vad tycker just du??

sofiaspel

Trådstartare
vad skulle du gett denna häst?

halvblod, <160 cm, <7 år, lättfödd, haft fång, normalt temprament, begränsat med bete, inne nattid, rids 6 dag/v.

du fodrar med ett hösilage som har ok värden, något lågt protein.

så, vad skulle du fodrat? fria händer!
berätta gärna hur du tänker osv :)

Sv: vad tycker just du??

Jag är inte jättebra på detta men mkt intresserad så ta det för vad det är
Jag hade gett av ensilaget och försökt att göra en avvägning ensilage/bete. Jag hade kanske bytt en del mot halm. Men det är nog viktigt att den har att tugga på. Det kan nog fortfarande vara så att det är lite för lite fibrer i gräset så den behöver mer av annat grovfoder. Om jag sedan ville ge mer protein så hade jag gett lusern, gärna utan melass, i första hand och ngt proteinkraftfoder i andra hand. Jag hade inte gett spannmål. Det ger jag inte till min fånghäst alls och jag hade inte gett det till en fånghäst som äter gräs. Det kan bli för mkt av snabba kolhydrater.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Elo
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett... 2
Svar
28
· Visningar
4 406
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 515
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9... 2
Svar
23
· Visningar
4 853
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V