Vad tror ni?? (tankar kring min prestige)

glitter

Trådstartare
Har ett fullblod och en meredith 17/34. (ca 90 grader?!?)

Pga av olika orsaker så är hästen annorlunda nu mot när sadeln köptes och igår la ja på sadeln naken och har nu några funderingar. Hjälp sökes!!!!

Hästen har gått upp en hel del i muskler och ffa hull.
Jag har pga av hennes stora manke alltid trott att det är OMÖJLIGT att ha en sadel på utan correctionpad med inlägg. Därav den "ganska" vida bomvidden. Nu har hon som sagt fyllt ut både kring manke och över rygg. men när jag lägger på sadeln naken så kan jag inte se genom i kanalen, kan de bero på hennes höga manke?? (svart att se bara alltså?)
Sadeln ligger i jämvikt, och ligger an hela anläggningsytan. Har dock läge ganska långt bak. Pga av en skada är hon lite dåligt musklad på en sida, men det ska bort!

Jag red en kort sväng i den utan pad och den ligger nära manken, bara ett finger kommer in i fram. DOCK lika i alla gångarter, upp och ner för backar. Men det intressanta är att det ALDRIG innan har gått att rida utan padd utan att sadeln LEGAT på manken. Ingen ruggar päls eller dyl, den verkar inte ha rört sig nåt!

Fråga 2. Om man "hemmamäter" hästens vidd (tills affären öppnar), ska en ev tumstock ligga an mot hästen eller sväva en bit över?? Får inte hennes vidd till mer än ca 85grader om den står en bit över manken, men ska den ligga mot huden så får jag ju mäta om sen...

Så, vad tror ni? Ska jag smala av den till typ 33 och kanske komma fram till att jag kan rida helt utan padd eller ska jag behålla den som den är och ha padd??

Det känns ju alltid konstigt att smala av en sadel men samtidigt försvinner ju en tjock pad med massa inlägg så det kanske blir plus minus noll med bättre närhet och kontakt med hästen som plus i kanten???

HJÄLP!!:bow:

Sv: Vad tror ni?? (tankar kring min prestige)

Har ett fullblod och en meredith 17/34. (ca 90 grader?!?)

Pga av olika orsaker så är hästen annorlunda nu mot när sadeln köptes och igår la ja på sadeln naken och har nu några funderingar. Hjälp sökes!!!!

Hästen har gått upp en hel del i muskler och ffa hull.
Jag har pga av hennes stora manke alltid trott att det är OMÖJLIGT att ha en sadel på utan correctionpad med inlägg. Därav den "ganska" vida bomvidden. Nu har hon som sagt fyllt ut både kring manke och över rygg. men när jag lägger på sadeln naken så kan jag inte se genom i kanalen, kan de bero på hennes höga manke?? (svart att se bara alltså?)
Sadeln ligger i jämvikt, och ligger an hela anläggningsytan. Har dock läge ganska långt bak. Pga av en skada är hon lite dåligt musklad på en sida, men det ska bort!

Jag red en kort sväng i den utan pad och den ligger nära manken, bara ett finger kommer in i fram. DOCK lika i alla gångarter, upp och ner för backar. Men det intressanta är att det ALDRIG innan har gått att rida utan padd utan att sadeln LEGAT på manken. Ingen ruggar päls eller dyl, den verkar inte ha rört sig nåt!

Fråga 2. Om man "hemmamäter" hästens vidd (tills affären öppnar), ska en ev tumstock ligga an mot hästen eller sväva en bit över?? Får inte hennes vidd till mer än ca 85grader om den står en bit över manken, men ska den ligga mot huden så får jag ju mäta om sen...

Så, vad tror ni? Ska jag smala av den till typ 33 och kanske komma fram till att jag kan rida helt utan padd eller ska jag behålla den som den är och ha padd??

Det känns ju alltid konstigt att smala av en sadel men samtidigt försvinner ju en tjock pad med massa inlägg så det kanske blir plus minus noll med bättre närhet och kontakt med hästen som plus i kanten???

HJÄLP!!:bow:

Kan inte svara på alla dina frågor men du ska få in tre fingrar mellan manke och framvalv för att inte sadeln ska trycka på manken. Ha alltid som tänk att man inte ska ha några paddar mellan sadel och häst. I regel brukar vidare sadlar ha mindre frihet för manken. Kontakta en sadelutprovare för att få hjälp.

nejdå så är det inte. så sant inte sadeln tar i manken (med ryttare i sadeln och i alla gångartar) så är det lugnt. den där trefingerregeln är en orsak till att väldigt många hästar går med alltför smal sadel!

Tycker lite tvärt om att det är "inne" med för vida sadlar som tar i manken.
Det är lika illa som en för smal sadel!

nejdå så är det inte. så sant inte sadeln tar i manken (med ryttare i sadeln och i alla gångartar) så är det lugnt. den där trefingerregeln är en orsak till att väldigt många hästar går med alltför smal sadel!

Ne det tycker jag inte. sadeln ska ju inte vara smalare bara för hästen har hög manke, däremot kanske man ska välja en annan modell som har plats för manken.

mm, ja mode har ju en inverkan..
Ringde min affär och kollade lite, och efter att ha gjort en modell själv med ståltråd så ser ja att hon inte är "i närheten" av 90 grader, och sadeln är väl mellan 90-92. Så kanske ja ska ner ngn halv-1 bomvidd, fööör vid är väl inte heller bra som sagt..(Den rör sig en del)
Men jag har gjort en avbild som min affär ska kolla på, sen blir det väl till att lasta å åka å kolla om jag känner mig osäker...

Men kan du inte ha pad under då? hon kanske växer i den när hon får mer muskler.

jodå, KAN kan ja givetvis, men det känns ju maffigt att fylla ut en 34a med massa ilägg när hon kanske ska ha en 33a med padd för att sadeln ska vara optimal?!
Svårt att veta ur mycket mer hon fyller också ut eftersom hon ser ut som en dröm nu jämfört med när jag köpte henne...

okey, jag tänkte bara att om du har fått den utprovad så så varför inte fortsätta med den sålänge den passar.

Nu är hästen om-mätt och hon ligger på 32-33 i vidd och sadeln är 34 :(

Så nu ikväll åker den in på omvärmning till 33 och vi kör med padden för att skona hennes stora manke.

Spännande värre sen å ha en sadel som kanske inte glider!:angel:

Tack för era åsikter!! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Mirabilis
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka