Vad tycker ni jag ska göra??

Urris

Trådstartare
Hej Hej! Nu behöver jag hjälp av kloka hästmänniskor;) Min fjording är svullen under ena framknät, haltar inte, ömmar inte men har varit svullen länge nu. Det har gått lite upp och ner, vissa dagar bättre och vissa sämre. Tänkte ringa vet men han hade semester tills måndag. Om man trycker lite känner man pulsen. Ska bara låta henne vila eller är det nåt annnat som jag kan göra? Hon går i en ganska kuperad hage för det mesta. Tacksam för svar!!:laugh:

Sv: Vad tycker ni jag ska göra??

svårt att veta då man inte ser hästen, det är bra att kolla med vet, därför vågar jag inte ge råd om den ska röra sig för att svullnaden ska gå ner, eller vara stilla för att ev skada ej ska bli ännu värre.
Kan det vara ngt bett? huggorm? fästing? spark av annanhäst? är svullnaden varm?, var sitter den mer exact?ömmar hästen? har den feber, eller är påverkad på annat sätt?

:)Tack för svaren!! Det är på baksidan av benet, precis nedanför knät. Jag tycker att det är varmt ibland bara, men det är väldigt lite varmt. (svamlar:o) hon ömmar inte. Tyvär går hon inte med på att jag tar tempen på henne, vet ej varför men hon måste nog få nåt lugnande i så fall. Men hon verkar absolut inte ha feber, hon är pigg och glad och äter som vanligt.:D

Hon har varit lindad några timmar idag, efter det gick svullnaden ner men vet ej om det kommer tillbax. Ska kollla till möran. Annars så kanske jag tar en liten ridtur, tror ni det är nån fara?

Jag tänker direkt senskada. Min sparkade sig på senan, inte halt, inte öm. Har vilat i x antal månader. Jag skulle inte rida.

testa att kyla, på med kylgel linda. Nån timma bara oh rör på den mkt. Kanske funkar?

Glömde ju bort att skriva, Kyl 20 min, så ofta du kan, led på hårt underlag för att vara på den säkra sidan,
om svullnaden går ned helt och hästen är ohalt om ett par dagar så har den kanske bara slagit på sig litet.

Om den inte går ner, eller om hästen blir halt - åk till klinik. Om du är orolig, ring en duktig vet. och rådfråga!

Fast - Hur länge har den varit svullen?

Jag skulle hålla hästen lindad nattetid om den står på box.

Jag tänker direkt senskada. Min sparkade sig på senan, inte halt, inte öm. Har vilat i x antal månader. Jag skulle inte rida.

Sena, eller griffelband, men det sitter väl innan för? känn noga utmed benet om du kan lokalisera mer exact var svullnaden sitter, kan du känna senan, finns både yttre o inre böjsenan, känner du om svullnaden sitter på en sena? känner du senan, liksom rak o hård, men känner svullnaden innanför, bakom eller bredvid?
Inte så bra på att förklara, är inte proffs, kan det på min egen, vet hur han ska kännas o inte, men svårare såhär.
Ja, kyla, INTE mjukt underlag, rid inte förren han är kollad av vet (från en som annars alltid förespråkar rörelse för blodcirkulationens skull, men akta senorna)

Oj, ser att jag riktade till fel person, svaret var menat till TS!

hur länge är länge??
en svullnad tyder på någonting, kommer inte bara för att.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar