Vad tror ni?

Z

Zii

Ute på sommarbetet var det en häst som helt enkelt såg hängig ut i dag.
Han stod mest still hängde med huvudet inte som dom gör när dom vilar utan liksom rakt ner med halsen och ibland när han tog en tugga gräs så blev han stående med den i munnen.
Tidvis stod han med frambenen jämt framför kroppen ungefär som om han skulle göra en pöl, han var inte halt.

Vad tror ni kan felas honom?

PS:
Berättade givetvis för dom som har ansvaret fär hästarna.

fång?? känn på framhovarna om dom är varma och om han har puls. om han har fång så skall han vara hovöm och inte vilja gå. vad jag förstår av din beskrivning att han väger frambenen framför sig är ett tecken på fång, den avlastar hovarna för att lamellerna släpper inuti kötthoven. om den fortsätter att uppträda på detta vis skall ni ringa vet omgående... fång är en toxinförgiftning!!! hoppas det går bra! MVH jennie

Jag funderade också på fång men han hade inga problem med att gå och haltade inte heller, tyckte inte benen kändes särskilt varma men har ingen direkt koll på hur dom känns normalt.

Kanske bara rejält trött. vi hade en häst i förrgår dom stod och hängde och såg ut som "döden" var nära" hon fick komma in i sin box och vila i ett dygn, "hon sov som en stock" och nu är hon pigg och allert igen och är på betet med resten av gänget. (självklart gicks hon igenom med temp .m.m.)
Många hästar kan bli trötta av detta väderomslag vi har just nu och anstormingen av bromsar och mygg.

Du har kanske rätt i går såg han ut som om han skulle rasa i hop när som helst men i dag när jag var ute och vattnade hästarna var han som vanligt igen :confused:

Vad skönt att hästen mår bättre igen.
Ja vem blir inte "slut" av deta väderomslag vi dras med nu..

Hästarna blir ganska trötta av att gå på sommarbete dygnet runt! Våra får gå in någon/några timmar och sova i boxen. Det uppskattar de... :)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka