Vad tror ni om det här??

Prillan

Trådstartare
Hej! Behöver lite hjälp eftersom jag just nu är lite orolig, har haft en del valpkullar o så men är dåligt insatt i hur det funkar just med spermier o så på hundar..
Följande har hänt;
Vännens tik ska paras och hon börjar löpa julhelgen, eftersom resan är lång och det som sagt är helger, åker de in till veterinär för o kolla, före nyår säger vet. att det nog inte blir dax förns den 3 eller 4, men kolla med en hanhund om det går. Vi kollar med vår jämte på nyårsafton o hon ställer upp sig direkt, o blinkar, som vi säger att hästarna gör.De bestämmer då att åka till hanen den 1/1 och de parar sig direkt på kvällen och dagen efter, inga problem..

Den 3/1 på morgonen rymmer min hanhund 1/2 milen till dom, och de har inte tänkt sig för utan släppt tiken lös för morgonkissning!!!
ca 5 min efter de släppt ut henne ser de då min jämte jaga henne o de lyckas tillslut kalla in henne.

VAD TROR NI? Kan de hunnit blivit nåt o visst är det så att de kan bli olika fäder, vad gör man om valparna ser olika ut? DNA test.

Jag mår jättedåligt över att min hanhund rymt dit, men samtidigt hade han lika gärna kunnat vara ute o jagat o rymt dit då o jag själv koppelrastar alltid mina löptikar. VEMS är ansvaret egentligen. o det är inte så kul om man skulle bli ovänner pga detta:crazy:
tacksamför svar
prillan
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Som jag har förstått det kan man inte regga valpar efter en tik som blivit parad med två hanar.

Tror men är inte säker på att det är hanhundens fel?
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Som jag har förstått det kan man inte regga valpar efter en tik som blivit parad med två hanar.

Tror men är inte säker på att det är hanhundens fel?

Man DNA-testar om man är osäker.
Det fick vi göra på våran Tova då tiken parats först med en hane (blev ingen hängning) och sen ville de inge mer, men de provade en annan hane och då funkade det och det blev valpar. Men första hanens ägare ville veta säkert om deras hind var pappa el inte så de krävde att valparna testades. Men det var andra hanen som var pappan.

Dessa valpar är reggade allihop - med rätt pappa osv. hade det varit den andra hanen som var pappa hade man fått andra som jag förstått det.
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Risken är väldigt minimal att din hane ska vara pappan till några valpar om hon nu får några.

För säkerhets skull, kan de ju göra dna-test på valparna, men som sagt: risken är inte stor att det är din hund som är pappa. Inte av att dömma av det du skrivit här i alla fall.

Om de däremot parat sig (även utan hängning) så ökar ju riskerna dramatiskt för att han knan vara pappa till någon/några eller alla valparna.
 
Sv: Vad tror ni om det här??

risken är nog inte så stor. Men en bekant till mig har haft en blanding mellan långhårig collie och tax, resten av kullsyskonen var tax och schauzer :crazy:
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Tack för era svar...han har ju inte hunnit hängt o vi vet som sagt inte om han hann para sig..Det kommer även vara svårt att se på valparna från början om det är olika fäder. Men jag känner att om det är så,bör valparna tas bort eftersom det är två jaktraser som har helt olika jaktbetende, men ser rätt så lika i formen ut.
eller är jag hemsk då:crazy:

Men vad anser ni om ansvarsfrågan?ja menar det är ju en kär väns tik, måste erkänna om det varit nån annan hade jag nog sagt; idiot, som släpper en löptik...men de tänkte sig bara helt enkelt inte för o var nog trött efter den långa resan dagarna innan.
Hur skulle ni hanterat detta:confused:
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Varför ska man inte kunna släppa sin tik lös på sin egen gård?? Jag skulle nog vara ganska så arg på hanhundsägaren. Fast jag skulle inte lämna en löptik ute utan uppsikt....
 
Sv: Vad tror ni om det här??

Står i min bok

"Om en tik under samma löpperiod blir parad med två eller flera hundar får valparna inte registreras och är därmed utestängda från utställningar osv"

"Detta gäller även om tiken betäckts av två hanhundar av samma ras som tiken. Det är nämligen i regel omöjligt att med absolut säkerhet avgöra vilka valpar som är avkomma till den ena och andra hunden"

Källa: Allt om hunden-Görel och Ivan Swedrup







Troligtvis beror detta på att boken är utgiven 2003? Eller okunniga författare?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: vallhund
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 894
Senast: dpmatte
·
L
Övr. Hund Satt o läste i tråden om att ha lösa hundar hundar på landet.jag har själv sommarställe där jag gärna vill kunna ha mina hundar lösa,men...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp