Vad tror ni...

D

Donne

Nu vill jag veta vad ni tror. Här om dagen pratade jag och en vän om hästens form. Hon sa till mig att en häst som skummar i munnen är "för ihop i halsen", den skummar för att den inte kan svälja sitt saliv, vilket inte är bra.
Själv har man hört att en häst som skummar trivs med bettet och ryttarens hand.
Vad tror ni, jag blir lite kluven. Har hon rätt i det hon säger?

Sv: Vad tror ni...

Jag har alltid tänkt att när min häst skummar då trivs han. om jag har en väldigt lätt hand vilket han går bäst med så skummar han mer:D Det där har jag aldrig hört talas om. Hästarna kan väl kröka nacken utan att skumma typ ngt men det är ju ett dåligt tecken.

Det är delvis rätt,

En häst som har ett lätt skum kring munnen kan få det för att den suger och leker med bettet. Kommer det mycket skum, som skvalpar brukar det handla om att hästen inte kan svälja ordentligt och/eller har ett bett som inte passar alt. för stark hand eller en kombination utav båda (hästen går och gapar och saliv rinner). Många hästar skummar tex endast på kandar - vilket oftast inte är ett bra tecken. Det brukar enligt min erfarenhet handla om ryttare som inte vet hur man ska behandla dubbla bett & tyglar.

Men rider du på ett tränsbett eller liknande och vet med dig att hästen har god framåtbjudning och är avspänd i sitt arbete, behöver du knappast oroa dig för att hästen inte kan svälja eller liknanade :)

Kan tillägga; de flesta hästar skummar inte - och arbetar/kan arbeta bra ändå! Det handlar om individuella skillnader - precis som att vissa hästar svettas mer, har mer/mindre man eller liknande :)

Då tror jag att jag håller fast på det jag hört sedan man började rida:laugh:.
Min egen häst har alltid lite skum och jag rider henne i en ganska öppen form (unghäst) och är alltid väldigt framåt.
Men det är alltid roligt att höra vad andra anser.:bump:

Jag tycker inte man ska bedöma om hästen går i rätt form genom att se hur mycket den skummar i munnen. Det är f.ö. inte bara nackens böjning det handlar om heller.

Håller med dig.

Min häst får för övrigt alltid ett litet 'skum' runt munnen. Ju mer han har jobbat, desto mer skum. Det är nästan helt oberoende av i vilken form han har gått, det är snarare så att ju mer han får jobba (varesig det är galopp i fri form eller dressyrarbete) desto mer skummar han. Min andra hästar gör det nästan aldrig, oavsett vad.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 291
Senast: Zetly
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 248
Senast: super
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 866
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV