P
Paso
Läs på hästraser om den tyska islandskorsningen.
Debatt?
Debatt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skuggi skrev:Vet inte om jag är SÅ islandshästkunnig... Tänker mig att man hellre kan korsa fram en ny tunnare ras, och behålla islandshästen som den är, grov och stark... Tycker mig se slankare och slankare avelshästar... Gillar inte det riktigt... Jag tycker en islänning ska vara kort, satt och grov... Jag vet en islandshingst som nästan ser ut som en greyhound... Mycket vacker förvisso.. men det känns som om man avlar bort det som en gång var det utmärkande för rasen... *suck* jag kanske inte ens borde uttala mig.. vad vet jag? :smirk:
Derivata skrev:Jag ser inget fel i att de försöker avla fram en ny ras så länge som det sker systematiskt och efter mål. Dock så tycker jag att man skall fortsätta värna om islandshästen som egen ras och fortsätta hålla stamboken stängd för individer av annan härstamning.
Jag var nere på Aegidienberg 1998 och vad mycket vackra hästar jag såg. Hann med att se en aegidienberger ridas och den var fin, skulle kunna ätnka mig en
krafla_ skrev:Någon som kan förklara lite mer om skillnaderna mellan islandshäst och aegidienberger? Känner mej dum som frågar men men..