Vad tror ni...?

Zondell

Trådstartare
Hittade denna annons och vad tror ni om sanningen i detta innehåll:

Citat:
"Vet du hur många människor som inte vill ett hästfoder med melass och onaturliga tillskott? Tillskott som gör att hästen får fång, kolik eller blir lat och mår inte så bra?
Equifirst är ett 100% naturligt och biodynamiskt hästfoder i form av müsli, som är blivit kontrollerat helt in i varje ingrediens och väl omhändertaget genom hela tillredningsprocessen för att få fram en så naturlig och balanserad produkt till hästar som möjligt.

Själva fodret innehåller bland annat en god mängd Omega-3 plantfettsyror och värmebehandlade råvaror, som går in på cellplanet och omstrukturerar cellerna till fördel för den individuella hästen. Omega-3 plantfettsyror bidrar till att skapa en bättre blodcirkulation och fettuppbyggning av muskler. Detta gör bland annat att hästen inte fryser och pälsen blir fin och tjock och får ett naturligt fettlager.
Samtidigt finns det en speciell linfrö-blandning i fodret, som också är värmebehandlad och går in och omstrukturerar fettcellerna.
Enkelt förklarat: Den kan gå in i cellerna på en mycket mager häst och göra så att den kan uppta mer fett och muskelmassa på ett mycket bättre och snabbare sätt. På det viset tar hästen naturligt åt sig maten bättre.
pris 25 kilo. 288 SEK"

Sv: Vad tror ni...?

Det hade varit intressant att veta de olika ingredienserna i fodret. Jag lyckades inte hitta ngn vettig sida, kom egentligen bara till en där jag blev varnad att gå in för det kunde hända ngt med min dator.

Hej!

Jag är som vanligt skeptisk. Allt som låter så där fint brukar vara båg.. Men som foder e d säkert jättebra, även om det nog inte har magiska egenskaper..

/ Lavinia

Själva fodret innehåller bland annat en god mängd Omega-3 plantfettsyror och värmebehandlade råvaror, som går in på cellplanet och omstrukturerar cellerna till fördel för den individuella hästen. .
"

Omstruktuerar cellerna? Då skulle jag definitiv INTE ge det till min häst!! Och HUR skulle fodret kunna göra det? :confused:

Loppz - miljö-och hälsoskydd-student

Om det hade varit ett seriöst företag hade de lagt ner lite mer jobb på att översätta texten till en korrekt svenska.

Min första reaktion blir "Vadå naturligt foder?" Det är väl i högsta grad onaturligt med värmebehandlade råvaror? Jag har aldrig sett någon häst stå vid spis eller eld och laga mat.:D

Jag tycker det värsta är att texten är fullständigt obegriplig.

Själva fodret innehåller bland annat en god mängd Omega-3 plantfettsyror och värmebehandlade råvaror, som går in på cellplanet och omstrukturerar cellerna till fördel för den individuella hästen. Omega-3 plantfettsyror bidrar till att skapa en bättre blodcirkulation och fettuppbyggning av muskler. Detta gör bland annat att hästen inte fryser och pälsen blir fin och tjock och får ett naturligt fettlager.
Samtidigt finns det en speciell linfrö-blandning i fodret, som också är värmebehandlad och går in och omstrukturerar fettcellerna.
Enkelt förklarat: Den kan gå in i cellerna på en mycket mager häst och göra så att den kan uppta mer fett och muskelmassa på ett mycket bättre och snabbare sätt. På det viset tar hästen naturligt åt sig maten bättre.

Jag fattar ingenting :confused:
Det kan ju naturligtvis bero på att mina kunskaper inte räcker till mkt möjligt.

Senast ändrad:

Vad är det du inte förstår? Visst låter det som massa "snick snack här kommer superfodret" men texten är ju skriven på ett korrekt sätt!

Du kan känna dig säker. Den tillverkaren har fler olika fodersorter och innehållet är inte lustigare än ex. eggerman. Men översättning du skrivit om är lite skum. Omega 3 och 6 fetter är ju inte lustigt alls och det vet man ju hjälper många hästar. Det finns många foder som har det tillsatt idag.
Innehållet för övrigt är bl.a solrosfrö, linfö, lucern, vetekli, havre, hasselnöt, m.m beroende på sort.

Linfrömixen har bl. a. Indhold: Hørfrø 58%, Solsikkeskrå 14%, Hvedemel 14%, Hvedeklid 10%, Hestebønner 5%, Natriumklorid.

E-vitamin pr. kg. 1000mg.

Råprotein 19,5%
Råfedt 22%
Råfibre 8,5%
Råaske 5%

Söker du så finner du deras sida. Det är ett danskt foder.

Vad är det du inte förstår? Visst låter det som massa "snick snack här kommer superfodret" men texten är ju skriven på ett korrekt sätt!

Jag tänkte nog snarare på innehållet i texten. Här är ett exempel.

god mängd Omega-3 plantfettsyror och värmebehandlade råvaror, som går in på cellplanet och omstrukturerar cellerna till fördel för den individuella hästen.
plantfettsyra - märkligt ord
vilka råvaror?
omstrukturering av cellerna efter varje individ - vad menas med det?

Alla kraftfoder är behandlade på något sätt.
Att värmebehandla är väl inte helt ovanligt.
Bakteriereducering, förklistra stärkelsen ( bättre för hästen samt kanske ett måste för tillverkningen).
Att man har kontroll på process samt råvaror har alla seriösa leverantörer av kraftfoder.
Ju mer flumtext ju mer misstänksam blir jag.
Låter oseriöst och visar att man inte har en aning om vad man håller på med.
Speciellt när man tar bra betalt för det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka