Vad tror ni?

Misty_87

Trådstartare
Tänkte höra om det finns någon i detta avlånga land som har någon tanke om vad detta kan vara.

Hästen i fråga har nu en rörelsestörning i högerbak. Det yttrar sig så att steget är lite kortare på hb, hon vill alltså inte belasta det riktigt. Hon är spänd i vänster varav går inte att ställa å böja riktigt samt tränger mot vänster skänkel både på böjt och rakt spår. Hon hänger också i handen och/eller "hugger" mot bettet. I höger varv är hon inte alls på detta sätt utan travar på avspänt och går att ställa och böja.

Det är inte första gången hon har dessa symtom, utan det har även visat sig för några år sedan på samma sätt. Hästen har mellan dessa perioder mest ridits rakt fram i skogen.

Hästen är ordentligt genomkollad på klinik första gången hon hade symtomen, och är genom röntgad.
Kliniken här drog då slutsatsen att det var slinger efter många turer till klinik med en till synes frisk häst. Detta efter att ha kollat på röntgen bilder.

Men med tanke på hästens symtombild känns det ju inte alls som att det skulle vara slinger.

Sv: Vad tror ni?

Det låter som hästen har problem med bakknät.
Jag skulle ta ett böjprov på hästen och se om det är kotan eller knät.
Är det bakknät så hoppa inget tills du har sprutat bakknät. Både dressyr och hoppning sliter på bakknäna. En behandling av bakknät innebär att du sprutar hästen i knäleden, går med den i 30 min direkt efter behandlingen. Sedan är det vilanågon vecka sen är det bra och bara att börja rida igen!

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈