Vad tycker ni ang maxvikt på häst.

S

shampiz

Jag skulle vilja ha lite allmäna synpunkter på maxvikt på diverse hästar/ponnyn. Sedan är jag medveten om att det är svårt att säga generellt då det beror på hur hästen är byggd och sedan om det är nybörjare eller en duiktigare ryttare som kan få hästen att bära upp sig.
Men vi utgår ifrån att det är en medelduktig ryttare som rider.

Häst 1. Aarab på ca 155 cm. 13 år. Tränas och tävlas medelhård till hård träning inom Distans. Normalbyggd.

Häst 2. D-ponny ca 146 cm. Arabkorsning. Ganska dåliga bakmuskler pga att han har spatt. Men är annars pigg och tycker det mesta är kul. Tränas och tävlas på L: D-L:C nivå hoppning.

Häst 3. D-ponny ca 141 cm blir 5 år i år (men jag räknar honom som 4 då han är född väldigt sent på året) Rids endast ca30-45 minuterspass några gånger i veckan.

Häst 4: B-ponny ca 128 cm. Russ 11 år. Normalbyggd. Rids och tränas lite lättare Distansträning och tävlar lite i hoppning.

Häst 5: B-ponny ca 125 cm Russhingst 7 år. Ganska smäcker i kroppen. Rids också endast i lättare träning. Lite allround, distans, dressyr och hoppning.

Skulle vara kul att höra era åsikter.

Sv: Vad tycker ni ang maxvikt på häst.

Som du nämnde är det svårt när man inte sett hästarna, men jag gör ett försök ändå.
1.80-85 kg
2.60-65
3.55-60
4. 50
5. 50

Tycker det låter lite väl mkt i vikt på alla förslag du skrev.
En arab som ska jobba med 80-85kg är väl lite i överkant!?

seejii

Har du några andra förslag?

JAg tror en arab (eller är rätt övertygad) kan jobba med 80-85 kilo på ryggen om inte mer än det! De är ganska uthålliga och starka hästar faktiskt!

Shampiz.. eftersom jag ju vet hur dina hästar ser ut dårå! *ler* så tror jag att Niclas förslag var rätt bra! ;)

En tumregel är att hästen kan bära 25-35 % av sin vikt. En islandshäst (350-400 kg) bär tex en välväxt isländsk bonde. HH

Tycker det är svårt att säga men det förslag som gavs tycker jag nog inte är "för mycket" som nån sa.

Jag tror nog att hästar tål mer än många/man tror... Sen beror ju mycket på hur de rids om de är musklade osv.. Så många faktorer som spelar in.

Tack alla som svarade.:bow: Anledningen att jag undrade mest var för att jag har en medryttare som gärna vill bli medryttare på min 5-åring som jag själv tycker att hon kanske är lite för tung,åtminstone tills han satt lite muskler. Så då tänkte jag passa på att höra vad folk anser överhuvudtaget. Jag har nog ungefär dom gränser som Niclas föreslog.

En sjättedel av sin egen vikt har jag läst. Det tycker jag verkar rätt lagom. Då ska en häst på 400 kg bära en ryttare på max 67 kg, inkl sadel.

Tycker jag låter ganska bra, om man ska rida normalt, dvs dressyrpass, hoppning, terräng m tex klättring. Ungefär den gräns jag själv skulle sätta. Ev något i underkant, men hellre det. Även om många påstår att hästar orkar mer än vi tror skulle jag inte med gott samvete sätta upp mer på hästen, annat än då tillfälligt för att skritta några meter eller så.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 879
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama