Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror på hur mycket man tänkt jaga, men de har generellt sämre jaktegenskaper än korthåren.Jag kan inget alls om fågelhundar! Men bodde granne med en långhårig weimaraner tidigare och han hade väldigt trevligt temperament. Vet inte alls hur de är i jakten dock.
Ordet är fritt!! Fram med åsikter, fram med erfarenheter, fram med allt. Jag pallar inte med en mentalt kass hund, så skräm mig med alla galna historier. Kom gärna med förslag på vad jag ska ha istället.
Finnspets! Om du kan tänka dig att ändra jaktsätt lite så tycker jag att den passar de flesta av dina kriterier. Många funkar till älgjakt också.
Fast vänta, stopp! Det är enorm skillnad på ts drömhund tollaren och en finsk spets. Ts är ute efter en förig och arbetande hund som hon dessutom kan jaga med. Inte en självständigt arbetande hund utan will to pleace. Skillnaden är milslång.
/ Ciindy, uppvuxen med och ägare till en trädskällare samt tollarägare.
Själv upplever jag en finnspets som ett under av förighet men då har jag å andra sidan aldrig haft någon Tollare. Jämfört med de andra raser jag har erfarenhet av är Finnspetsarna väldigt samarbetsvilliga och "med". De söker ju inte speciellt långt heller.
Skillnaden är milslång. En trädskällare kan visst vara förig på det sättet att den går att ha lös, träna lite med och är en trevlig familjehund men den går definitivt inte att mäta i förighet varken mot stående fågelhundar eller retrievers. Viljan av att konstant vara sin förare till lags har dem inte.
Jag har nu läst TS urspungsinlägg en gång till och ingenstans står det uttryckligen att hundens viktigaste egenskap ska vara förigheten. Men kanske det är underförstått då TS skriver om Tollare, jag vet inte. Jag svarade utifrån min egen erfarenhet.
Om jag skulle välja mellan Kleiner Munsterländer och Vorsteh skulle jag utan tvekan ta Vorsteh @Ramona . De Kleiner Munsterländer-exemplar jag träffat har varit i mitt tycke svåra att få kontakt med samt dragit på egna äventyr innan man ens hunnit vända ryggen till. Vorsteh har varit mer kontaktsökande och är dessutom snyggare av de två (även om ingen av dem är vackra som Finnspetsar är det). Jag tillägger igen att jag svarar utifrån min erfarenhet.
Fast jaktsetter är mycket bättre mentalt och kan jagaWeimaraner är ju enormt vackra fågelhundar. Har sett en tjej tävla lydnad med sin hane också. En maffig kille.
En setter annars kanske? Finns ju olika modeller. Har dock inte träffat någon stabil röd setter. Alla har haft dåliga nerver.
Weimaraner är ju enormt vackra fågelhundar. Har sett en tjej tävla lydnad med sin hane också. En maffig kille.
En setter annars kanske? Finns ju olika modeller. Har dock inte träffat någon stabil röd setter. Alla har haft dåliga nerver.
Kleiner är lite av enmanshundar/enfamiljshundar. De lär sig vilka som tillhör hushållet, resten är de vänliga men inte översvallande mot. Hur pass föriga de är skiljer lite mellan linjer och de kräver en hel del jobb med kontakten som unga. En genomarbetad kleiner jagar med dig.
Viszlan är förarbunden och litet känslig, inget för nybörjaren.Håller med om att vizsla ju motsvarar kraven om rätt typ och skönheten. Resten vet jag absolut inget om, men verkligen snygg att titta på.
Ja det är risken med Viszlor. Man måste göra rätt. Det går inte att göra fel och sedan göra om.Jag har typ aldrig sett en vizsla som inte ser ut att ursäkta sin existens hela tiden, alt ser ut som den nyss fått pryl..
Smaken är ju olika där.Den är tyvärr för ful. Jag måste få titta på min hund och känna att den är sjukt snygg och att jag är en stolt ägare.