Vad tycker du som RIDIT med mikmar?

E

Etolie

Du som faktiskt har Provat att Rida med ett mikmar bett, vad tyckte du om det?

Njae, men efter så många negativa svar borde man ju lära sig... (i tidigare trådar) :angel:

Verkar inte som om det är så många som rider på Mikmar heller... eller så vågar de inte erkänna att de stoppar sådana brutala prylar i munnen på sin häst. :devil:

Okej, nu träder jag fram och erkänner, jag har ridit på ett Mikmar. Tyvärr kan jag inte uttala mig så mycket om hur det fungerar på hästen, eftersom jag endast suttit på den hästen en gång och det var då med ovan nämnda bett.

Så, det kan vara så att hästen helt enkelt var "trist" att rida men jag upplevde bettet som att det gav hästen ett enda bekvämt arbetsläge som den vågade vara i. Hästen jag red lade ganska omedelbart nosen strax bakom lodplan, och där blev den kvar. Spelade ingen roll hur mycket jag försökte lägga ner den, lyfta upp nosen, det enda som hände var att den ändrade halsen, nosen var kvar i samma läge.

Ägaren är dock nöjd med bettet, hon har haft problem med att hästen hängt väldigt mycket i handen förut och jag kan ju hålla med om att den inte hänger i handen. Men personligen vill jag nog ha lite mera "sug" i bettet.

Det verkar ju som om du inte klarar av hästen??
Byt häst då, istället för att plåga stackarn...

ehm, du har aldrig hört talas om nyfikenhet? :confused:
man kan ju fråga utan att faktiskt vilja ha/använda det man är nyfiken på!

Men vaddå? Jag har inte varit närmare det bettet än jag sett det på bild men skulle också vara intresserad av att höra av någon som ridit på det.

/Jane

Men att betala flera tusen för ett bett som man bara ska ha för att kunna hålla ihop sin häst i hoppning med tycker jag är onödigt. Det finns så många andra bett som är snällare för hästen, typ ett vanligt odelat pelham eller ett vanligt kombinationsbett.

Men hon har ju sagt innan att hon SKA rida på detta, och köpa det, och bla bla.
Jag blev lite konfys bara. :crazy:

okey tycker att det såg ut att vara jätte stort, såg ett sådant på falsterbo, tycker att det ser förstort ut för att ligga bra i hästens mun :crazy:, men jag ska inte lägga mig i vad andra köper till sina hästar :o

.............................................
:banana: :banana: :bump: :banana: :banana:

men det behöver du inte förklara för mig, jag vet det. men om de som har pengar och vill lägga ut så mkt pengar på ett bett kan de ju göra det, att folk alltid ska döma folk som fullfjädrade idioter pga en padd eller ett bett börjar kännas uttjatat.
Btw. tror jag inte ett bett i världen kan hålla "ihop" en häst om ryttaren inte kan rida.

Om man nu nödvändigtvis känner att man inte kan leva utan att prova ett bett av Mikmar-typ, så har Sprenger tagit fram ett liknande bett fast med normal mundel. Alltså, arrangemanget med snörena verkar vara detsamma, men de har försett bettet med en mundel som går att ha i en hästmun utan att hästen tar skada (en vanlig oledad med en låg tungfrihet).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 572
Senast: Elise4321
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
310
Senast: Elendil
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka