Vad tusan var det som hände?

Saeta

Trådstartare
I morse, runt 07, cyklade jag upp till stallet för att släppa ut hästarna. Jag mådde som vanligt och det var inga konstigheter. Dock när jag hade satt på täcken på två hästar och var på väg ut med dom så började det flimra i vänster öga. Det var som silvriga tomtebloss ungefär. Det var först i mitten för att sen gå ut på sidorna. Det satt i ungefär 10 min för att sen avta. Jag mådde inte konstigt eller så, utan det vart liksom bara det där synbortfallet eller hur jag ska kalla det. Hade lite känningar upp till en timme efteråt men jag såg som vanligt.

För övrigt har jag mått bra resten av dagen och även dom senaste dagarna.

I morse, runt 07, cyklade jag upp till stallet för att släppa ut hästarna. Jag mådde som vanligt och det var inga konstigheter. Dock när jag hade satt på täcken på två hästar och var på väg ut med dom så började det flimra i vänster öga. Det var som silvriga tomtebloss ungefär. Det var först i mitten för att sen gå ut på sidorna. Det satt i ungefär 10 min för att sen avta. Jag mådde inte konstigt eller så, utan det vart liksom bara det där synbortfallet eller hur jag ska kalla det. Hade lite känningar upp till en timme efteråt men jag såg som vanligt.

För övrigt har jag mått bra resten av dagen och även dom senaste dagarna.

Det finns något som kallas ögonmigrän. Jag har haft det en gång, då var det som att en del av ena ögats synfält var som att se genom en prisma. Det var jättekonstigt - och ganska läskigt, men gick över inom en halvtimme. Jag hade inte ont i huvudet, och har ytterst sällan vanlig migrän.

Kanske var det något sånt?

@Blueberry ögonmigrän har jag aldrig hört talas om, intressant. Det låter verkligen precis som det var det som jag fick. En prisma var lite bättre förklarat än silvriga tomtebloss... ;D Men man kan alltså ha ögonmigrän utan huvudvärk? Jag kan få något enstaka migränanfall (självdiagnosticerade mig med det efter första anfallet...) då och då, men har aldrig haft någon synrubbning.

Jag har haft samma sak, blev jätterädd och trodde jag hade näthinneavlossning, som ju kan leda till blindhet! Så jag fick snabbt tid på ögonkliniken som gjorde en noggrann koll - och det handlade i mitt fall om att glaskroppen (geleklumpen inne i ögat) börjat släppa från näthinnan, vilket är typiskt när man blir lite äldre och helt ofarligt. När det sliter i näthinnan upplever man dessa typiska blixtar/flimmer osv.
Nu vet jag ju inte hur gammal du är och ska heller inte ställa nån diagnos, detta var bara vad som hände mig. Efter nån vecka gick det över. Men i ditt fall skulle jag kanske kontakta ögonläkare för råd, för säkerhets skull.

Jag får det där flimret från och till ganska ofta. Oftare innan jag skaffade mig glasögon.
Jag såg kanske lite dåligt (kom smygande så jag vande mig väl) men efter undersökning såg jag betydligt sämre än jag hade gissat.

Inget ont i huvudet eller andra migränsymtom.
Min syster har likadant men får regelrätt migrän sen.
En kompis får samma men 'bara' huvudvärk efteråt.

På mig håller det i sig ganska exakt en halvtimme. Det kan finnas nåt småflimner kvar en stund efter det men inget märkvärdigt. I mitten av 'anfallet' ser jsg knappt något på det ögat och kan inte fokusera.

@Blueberry ögonmigrän har jag aldrig hört talas om, intressant. Det låter verkligen precis som det var det som jag fick. En prisma var lite bättre förklarat än silvriga tomtebloss... ;D Men man kan alltså ha ögonmigrän utan huvudvärk? Jag kan få något enstaka migränanfall (självdiagnosticerade mig med det efter första anfallet...) då och då, men har aldrig haft någon synrubbning.
Ja, precis som de andra säger: Man kan ha aura (i det här fallet synrubbningar) utan migränhuvudvärken som oftast kommer efteråt. Ibland mår man illa och blir trött istället för huvudvärken.

Jag har migrän och det startar som du beskriver. Tar jag tabletter då slipper jag som regel huvudvärk.
Jag skulle tippa på att du råkade ut för det för att du är lite nedsatt på något sätt. Du kanske har en infektion som du inte känner av eller som inte har brutit ut? Och kör på som vanligt?
Ta det lite lugnare ett par dagar.
Jag tycker silvriga tomtebloss var en jättebra beskrivning!
Det blir lite kasst med avståndsbedömning så inträffar det när man kör bil bör man svänga av genast.
Har haft migrän sedan jag var barn men förloppet har ändrats. Nu sätter det sig på ögat och därefter domnar halva ansiktet och armen bort. Om jag inte hinner stoppa det. :)
Äter nu betablockerare för att inte få migrän alls och de funkar kalasbra! De fungerar däremot inte för min bekanta som tar botox mot sin migrän och blir symptomfri av det. Olika för alla verkar det som...
Hoppas att du "bara" får besvär med ögonmigrän. Men bli inte livrädd och kind och tunga domnar av någon gång. Men då bör man stå på sig för att få en riktig migränutredning.
Lycka till!

Jag har också migrän och kraftiga anfall börjar som du beskriver, som att man tittar genom en prism. Som regel tar det 30-60 min efter att synrubbningen uppstått till att anfallet kommer. Har i dagsläget inte någon medicin som helt tar bort anfallet men om jag har tur kan jag ta udden av det.

Tack för alla era svar! Detta hände ju i fredags. I lördags blev jag hastigt magsjuk (!!!! och överlevde!). Det kanske hörde ihop på något sätt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 401
Senast: emma-vsm
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 226
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar