Vad tycker ni kan vara rimligt att vår ponny används i ridverksamheten?

H

Helena och Elin

Hej hej
Vi har tänkt ha häst på ridstallet här i kommunen, det kostar ca 1500kr inkl hyra av stallplats, mat, insläpp, utsläpp, mockning m.m. Tillgång till två fina ridhus, stor utepaddock, terrängbana, skog m.m. Jag tycker att priset är bra.

Men jag frågade ridstallet om de ville använda vår häst i verksamheten och på så sätt få lägre kostnad och samtidigt få någon som tar hand om hästen då min dotter inte kan vara där, vi bor 2 mil bort. Ridläraren svarade att de behövde fler hästar och det skulle gå jättebra. Mot att de får använda vår ponny så skulle vi i princip bara betala mat/foder, de stod för för platsen och skötsel osv + vetrinär, skoning.

Hur mycket tycker ni kan vara rimligt att vår ponny (en mindre d-ponny) används i verksamheten?
Är det något vi bör tänka på?
Skrivs det nått slags kontrakt?

Tacksam för svar från någon som haft det så här eller har =)
/Helena :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni kan vara rimligt att vår ponny används i ridverksamheten?

Min första reaktion var OJ vilket bra avtal!!!!
Även utan att hästen ska gå i verksamhet så är det ett mycket bra pris!

Hur mycket tycker du själv att ponnyn ska gå? Lika mycket som deras egna eller mindre?
Ska de ha hästen på "halvtid" eller varje dag?

Vad händer om din dotter vill tävla? ska ponnyn gå lektioner som vanligt före/efter?

Givetvis ska du ha alla överenskommelser på papper, inte minst viktigt om ponnyn blir sjuk.

Vad händer om ponnyn blir sjuk/halt? betalar de för ponnyn ändå eller är det ni som får betala full stallhyra då? om det blir längre tid? om skadan uppkommer till följd av dålig ridning på lektionstid?

Vilken hovslagare? vad händer om du inte är nöjd med deras? betalar de även om du väljer en annan?

Får ni själva avgöra vilka dagar h*n ska gå? På vilken typ av lektioner?

Massor att tänka på så fråga och ha allt på papper så att det inte blir problem av något missförstånd.

Lycka till!

Senast ändrad:

Måste bara säga, OJ vilket bra pris!

Så gjorde jag när jag hade islandsverksamhet. Inackorderade hästar som gick med i verksamheten i snitt 2 tim/vecka (alltså 104 tim/år) fick halverad stallhyra. Det fungerade kanonbra och jag hade tillgång till 5-10 hästar vid handplockade lektioner vilket sparade på mina lektionshästar. Nu hade vi bara 2-3 lektioner/dag må-fr samt 1 lektion på lördagar men det avlastade mina hästar och de som hade egen häst fick hästlediga dagar. Blev hästen skadad eller man ville träna för tävling etc valde man att antingen betala fullt pris aktuell tid eller låta hästen gå igen förlorade timmar under högsäsong (turridning och läger på somrarna). Vid differens korrigerades detta på decemberhyran eller vid uppsägning av avtal. Givetvis skrevs avtal om allt och ägaren fick själv bestämma vilken typ av lektioner som hästen skulle gå. Några ville att den skulle gå nybörjarlektioner för att ha "aktiv vilodag", andra var mer svårridna och gick endast med de duktigaste eleverna som med det fick lite att bita i...

Jag tror att ni kan få ömsesidig nytta av en sådan lösning MEN se till att ha ett vattentätt kontrakt där alla eventualiteter finns med OCH se till att ni får bestämma vilka dagar ni vill och kan ha hästen så ni inte plötsligt har en häst ni inte kan använda när ni vill. Bestäm t.ex att ni inte kan komma tis,tors, lör så då får ridskolan ha hästen ex antal lektioner/dag. Bra kommunikation är A och O, ta ingenting för givet utan prata öppet med varandra. Lycka till! / Ninni

Nu vet jag ju inte var ni bor, men det finns en ridskola i Lund som fungerar på det här sättet (torns ponnyklubb). Kanske kan vara idé att prata med dem och fråga lite om hur deras kontrakt ser ut?
För övrigt tycker jag som det andra, det är ett otroligt billigt pris ni betalar för uppstallning, foder, mockning etc.!
Jag råder er att tänka igenom noga vad ni vill med att ridskolan använder hästen, så att det inte blir problem när/om hästen blir halt, ni vil tävla, det kommer upp en rolig kurs eller träningstillfälle på "ridskolans dag" etc etc.

men 1500 är ju jättebilliogt, jag skulla aldrig låta min häst gå i ngn verksamhet, även om det är en bra ridskola, är alldeles för rädd om min häst.

Hej igen och tack för alla svar, många bra tips.

Jag tycker som sagt att priset är jättebra och betalar det gärna för att hon skall kunna ha sin ponny på stallet. Men tycker det är lite synd om den bara skall stå eller gå i hagen de timmar i veckan då hon inte kan vara där. Hon är snart 13 år gammal och stallet ligger lite över 2 mil bort, busstiderna är dessutom inte anpassade alls så hon kan inte åka dit så mycket själv så det blir en hel del köra. Därför tänkte jag att det kan kännas tryggt att någon tar hand om hästen när vi/hon inte är där, även den där pysseltiden med ryktning och mys i boxen, kanske någon tjej vill ha ponnyn som skötarhäst och då vet också att det finns någon/några andra som bryr sin om hästen.

Hoppas att ni förstår hur jag menar, det handlar inte om en pengafråga, jag vill att hästen skall må bra och att min dotter kan ha hästen där hon trivs bäst (i stallet) och kan använda den när hon är hos den.

/Helena

Ang. priset

Jag bor i en mindre småkommun och det finns gott om stall i närheten av Ridklubben, ridklubben har några egna plaster som de hyr ut men flera gårdar i närheten hyr också ut, där ligger priserna i privat stall mellan 1700-1900 kr och i hyran ingår strö, grovfoder, kraftfoder, fodring 4 ggr/dag, in-/utsläpp samt mockning, skrittmaskin, rasthagar, tvättmaskin m.m.

De går inte jämföra med stall utanför en större stad :D

Jag är glad att vi bor i en hästvänlig kommun, synd bara att busstider för barn och ungdomar inte är bättre anpassade till och från huvudorten i kommunen då många bor "utanför" och är beroende av föräldrar som ställer upp och skjussar.

/Helena

Trivs ponnyn med det och ni ser det som "hjölp" så varför ej? Så länge de dock inte inkräktar på er ridning osv.

Min hemma klubb uppe i norrbotten var i princip alla privathästar som stod på klubben tvungen att gå i alla fall en dag i veckan på lektion, på så sätt överevde klubben (vet dock ej om dom gör så idag)

Men det funkade hur ra som helst, klubben anvönde inte hästarna på helgerna utan bara den speciella eller de speciella dagarna i veckan som hästen gick lektion.

En jätte bra lösning tyckerjag så länge hästen trivs med det.

I början när jag skaffade häst så lät jag honom gå i verksamhet 2 dagar i veckan (vilket i praktiken oftast blev en lektion vardera dagen).
För detta reducerades stallhyran med en tredjedel. Hade han gått 3 dagar i veckan hade det varit halva stallhyran. Självklart skrev jag kontrakt med stallägaren om detta.

Vad man kan tänka på är att många hästar inte trivs med att gå lektioner, speciellt inte flera samma dag med olika ryttare. Min häst verkade tycka det var helt ok, men jag tyckte att han utvecklades mycket snabbare sen jag blev ensam ryttare på honom, vilket också var skälet till varför han fick sluta gå i verksamhet.

Det där med konsekvens i ridningen ska inte underskattas. Och därför tycker jag att man ska rida fler dagar i veckan själv än vad man låter andra rida hästen...

Låter som ett bra avtal. men som sagt tidigare är väll det viktigaste att amn har bra kontakt med den som sköter ridskolan och att ponnyn mår bra :D Hoppas det går bra nu

Eftersom den ska stå på en ridskola så hade jag hellre frågat ridlärarna om det finns någon duktig tjej/kille som är mycket i stallet och som kanske kan vara skötare på er ponny. Då kan den bli pysslad med och kanske riden när ni inte har möjlighet. Många ridskoleelever skulle vara beredda att döda för en sån möjlighet:)

Börja med att låna ut ponnyn till verksamheten 2 dagar i veckan är mitt förslag. Max 2 lektioner per dag. Tänk på att hästen är ovan. En vilodag bör den ha per vecka och kan din dotter rida den 4 dgr i veckan så funkar det. Lycka till med ponnyn och hoppas att det går bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vad tycker ni skulle vara rimligt pris för stalljobb 3 dagar i veckan åt 2 hästar, med: Utsläpp och insläpp Mockning Fixa vatten...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 653
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 504
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25