ca 160 cm och fick denna foderstat av förra ägaren.
groov 90 ca 1/2 kg och 1/2 kg korn och 1/2 kg havrekross.
Hösilage 8 kg.
Hon har ridits ca 3 dagar i veckan. Hon är lagom i hullet men lite omusklad på rumpan.
Tycker det låter som mycket mat. Vad tycker ni?

Jag tycker det låter som ganska lite mat. Framför allt grovfodergivan. De skulle behöva ligga på 12-15 kg, för att hästen ska må bra.

Kraftfodret beror ju på vad grovfodret innehåller. Det går inte att säga något om kraftfodret (varken mängd eller lämplig sort) utan att veta vad som saknas i grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 007
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar