Vad tycker du?

Sv: Vad tycker du?

njä, han är inte alls orolig i munnen eller slänger med huvudet , han har alltid gått stadigt och mjukt i form och bär sig själv, det är därför det känns så fel att jag ska "bära" upp honom helt plötsligt när jag vet att det inte behövs..

Rider förresten inte med glappande hand, har en mjuk kontakt hela tiden.

Tack för alla svar!

Det låter i så fall jättekonstigt att tränaren skulle vilja ändra på något:confused: Varför? Vad var skälet?

Det är det jag också undrar. Vet inte riktigt om hon vill att jag ska ändra på ngt men hon vill att jag ska hålla i hopa honom mer antar jag, jag förlitar mig lite mer på att han går stadigt utan att jag lyfter hela hästen.

precis, magkänslan säger nä,.. så ja, testar väll nån gång till och diskuterar mer med henne, om det endå inte känns bra får jag väll byta helt enkelt.

Jag tror att det handlar om ett missförstånd. Rider också för en dressyrtränare som är benhård med att man ska ha ett rejält sug i handen och inte sitta och "ge och ta" och hala i tygeln och glappa osv. En hand som är STILLA utan att vara hård eller stum är faktiskt mjukare för hästen än en "mjuk" hand som inte är stadig. Anser tränaren, och jag håller med.

Nirak

Min filosofi är att man när som helst ska kunna släppa efter helt, och hästen ska bära sig. för mycket statisk - albeit mjuk - kontakt hjälper hästen för mycket. jag kan rida med kort tygel fem galoppsprång och sedan ge efter helt på tyglarna och sedan plocka upp dem i gen. Just för att hästen aldrig ska lägga sig på handen, utan balansera sig.

Behöver lite råd o diskussioner,, Har alltid fått lära mig att rida en häst med mjuk, följsam hand men endå en relativt stadig yttertygel, iallafall, började nyligen för en ny tränare, hennes filosofi går ut på att man ska ha massor i handen och inte vara speciellt följsam, hon anser att det är bättre att ha en stilla, och väääldigt stadig hand, än att ha en elastisk hand med många eftergifter.. hrm.. det blir en konflikt med mig själv då jag känner att hästen bler stel i munnen och tung, men samtidigt rör sig mer balanserat och vilar mer på steget.. knepigt, håller med till 100% om hennes andra tankar på ridstil men just detta känns lixom fel. och det handlar inte om att han inte kan bära sig så att jag måste ge mer stöd i början.. hrm, ngn att diskutera med?

Grejen är att när hästen går samlat (nu pratar jag inte om den vanliga "på tygeln-samlingen" utan samlat som i samlat, inte med 70% eller mer i påskjut för att få snyggare gång) så håller hästen huvudet stilla. Då gör det inte lika mycket att man inte rör handen, men det är såklart en fördel att vara elastisk eftersom hästen inte kan hålla den samlingen hur länge som helst eller kanske faller ur/tappar balansen i något läge och tappar samlingen.
På en häst som inte är samlad i den graden (nu pratar jag däremot om "på tygeln" eller grundsamlingen om man så önskar innan man kräver högre samling i t ex samlade gångarter och rörelser) rör sig hästens huvud. Traven är ett undantag, där håller hästen sitt huvud stilla så länge den inte går orent eller protesterar.
Det man åstakommer om man rider med fixerad/stum hand konstant är att hästens eventuella rörelsestörningar, framförallt i traven, blir mindre synliga. I skritten och galoppen är det däremot lättare att se vilka hästar som blir ridna med stum hand för där blir hästarna mer låsta om de inte får rörelsefrihet för rygg huvud och hals. Nu är ju galoppen iofs en samlad gångart, så även om man inte BER hästen om samling finns det säkert hästar som kan hålla den samlingsnivå som krävs för att ha huvudet stilla, men de är nog undantagen som bekräftar regeln.

Att stundvis "fixera" handen om man t ex känner att hästen sätter emot och vill be om eftergift, förutsatt att man tränat hästen till att förstå vad man menar så den inte bara kröker på nacken, det KAN vara en bra idé. Men då krävs det ändå att handen är flexibel hela tiden när man inte fixerar handen mer flit för att be om något. Och att man absolut inte DRAR utan fixerar. Detta är dock väldigt svårt att vara konsekvent med, det blir lätt en ovana att spänna armbågarna så man till slut gör det utan att man är medveten om det.

Så summan av kardemumman: ska inte påstå att jag följer mina egna principer ännu men jag jobbar mot att rida med flexibel hand i alla lägen och av mina erfarenheter hittills anser jag att det är den lättaste metoden.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar